Segíthetek?

jócselekedet.jpg

Foglalkozásterv 4. – Boldogító jó cselekedetek
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály

Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése

Ráhangolódás
Ha valakivel jót teszünk, az ránk is jó hatással van:
– elfogadóbbak, megértőbbek leszünk
– látva mások nehézségeit, jobban értékeljük amink van
– fejlődik az önbizalmunk, optimizmusunk, hasznosnak érezzük magunkat
– nem kell hozzá semmilyen különleges tehetség
– egy kedves szó, egy mosoly, egy segítő kéz nem kerül semmibe, mégis hatással van belső jóllétünkre is

Olyan aprónak tűnő, de sokat jelentő dolgokat gyűjtünk össze a gyerekekkel, amik segítenek anyának, apának, testvérnek:
-kivinni a szemetet
-leszedni a ruhát a szárítóról
-segíteni törölgetni, söpörni
-enni adni a kutyának, cicának
-elpakolni a játékokat kérés nélkül
-megmasszírozni anyát, apát

Relaxáció
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj…”
Az almaszedésnél felfelé nyújtózunk, a szőlőszedésnél előre hajolva tesszük ezt.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát.

Jelentésteremtés
„Kalácssütés”
Megbeszéljük, hogy finom foszlós kalácsot sütünk. Ehhez kérem a gyerekek segítségét. A szakács sorban elmondja, hogy mire van szükség, a gyerekek választják, hogy mivé változnak. Amikor minden hozzávaló megvan, a tésztát koszorúformájúvá alakítjuk és kezdődhet a dagasztás: Mindenki az előtte ülőnek óvatos, puha mozdulatokkal gyúrja át a hátát, vállát, karokat, fejtetőt. Majd megfordítjuk a tésztát és újra kezdődik a gyúrás.
Amíg a tészta kel, a gyerekek csukott szemmel egymás hátára hajtják a fejüket. Miután megsült, megszórjuk porcukorral – simogatás – majd felszeleteljük.

Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Bábszínház című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– mire készültek a barátok?
– mi történt Dömével?
– magára hagyták Dömét a barátai?
– hogyan segítettek rajta?

Reflektálás
„Csipegető”
A gyerekek párosával egymással szembe ülnek. Egy kosárba összekeverve apró kockákat és gyöngyöket teszünk. A gyerekeknek csukott szemmel kell kiválogatniuk a kosár tartalmát. Egyikük a kockákat, másikuk a gyöngyöket keresi.

Téma továbbadása:
– munkafüzet 32-33. oldalán található feladat otthoni megoldása

Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek

• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek

• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd

• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.

• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002

• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009

• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015

• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002.

Képek