Orosháza Város Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond utcai telephely Megküzdési stratégiák

- Csoport neve: moriczovi
- Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zs. utcai Telephelye
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (33 megtekintés)
A havi téma, megküzdési stratégiák számomra egy kicsit nehezebb feladat volt. Hogyan is fogalmazzam meg a gyerekek számára, hogy megértsék a lényegét. Legjobban a mindennapjaikon keresztül lehetett érzékeltetni. Testnevelés foglalkozáson sokszor előfordul, hogy egy-egy feladattól megijednek a gyerekek, és bíztatni, buzdítani kell őket a végrehajtás teljesítésére. Ilyenkor minden eszközt bevetünk, hogy a gyerekek önbizalomra kapjanak, merjenek beleállni a feladatba, még akkor is, ha azt gondolják magukról, hogy az nekik nem fog sikerülni. Nemegyszer olyan boldogság ült ki a gyerekek arcára, amikor mégiscsak sikeresen tudták teljesíteni az adott feladatot. Ezen keresztül tudtam nekik megfogalmazni azt, hogy sokszor a nehézségek ellenére is meg tudunk küzdeni egy-egy feladattal, ha hiszünk magunkban, próbálkozunk, gyakorlunk. Azt gondolom kaptak egy képet arról, hogy nagyon sokszor a hozzáállásunktól függ az, hogy valamit meg tudunk csinálni, vagy nem. Csoportunkban van egy Down szindrómás kisfiú. Az ő feladatokhoz való hozzáállása példaértékű. Soha egyetlen feladatot sem ad fel. Még akkor sem, ha mi könnyebb feladatot javaslunk neki. Ő mindig azt csinálja, amit a többiek. Küzd, gyakorol, hihetetlen kitartás van benne. Sokat dicsérjük, aminek nagyon örül, és mosollyal válaszol. A gyerekeink talán érzik, talán nem a másságát. A csoport előtt is többször megdicsérjük, ilyenkor látjuk rajta a büszkeségég jeleit. Önbizalma nagyon sokat erősödött óvodába kerülése óta.
Hogy a megküzdési stratégiát még jobban megértessem velük, elmeséltem nekik az Erdei tisztás című mesét is. A mesén keresztül jobban meg tudtam velük értetni, hogy együtt sokkal könnyebben meg lehet oldani a nehézségeket. Arra is kíváncsi voltam a mese kapcsán, hogy ők hogyan jutnának át egy nagyobb víz egyik oldaláról a másikra. Nagyon jó ötletekkel álltak elő. Egyre többször bukkan fel a kreativitás egyes gyerekeknél. Szembe tűnően van a csoportban egy olyan kisgyerek, aki mindig más, egyedi megoldást keres. Törekvéseiben támogatjuk.
A témához kapcsolódóan beszélgettünk arról is, hogy ki mi szeretne lenni felnőtt korában. Megbeszéltük, hogy ahhoz mennyit kell majd tanulni. Ellátogattunk a mentőállomásra, itt megismerkedhettek a mentősök munkájával, és kipróbálhatták a babán az újraélesztés nehéz feladatát. A megküzdést a saját bőrükön tapasztalhatták, hiszen érzékelhették ennek a feladatnak a nehézségét. Nagyon nagy élmény volt csoportunknak, még napokkal utána is emlegették a látogatást. Játékukban is megjelent, újraélték a tanultakat.
A boldogságóra erősség program havi témája a tanulás szeretetének érzékeltetése szinte minden nap előbukkan valahol. Mivel gyermekeink 4 évesek így még mi óvodapedagógusok emlékeztetjük őket arra, hogy mi mindent tanulnak nap, mint nap. A fejlődésüket pozitív értékeléssel, dicsérettel ismerjük el, aminek mindig nagyon örülnek. A humor erősségét a farsang kapcsán érzékeltettük. Kíváncsiak voltunk, hogy szerintük melyik a legviccesebb jelmez. Beszélgettünk róla, és arról is, hogy szerintük ki a legviccesebb, leghumorosabb a csoportban. Itt szintén még nekünk felnőtteknek kellett segíteni a döntésben. Azt viszont, ha mi felnőttek viccesek vagyunk, már több kisgyerek is érzékeli, és mondja is.
Próbálkoztunk a Boldogságóra Mindfulness program Tudatos légzés: hullámlégzés feladatával is. A feladatot nagyon ügyesen, figyelmesen csinálták. Folyamatosan kérték a visszajelzést. Itt is bátorítottam, buzdítottam őket. A gyakorlat után sokkal nyugodtabbak lettek. Ez a játékukon volt érzékelhető.