Sarkvidék

- Csoport neve: Mano6
- Vásártéri Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (1620 megtekintés)
Boldogságóra (6. lépcsőfok): Megküzdés, leküzdés gyakorlása:
Mi magunk is versenyt futunk az idővel, a problémáinkkal, nehézségeinkkel, így leginkább arra törekedtem, hogy a gyerekeknek mindezeket a játékba hogyan tudom beleépíteni. Úgy, hogy érdekes legyen, hogy érezzék az általam vélt problémát, de ne futamodjanak meg előle, mert gyakran még a felismerés sem megy könnyen.
A téli világ megismertetését, úgy tűnik a változó globalitás miatt (mint környezeti problémát) szinte majdnem csak a Sarkvidék látványa képes nekünk visszatükrözni, amibe, ha belekapaszkodunk, igen érdekes világ tárul elénk.
Ezt tettem Én is! Folytattam barangolásomat az előző témámhoz igazítva kissé szélesebb körben. Kitekintettünk a gyerekekkel a Sarkvidékre. Tudományos ismereteket szereztünk könyvekből, kisfilmekből, melyben az ott élő állatokat, eszkimókat, azok életmódját ismerhettük meg.
A megküzdés próbatételét kezdetben a „hogyan illik viselkedni? mi a jóság és a butaság! fogalom közötti különbség megértésére építettem. Képeket hoztam, melyen egy-egy szituáció volt látható, melyet ügyesen felismertek, és a bátrabbak be is mutatták, közben elmesélték, hogyan kellett volna viselkedni, abban az adott helyzetben. A képeket egy táblára helyeztük és felakasztottam, hogy később is tudjanak róla beszélgetni. A Pingvin és a fóka…című mesével az érzelmeikre, a felelősségtudatosságra és a segítőkészségükre hatottam, így késztettem őket a problémamegoldó gondolkodásra, a kis pingvin kimentésére. Azt szerettem volna megértetni velük, hogy mindennap vannak problémák, amit meg kell oldanunk. Ügyesen rájöttek, hogy nem mindig a győzelem a fontos, észre kell venni társainkat is, hiszen ez is boldoggá tehet bennünket. „Ha boldog vagy…”c. dal énekelgetésével jókedvet és pozitív hangulatot teremtettünk, folytattuk játékainkat. Ezután naponta kerestük az olyan szituációkat a csoportban, ami megoldásra várt. Pl. ha egy gyermek pityeregve érkezett meg a csoportba, a legfontosabb volt, hogy elébe mentünk és kedvesen fogadtuk, megnyugtattuk. (pl. mókás pingvinjárással) Már év eleje óta szokássá vált nálunk a köszönés különböző formáinak elsajátítása, melyből választhatnak a gyerekek és kedvük szerint alkalmazhatják őket. Sőt a „a mai napon, a mai napon…vagy a hipp, hopp, hopp. itt vagyok…! versikék napiszinten előtérbe kerülnek a pozitív kisugárzásuk miatt. Imádják mondogatni és játszani.
Figyeltük a pingvinek életét és ráébredtünk, hogy mennyi mindent tanulhatunk tőlük.
A mozgásos játékok, mint a „pingvintánc”, vagy „pingvines játék”, „falkaszellem”, illetve a „Mackó, mackó ugorjál”stb…, mind segített bennünket a feszültségünk levezetésében, abban, hogy vidámak legyünk és ne szomorkodjunk, így eltereltük a negatív gondolatokat. Vidáman játszották a „bizalom-”, és a „sótörőjátékot”, ami a bizalomra, összetartozásra, a felelősségvállalásra épül. A sarkvidék állatai közül szavazással a jegesmedvéket „fogadtuk örökbe”, akiket azóta mindennap a vízből kifogott halakkal(játék) etettünk meg. Átbeszéltük a környezet- és állatvédelem problémáit, a természet egyensúlyának felborulását, ezzel is párhuzamot állítottam az érzelmeink változásaira, mit kell tennünk, hogy ismét jókedvünk legyen. A sarkifénnyel színessé varázsoltuk csoportszobánkat, mely varázslatossá vált és éppen a farsang hangulatához, a jó kedvhez idomult.
A barkácsasztalnál, ha elfáradt a kis kezünk Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó…c. dalát hallgattuk és folytattuk a munkánkat. A munkafüzet 46.o: Ki az, aki segít neked, ha rossz kedved van, rajzold le!-feladattal beszélgettünk arról, hogy kit, hogyan vígasztal meg az a személy, akit lerajzolt.
A több hetes felkészüléssel, kicsit más szemszögből megközelítve a farsangunkat, izgalommal teli várakozással és újabb ügyességi, megküzdési feladatokkal, expedícióval (jégtáblákra ugrálás; lékhalászás; halacskák dobálása medvekosárba; igluépítés-vattapamaccsal; tojáscipelés; olvadó jégtáblák; stb leptük meg gyermekeinket, melyet minden manós örömmel hajtott végre képességeinek megfelelően. A farsang napján is eljártuk a pingvintáncot.
