„Rámozdultunk”

- Csoport neve: Víg team2
- Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Egészséges életmód
- (121 megtekintés)
„Rámozdultunk”
Az osztályom izgő-mozgó gyerekekből áll, így a május hónap boldogságórás témája igencsak kedvükre való volt. Két tanórát szántunk a téma körbejárására és a testünk aktiválására. A gyerekek már várják az óra eleji relaxációs gyakorlatokat, ebben a hónapban Bagdy Emőke ötletei közül a Malomkörzésre és a Fújj-fújj gyakorlatra esett a választásom. Bagdi Bella Jól érzem magam boogie-ja igazi telitalálat: a második emeleti padló valósággal beleremegett a lelkes ugrabugrálásainkba.
Sokat beszélgettünk a testmozgás fontosságáról, annak előnyeiről, a testi és lelki egészségünkre gyakorolt jótékony hatásairól. Szóba került a mentális egészség, az endorfin, az aerob mozgás fogalma is. A gyerekek jól sejtik, hogy heti négy-öt alkalommal szükséges lenne a félórányi testmozgás, mégis csak kevesen élnek vele. A mozgásról szóló, a kézikönyvben megtalálható teszt eredményeit megvitatva azt a következtetést vontuk le, hogy legtöbbjük a 21-24 pont közötti tartományba esik, azaz nem mondható el, hogy egészségesen élnének, még ha néha vannak is fellángolásaik a mozgás terén.
A sportok elmutogatása (némán, eszköz nélkül) nagyon kedvelt játék volt, bár meglepetésemre több közismert sport megjelenítése feladta nekik a leckét (pl. aerobic, jégkorong, súlylökés, asztalitenisz, evezés). A mozgásos feladatot idézetek értelmezése követte. Majd híres magyar sportolók képét vetítettem ki nekik, és arról beszélgettünk, milyen sportokban jeleskednek. Elkészítettünk egy tablót, amely híres magyar sportolókat mutat be.
Az is szóba került, hogy hajlamosak vagyunk arra, hogy kifogásokat keressünk, hogy miért nem mozgunk eleget. Szituációkat játszottunk el, hogy milyen kifogásokat szoktunk találni arra, miért nem mozgunk / nem kezdtünk el még rendszeresen edzeni. Beszélgettünk az Európai elhízás elleni napról, mely ebben az évben május 22-re esik. Megnéztünk egy kisfilmet is az elhízás veszélyeiről, majd megbeszéltük, hogyan lehet kiszámítani a testtömegindexet. Ezután különféle sportokat ábrázoló képeket osztottam ki a gyerekek között. Az volt a feladatuk, hogy addig járjanak körbe a társaik között, míg rá nem találnak arra a sportra, ami nekik a legszimpatikusabb, és a másik gyerek szívesen elcserélné velük a képkártyáját. Majd társították az egyes képeket a hozzájuk tartozó sportág megnevezésével, és minden egyes sporthoz odaragasztották annak a gyereknek a nevét, aki számára az a legszimpatikusabb sport. Így készült el Az én sportom tabló. Ezt követően olyan irodalmi hősökről beszélgettünk, akiknek testi erejükre, edzettségükre volt szükségük ahhoz, hogy legyőzzék az eléjük háruló akadályokat (pl. Fehérlófia, Kukoricza Jancsi, Daidalosz és Ikarosz, Hunor és Magyar stb.).
Május közepén Tokajba kirándult az osztály, ahol a teljes nap a mozgásról szólt: városnézés, kilátók megmászása. Nagyon jól bírta mindenki a sok órás túrázást. Május 29-én csatlakoztuk a párhuzamos osztályt is bevonva a Kihívás Napja rendezvényhez. A városunk Széchenyi Istvánról elnevezett utcáján a két osztály egymással versenyezve haladt végig, és felváltva mutogatták el a Széchenyi család által kedvelt, űzött sportokat.
A hónap végére sikerült a megfelelő következtetést levonnunk: tényleg a mozgás a leghatékonyabb boldogságfokozó technika!
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2024. 05. 29.