Szívünk, lelkünk edzésben

- Csoport neve: Víg team2
- Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Boldogító jócselekedetek
- (81 megtekintés)
A hónap során újabb erősségeinket fedeztük fel, és igyekeztünk azokat tudatosan használni; miközben az ünnepre készülődve a jó cselekedetek fontosságát is szem előtt tartottuk.
A névadónk napja tiszteletére rendezett élménypedagógiai kiállításon mi is megmutattuk, hogy milyen témákkal foglalkozunk a boldogságóráinkon. A gyerekeket büszkeséggel töltötte el, hogy láthatták az órák pillanatait felidéző képeket, az alkotásaikat a paravánon. Az iskolatársaik is meggyőződhettek arról, hogy lehet a boldogságórákon komoly témákról felszabadultan, élvezettel beszélgetni, s közben fontos ismereteket szerezni.
A december a közös ünnepvárásról, az ajándékozásról is szól. Ennek keretében apró meglepetéseket tettem Mikulás-napján a padjaikra. Klubdélutánt is tartottunk, ahol jó volt látni, milyen örömmel szedegették ki a mikuláscsomagokból az egymásnak szánt ajándékokat. Sokat játszottunk közösen, majd a délután zárásaként egy-egy szépen becsomagolt szuvenír (naptár, füzet, toll, rajzeszköz) volt a bónusznyereményük. Egy iskolai program keretén belül nagy lelkesedéssel és szeretettel készítettünk a harmadikosoknak karácsonyi képeslapokat, majd ezen felbuzdulva a tanáraiknak is. Az ünnepekre való készülődést egy Debrecenbe tett adventi vásári látogatással koronáztuk meg. Szeretetben, egymásra való odafigyelésben nem volt hiány.
Az adventi várakozásunk nemcsak az volt a része, hogy teremajtóra kihelyezett karácsonyfára naponta kitűztük a megfelelő számokat, hanem az is, hogy készítettünk egy „adventi jó cselekedetek” naptárt, amelyen kis szívecskékre írták fel a gyerekek, milyen kis tettekkel tudnának örömet szerezni a környezetükben élőknek. Leggyakoribb ötleteik a szüleiknek tett szívességek voltak („segítek apának azzal, hogy lemosom az autóját”, „segítek anyának a házimunkában”). De azért akadtak ennél szívet melengetőbb vállalásaik is: „a kutyamenhelyen élő állatoknak viszek ételt”; „részt veszek adománygyűjtő akciókban (pl. csoki- és ruhagyűjtés)”,; „megmasszírozom anyukám hátát”; „hazaviszek egy kóbor cicát és gondozom”; „megpróbálok kedvesebb lenni a többiekkel és az órákon jobban viselkedni”.
Boldogságóráinkon elmaradhatatlanok a relaxációs gyakorlatok, ebben a hónapban egy mindfulness gyakorlatot is örömmel próbáltak ki a gyerekek (A kicsi béka). Beszélgettünk a hónap aktuális erősségeiről, megnéztük a hozzájuk kapcsolódó Erősségkert-kisfilmeket, meghallgattuk az erősség-dalokat. A szeretet az osztály harmadik erőssége (a kreativitás mellett). Beszélgettünk arról, hogy nem is könnyű szeretet kapni és elfogadni; kifejezni a mások iránti szeretetünket, alkalmazni a szeretetnyelv különböző formáit.
A spiritualitás erőssége az osztályban csak két diáknál szerepel az öt fő erősség között, így erről bőven volt mit beszélgetni. Meglepődve tapasztalták, hogy a spiritualitás nem csak az istenhitet és vallásosságot jelenti. Rácsodálkoztak, hogy ők is élték már át a spiritualitás érzését anélkül, hogy ennek tudatában lettek voltak, amikor például elmerültek egy-egy természeti szépség nézésében, vagy tettek valami hasznosat a környezetük megóvása érdekében. Összegzésként a két erősség kifejeződési formáit megfogalmazó mondatokat kellett különválogatniuk, ami meglepően könnyű feladatnak bizonyult számukra.
Ebben a hónapban nagy sikert arattak az erősségkártyák. A Szívmanó kártyák segítségével arról beszélgettünk, hogy melyik érzelmet érzik, ha jó cselekedeteket hajtanak végre. Miközben csoportosították az érzelemkártyákat a derűkártya és a borúkártya köré, megállapították, hogy vannak érzelmek, amelyeket nehéz egyértelműen besorolni a két kategória valamelyikébe. A cselekvőkártyákat szintén nem volt egyszerű csoportokba rendezni. Megvitatták egymást között azt is, hogy ha ők hajtanak végre valamilyen jó cselekedetet, vagy mások tesznek velük valamilyen jót, akkor ezekre ők melyik, a cselekvőkártyákon megjelenített tevékenységgel szoktak reagálni.
A Kalandok kapuja kalandkártyái nagyszerűen fejlesztik a kreatív gondolkodásukat is. Kihúztak egy-egy varázslatos kalandot tartalmazó kártyát, majd ehhez egy eszközkorongot, és kitalálták, hogyan tudnák azokat az eszközöket felhasználni a probléma megoldására. Aztán arról is beszélgettünk, hogy hogyan segíthetné ezeknek a helyzeteknek a megoldását a szeretet és a spiritualitás erőssége. Megállapították, hogy számtalan lehetőséget rejtenek még ezek az erősség-kártyák, és kérték, hogy játsszunk velük a későbbiekben is.
Azt tapasztaltam, hogy az e havi boldogságórás tevékenységeink sikeresen fejlesztették a szeretet és spiritualitás erősségét a gyerekekben, és a gyakorlatoknak köszönhetően erősödhetett a szívük, a lelkük.