A választott anyagok is a pozitív gondolatokat, a cselekvésre késztetést sugallják.
Anyagok:
A pingvin és a fóka-(mese)
Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren is túl, a Jeges tenger legtávolabbi csücskénél élt egy pingvin család és egy fóka család. A pingvin és a fóka család gyermekei nagyon jó barátságban voltak, igaz, olykor-olykor veszekedtek egymással. – Én jobban tudok úszni! kezdte el az élcelődést az egyik napon a fóka gyerek. – Ez nem igaz! Én gyorsabb és ügyesebb vagyok nálad! – válaszolta sértődötten a pingvin. – Tudod mit? – mondta a fóka. – Versenyezzünk egymással! – Rendben! A mérkőzés időpontja legyen holnap délután, ússzunk az egyik jégtömbtől a másikig. – A győztes jutalma öt hal legyen – harsogta a fóka, – bírónak a jegesmedvét kérjük föl! A gyerekek ebben megegyeztek, békésen elváltak egymástól, és izgatottan várták a másnap délutánt. Másnap délután a Jeges tenger összes lakója a rajtvonalnál sorakozott. A fóka és a pingvin a rajthoz állt, a jegesmedve számolni kezdett: – Három, kettő, egy, rajt! Elindult a küzdelem, a szurkolók hangosan bíztatták a versenyzőket: – Hajrá pingvin! Hajrá fóka! Győzzön a jobbik! A fóka két pingvinhosszal vezetett, már majdnem beért a célba, mikor keserves sírásra lett figyelmes: – Jaj, jaj, beleestünk a vízbe, nem tudunk úszni! – hallatszott a távolból. A fóka hátranézett és látta, hogy a pingvin két testvérkéje esett a vízbe. Nem törődve a versennyel, gyorsan hátraúszott, hogy kimentse a bajba jutott kicsinyeket. Látta ezt a pingvin is, de számára fontosabb volt a győzelem, így úszott tovább a cél felé, ahová hamarosan be is érkezett. – Győztem! Én vagyok a győztes! – kiáltotta büszkén, de senki nem figyelt rá. Ugyanis a Jeges tenger minden lakója a pingvin gyerekek megsegítésére sietett. – Nem te vagy a győztes – mondta a medve, – hanem a fóka, aki a testvéreid megmentéséért lemondott a győzelemről. – Így van! Így van! Éljen a fóka! Kiáltották most már kórusban az állatok! A pingvin elszégyellte magát, rájött, a medvének van igaza, és megfogadta, soha többé nem fog ilyen önzően viselkedni. A győztesnek járó öt halat már ő maga adta át a fókának. Így volt, nem így volt, érdekes kis mese volt!
Gyimóthy Gábor: Pingvin vers
Pingvin vagyok, nézzetek!
Megismertek, gyerekek?
Állatkertben álldogálok, halat fogni vízbe járok.
Jó, hogy néha úszhatok, mert repülni nem tudok!
Szárazföldön totyogok. Vízben bezzeg gyors vagyok!
Hogyha halra fáj a csőröm, a hideggel nem törődöm,
tüstént vízbe csobbanok s fürge kis halat fogok.
Muskáth Zsuzsa: Medve
Egy napon egy Barna Medve
Nagyon torkos Barna Medve
Belebújt a fridzsiderbe
Lett belőle Jegesmedve.
Most is ott ül Megdermedve. (vicces, humoros)
Cserna Ferenc: A kis eszkimó
Hull a hó, hull a hó!
Hóra hull a hó!
Jaj, de örül, jaj de víg
A kis eszkimó!
Hókunyhóban éldegél
A fal is fehér!
Mivel, hogy hóból van,
ezért hófehér.
Rókaprém kabátja,
Bunda csizmája!
Melegen tartja őt
Nem fázik soha!
Énekelve:
Fenn a dombon él egy flúgos pingvin nép
d r m f s s s f m r d
Boldogan henyél ha éppen nincs veszély!
d r m f s s s f m r d
Mondva és mutatva:
Jobbra néz….(jobbra nézünk)
Balra néz….(balra nézünk)
A gyerekek megkérdezik az óvónőt:
Van jegesmedve?
Óvónő válaszol: van/ nincs
Mozdulatokat utánoztunk, mindig hozzátettünk egy újat és ismételtük. Olykor még a fehér farkas is megjelent. Imádták, imádják.
Felhasznált irodalom:
• Bagdi Bella-Prof.dr Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv.
• Forrai Katalin: Ének az óvodában
• Bagdi Bella: A világomban minden rendben van CD
• https://www.facebook.com/746735832068668/photos/a-pingvin-%C3%A9s-a-f%C3%B3ka-egyszer-volt-hol-nem-volt-az-%C3%B3perenci%C3%A1s-tengeren-is-t%C3%BAl-a-je/771050652970519/
• https://www.operencia.com/gyimothy-gabor-pingvin-vers/
• https://egyszervolt.hu/vers/egy-napon.html
• https://www.anyameselj.hu/sarkvidek-hete-5-nap/