Tabló

20190206_170039-1.jpg

A téma címe: Tabló
Óravázlat – 30/16. Boldogságóra, Megküzdési stratégiák 3/1.
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.

Csoport: 8 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Készítsen a csoportod egy tablót, amelyen olyan hősök szerepelnek, akik példát adhatnak megküzdésből.
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a megküzdési stratégiák jelentőségét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: számítógép, hangszóró, nyomtató, egy A4-es karton, egy A4-es papír, kék filctoll.

Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc.

1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: „Medve vagyok és cammogok”, „Repül a madár szárnyalva. Száll, mert szabad madár”, „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”.

2. (5 perc) Tanári narráció (ismétlés): Csaknem egész életünkben, nap mint nap, kisebb-nagyobb küzdelmeket kel vívnunk valamiért. Nem boldogulunk küzdelmek, erőfeszítések nélkül. Két fajtája van a küzdelmeinknek: 1) az egyik esetben azért küzdünk, mert valamit meg akarunk változtatni (pl. hogy rendetlenséget rend váltsa fel a lakásunkban), vagy pedig el akarunk kerülni (pl. hogy lekéssük a buszt); 2) a másik esetben pedig azért küzdünk, hogy elfogadjuk azt, amin nem lehet változtatni, pl. stresszkezeléssel, mozgással, relaxációval. Szóval nem csak a küzdősportokban kell küzdeni, hanem a mindennapi életben is. Milyen módon küzdünk? Kitartó türelemmel, szorgalmas munkával és tanulással. Küzdünk a rossz gondolataink és a rossz érzéseink ellen is. Ebben segít pl. az optimizmus, a mozgás és a relaxáció is.

3. (20 perc) Három emberi példa bemutatása: Arra kell számítani, hogy a tanulók nem tudnak megfelelő személyeket felhozni példának, ill. nem tudják azokat megfelelő módon bemutatni. Három olyan személyt mutatok be egy-egy videóval, aki esélytelennek tűnt az életben, s mégis boldogult, illetve sikeres lett.
– (5 perc) 1. videó: A karok és lábak nélkül élő Nick Vujicic bemutatása.
– (5 perc) 2. videó: A jobb, s egyben jobbik kezét elvesztő Takács Károly sportlövő bemutatása. Ő az 1948-as és az 1952-es olimpia aranyérmese lett.
– (5 perc) 3. videó: Stevie Wonder, a 18-szoros Grammy-díjas, vak énekes bemutatása.

4. (10 perc) Tablókészítés: Feladatmegosztással kivágunk egy-egy képet a bemutatott személyekről, a kartonra ragasztjuk őket, végül filctollal feliratozzuk is. (Relaxációra már nincs idő.) A feladat elvégzése közben zenét hallgatunk.

Utóirat: A fiúk a hét hátralevő részében Stevie Wondert akartak hallgatni, továbbá Nick Vujcic-csal azonosulva a pólújuk alá tették a karjukat és térdükön jartak.

Készítette: Baranyai Mihály

Képek