Pályára állítottuk erősségeinket
- Csoport neve: Víg team2
- Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (95 megtekintés)
Szeptemberben a VIA teszt segítségével megállapítottuk az osztály tanulóinak erősségeit, majd a kapott eredményből felállítottuk az osztály közös erősségeit. Mivel több erősség is azonos pontszámot kapott, így az első öt erősségünk igazából tíz lett: 1. humor és kíváncsiság, 2. hála, 3. kreativitás és szeretet, 4. alázat, társas intelligencia, remény és kedvesség, 5. csapatmunka. Ezen erősségek közül a humor és a remény szorosan kapcsolódik a hónap témájához, az optimizmushoz is. Ráadásul nálunk október közepére esik mindig a pályaorientációs nap is, így az erősségeket, az optimizmust és a pályaorientációt kötöttük össze a hónap négy boldogságórás foglalkozásán.
A relaxációs gyakorlatok közül októberben a Légzésritmus követés 2 percen át gyakorlatot próbáltuk ki. Ezután felidéztük az erősségeiket, ezek közül az első ötöt egy-egy ötlevelű lóherére írták fel a gyerekek, ezzel is jelképezve, hogy erősségeink olyan értékesek és különlegesek, mint ez a növény. Az erősség-lóherékből tablót készítettünk: Erősségeink felirattal.
Ezután újabb tablót készítettünk, ezúttal az osztály közös erősségeiről, az egyes erősségekhez egy-egy smiley-t is kerestünk. Az osztályterem falára kitett tablóval arra emlékeztetjük magunkat, hogy a tanév során ezekre az erősségekre fogunk fókuszálni. A humor erősségével kezdtük. Felidéztek olyan eseteket, amikor humorosak voltak, és ezekben a helyzetekben jól érezték magukat. Igazi viccmesélési láz lett úrrá rajtuk, mindenki meg szerette volna osztani a kedvenc viccét a többiekkel. Ebben az oldott és feldobott hangulatban hallgattuk meg a Humor dalát, és beszélgettünk arról, hogy milyen érzéseket kelt bennük a dal. Körbejártuk a humor fogalmát, azt, hogy mi jellemzi azokat az embereket, akik optimális mértékben rendelkeznek ezekkel az erősséggel. Jelzős szerkezeteket kerestünk a humor szóhoz, majd kiraktuk gyöngyökből a humor feliratot: a gyöngyökkel azt jelképeztük, hogy a humor fényt és ragyogást visz az életünkbe. Beszélgettünk az októberi világnapokról is: A mosoly, A lelki egészség és Az ölelés világnapjáról.
A következő boldogságórán az optimizmus témájához kötődve a Remény dalát hallgattuk meg, majd összegyűjtöttük a dal kulcsszavait. Beszélgettünk a transzcendencia erényről, és a hozzá kapcsolódó erősségekről. Majd az volt a feladatuk, hogy párokban találjanak ki olyan helyzetet, amelyekben valami kellemetlen, rossz dolog történik velük, és adják meg rá az optimista szemléletű választ. Ezután csoportokban optimista idézeteket értelmeztek és illusztráltak, amelyekből aztán elkészült a Legyünk optimisták! tablónk. (Például „Én olyan optimista vagyok, hogy egy csónakkal elindulnék Moby Dick után, és még tartármártást is vinnék magammal”).
A pályaorientációs napon két órát tudtunk fordítani az erősségeink és a szakmák, foglalkozások összekötésére. Először megkerestük azt, hogy az osztály tíz közös erősségéhez milyen szakmákat tudnának kötni, ehhez a száz leggyakoribb foglalkozást tartalmazó listáról válogattak a gyerekek. Például: humor: előadó, kíváncsiság: újságíró, hála: katona, kreativitás: divattervező, szeretet: ügyintéző, alázat: feltaláló, társas intelligencia: családsegítő, remény: pszichológus, kedvesség: óvónő, csapatmunka: sportoló. Ezután a saját öt legfontosabb erősségükhöz kerestek foglalkozásokat (pl. kreativitás: művész, alázat: restaurátor, kedvesség: fogorvos, megfontoltság: pilóta, vitalitás: life coach). Majd elmondták, hogy a megtalált foglalkozások közül melyiket tudnák saját jövendőbeli hivatásukként elképzelni. Négy-ötfős csoportokban folytatták a munkát, foglalkozásokhoz köthető keresztrejtvényt fejtettek meg.
A negyedik boldogságórán ismét csoportmunkában dolgoztak: megtervezték saját kávéházukat. Először három, kávéházat ábrázoló kép közül kellett kiválasztaniuk, melyik tetszik nekik legjobban és miért. Fő szempontnak a választásuknál a dizájnosság, otthonosság, nyugodtság, hangulatosság bizonyult. Majd megtervezték a kávéházuk helyszínét a városunkon belül, nevet találtak ki neki (Retró / Bomba / 10 perces / Unikornis / Bray kávéház). Átgondolták, hogy milyen feladataik vannak a kávéház megnyitása előtt, hány vendéget szeretnének fogadni, ehhez mekkora helyiségre és kiszolgáló személyzetre, és nem utolsósorban mekkora tőkére lenne szükségük. Megtervezték a helyiségek nagyságát, a nyitvatartási időt, a bútorzatot, meghatározták a vendégkörüket. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy milyen foglalkozású embereket kell itt alkalmazniuk, mi a feladatuk, kitértünk arra is, hogy ezeket a szakmákat a környékünkön melyik iskolában sajátíthatják el. Felidézték az erősségeiket: ők melyik foglalkozás betöltésére lennének alkalmasak a megálmodott kávéházukban az erősségeik alapján.
A hónap mottójául azt választottuk, hogy „optimista szemlélettel pályára állítjuk az erősségeinket”. A négy boldogságóra után -úgy gondolom- sikeresnek tekinthetjük küldetésünk teljesítését.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
6. b osztályának (Víg Team2) osztályfőnöke