„Szeressük egymást gyerekek!”- Társas kapcsolatok ápolása – Projekt Adventtől Karácsonyig

- Csoport neve: Sziklaforrás 2-3.
- Egri Szalaparti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola és Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Társas kapcsolatok
- (134 megtekintés)
” Szeressük egymást gyerekek! ” projektet szerveztünk a Társas kapcsolatok ápolása hónap-téma jegyében a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában. A Boldogságórák témájának intézményi szintű megjelenítése volt a célunk.
A projekt tartalmi szerkezete:
A projekt a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában két egységből épül fel:
– Előkészület, előzetes feladat (2019. november 18-29.)
– A „Szeressük egymást gyerekek”- projekt a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája osztályai számára (2019. november 18 – december 20 között) konkrét tevékenységek, közös programok: tantárgyi projektek, szabadidős projektprogramok az osztályfőnökök és a délutános nevelőtanárok bekapcsolódásával) – tantárgyi és szabadidős projekt.
A projekt célja:
1. Gyógypedagógusok, nevelőtanárok szakmai együttműködése: egy-egy osztályban tanítók szakmai együttműködése, összehangolt munkája. Csapatépítés a közös ötletelés és programok szervezése alatt.
2. A tanulók számára: A pedagógiai nevelési-oktatási célok megvalósítása, egyéni ötletek beépítése a tanítás-tanulás folyamatába. Összetartó, társas kapcsolataiban együttműködő tanulóközösség intézményegységünkben. Személyes célok, önmegvalósítás biztosítása a programok által.
A projekt célja kettős: új produktum létrehozása, illetve maga a folyamat, mely elvezet a produktum létrejöttéhez, társas kapcsolatok mélyítése.
A projektterv a következő kompetenciarendszer fejlődést, alakítását szolgálja:
– Személyes kompetencia: A személyes szükségletek kielégítését és a személyes érdekek érvényesítését teszi lehetővé szociális kölcsönhatások által. Osztályközösségi és egyéb munkacsoportokban folyó munka által az egyéni célok és közösségi érdekek összehangolásával a személyes kompetencia fejlesztése a célunk. A személyes kompetencia fejlődése érdekében szükség van megfelelő közösségre, a megszokott osztálytermi kapcsolatok mellett iskolai társ-, baráti- és munkakapcsolatra, közösségi és szociális kapcsolatokra.
– Kognitív kompetencia: az információkezelés motívum- és képességrendszere. Elemei a kommunikatív, a gondolkodási, a tudásszerző és a tanulási kompetencia fejlesztése a projekt témája kapcsán. A hagyományok ápolását a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsoltuk, általános nevelési célként a társas kapcsolatok ápolását tűztük ki.
– „A szociális kompetencia a szociális aktivitás pszichikus rendszere. Elemei a kommunikatív képességek, az együttélési képességek, a közösségépítés a szerteágazó társas kapcsolatok által és az érdekérvényesítő képességek” (Hortobágyi Katalin: Projekt kézikönyv, Projektpedagógia, Iskolafejlesztési alap 2002.)
Közvetlen célja, hogy a gyermekek örömmel és aktívan vegyenek részt a téma kapcsán a projekt tevékenységeiben, az ismeretszerzésben. Építsék közösségi kapcsolataikat az ünnepre készülés pozitív érzelmi alakulásával.
Feladatok:
• a gyerekek érdeklődésére, előzetes tudására építés
• munkáltató és játékos feladatok
• érzelmi intelligencia fejlesztése
• kooperatív feladatok a csoportmunkában
• munkatevékenységek iskolai közösségekben
Programjaink:
1. Gyertyagyújtás /részvétel az intézményi programon, majd osztályaink együttes programja/
2. Film az ünnepekkel kapcsolatban-szabadon választott program
3. Közös kézműves-kezek alkotása
4. Mikulás futóverseny
5. „Kapcsolat-lánc” készítése a fenyőfára
6. Fenyő kéznyomatainkkal
7. Gyertyaöntés
8. „Karácsonyi álomfejtés”a könyvtárban
9. „Karácsonyi álom”- álmodjunk együtt-relaxációs gyakorlatok zenével
10. „Karácsonyi illat- és íz varázs”: közös sütisütés
11. Barátság-ajándékok
Záró program: Közös Karácsonyi intézményi vacsora
Közösségi kapcsolataikban az ünnepre készülődéssel akarjuk elérni kapcsolataik minőségének pozitív változását, az egymáshoz közeledés megvalósulását a szeretet érzésének kifejezését.
Hozleiter Fanny szerint, “Egy közösen átélt jó élmény hidakat épít közénk.”