Örömet adó apróságok

Kep4.jpg

Téged mi tesz boldoggá, ha szomorúan indul a nap? – hangzott el a kérdés az Apró örömök élvezete
hónapjának egyik reggelén.
A hétindító osztályfőnöki óra beszélgetéssel, rendszerint hasonló kérdések megvitatásával kezdődött.
A hónap témája ontotta a megoldásra váró problémákat, ötleteink, javaslataink is sokrétűek voltak.
Tanulóim kamasz fiúk, akik vágynak a szeretetre, az odafigyelésre, az apró figyelmességre.
Rendszerint azokra, amik érzelmi világukat felvillanyozza, kielégíti; egy ölelés, egy mosoly, kedves
szavak, finomságok, zene, szórakozás és nem utolsó sorban a lányokhoz fűződő kapcsolataik. Ez adta
alapját feldolgozandó témáinknak.
Időnként azonban nem árt a dolgokat más megközelítésből is szemlélni. Ezekhez igazítva a hónap
témáját osztályfőnöki óráink keretében a tavaszvárásra, érzékszerveinkkel tapasztalható apró
örömökre, valamint a belőlünk áradó kedvesség ajándékozással történő kifejezésére helyeztük.
Elsőként a természet ébredését figyeltük meg: hogyan borulnak virágba a fák, csicseregnek a
madarak, milyen színekben pompáznak a virágok és a fák.
– A meleget, vidámságot hozó tavasztündér megalkotásával készültünk az új évszak beköszöntére.
– Tavaszköszöntő üdvözlőlapot készítettünk.
– Beszéltünk a természet átalakulásáról, amelyet a szivárvány színeiben pompázó hernyó, és az
abból létrejövő pillangó megalkotása szimbolizált.
Tanulóim számára az érzékszerveink által tapasztalható dolgok a leginkább értelmezhetőek. Számba
véve érzékszerveinket, felidéztünk és figyelmünket kiterjesztettünk azokra a dolgokra, amelyek jó
érzéssel töltenek el bennünket.
– Finomságokat készítettünk és kóstoltunk, gyümölcsöt és süteményeket, illatoztuk a tavasz első
virágait, hallgattuk a madarak énekét, valamint mindezeket összefoglalva Kahoot interaktív
feladatot készítettünk közösen, megoldásával egyaránt biztosítva ezzel a játék és a siker örömét.
A természet csodái körbe vesznek minket, de sokszor elmegyünk mellettük.
– Becsuktuk szemünket, hallgattuk, a nyitott ablakon át beszűrődő hangokat, a langyos szellőt,
amely megérintette bőrünket, majd felidéztük azokat az érzelmeket, amelyeket a tavasz, a
természet ébredése keltett bennünk. Azután ezeket az érzelmeket, hangulati elemeket vezették
papírra tanítványaim.
– A napsugarak köszöntésére pedig napórát készítettünk.
Az igazi boldogság az, ha mások számára is örömöt tudunk okozni. 11. osztályosok lévén úgy
döntöttünk, hogy ajándékkal lepjük meg a ballagó 12. osztályosokat. Elhatározásunkat tett követte,
textilbabát készítettünk, melyet átható illatú levendulával töltöttünk meg.
A Boldogságórák külön figyelmet kapnak mindennapjainkban. A hónap témáira hangolódva
figyelmünk rendszerint olyan dolgokra terelődik, amelyeket hajlamosak vagyunk figyelmen kívül
hagyni. A szakmai segítség és az átgondolt tervezés mellett azonban több figyelmet kapnak az élet
apró dolgai, a korosztályokat érintő érzelmek és problémák feldolgozása a tematika által
élményszerű.
(Nagy Ibolya Andrea, pedagógus)

Képek