Szófelhőben a megoldás

- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (104 megtekintés)
A mindennapi problémáinkkal való megküzdés az egyik legfontosabb téma a tanév során, hiszen minden nap találkozhatunk olyan helyzettel, ami megoldást kíván, amire fel kell készülnünk. A gyerekekkel ezért igyekeztem olyan technikákat megismertetni, amik segítenek ezekben a szituációkban.
A nehézségek átvészelését nagyban segítheti a mozgás. Amikor mérgesek vagyunk, ha félünk, ha szomorúnak érezzük magunkat, egy kis mozgás, nyújtózás, a megfelelő légzés segíthet. Órakezdő relaxációnk így „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.” gyakorlat volt. Ezután különböző helyzeteket teremtettünk, ahol a küzdés került a középpontba: kő-papír-olló játékot játszottunk, majd ennek a játéknak az igazi megküzdős változatát, a királylány-sárkány-királyfi szerepek szerinti játékot. Akadálypályát építettünk, ahol könnyebb-nehezebb feladatokat kellett végeznünk, le kellett küzdenünk az előttünk álló akadályokat. Óra végén relaxáltunk, ellazítottuk a testünket, igyekeztünk minden rossz gondolatot, feszültséget elengedni.
Következő órán a munkafüzet feladatainak segítségével kerestünk megoldást a nehézségek átvészelésére. A keresztrejtvény megmutatta nekünk, hogy EGYÜTT könnyebb túljutni a mélypontokon, társaink, családtagjaink, barátaink, tanáraink, ismerőseink mindig segíthetnek nekünk. A labirintusok megmutatták, hogy vannak könnyen leküzdhető akadályok, ezeken átjutni egyedül is sikerülhet, és vannak nehezebb „útvonalak” is. A bonyolult labirintuson néhányan egyedül nem jutottak át, itt jött képbe a társak támogatása, segítettünk egymásnak eljutni a kérdéstől a válaszig, a problémától a megoldásig. Valós helyzetekre is lefordítottuk ezt a feladatot: milyen nehézségekkel találkozhatunk, melyek azok, amikkel egyedül is megküzdünk, hol lehet szükség a társaink segítségére.
A nehézségekkel való találkozás, ezek megoldása a közmondásokban, a bölcsességekben is gyakran előfordulnak. Párosítottuk a mondatok elejét és végét, megbeszéltük a jelentésüket, „lefordítottuk” a mi életünkre, megbeszéltük, hogy mit tanulhatunk általuk, hogyan segíthetnek nekünk.
Írás órán szófelhő segítségével gyűjtöttünk olyan tevékenységeket, amik segíthetnek nekünk a rossz pillanatokban. Ebből a feladatból tablót készítettünk, amit kitettünk a teremben, hogy emlékeztessen minket a nehéz helyzetekben, hogy hogyan juthatunk túl a nehézségeken. Ha szomorúak vagyunk, megbántottak minket, nem sikerült valami, rossz napunk van stb. csak választunk egyet a megoldások közül, és máris elvonul a felhő, kisüt a nap, megküzdünk a helyzettel!