Őrizz engem ezen a világon

november1.jpg

Téma: Társas kapcsolatok ápolása.
„Az igaz barát, a kezedet fogja, de a szívedet simogatja.
Gabriel García Márquez
Korcsoport: 4-5 évesek
A társas intelligencia az jelenti, hogy képes vagy könnyen beilleszkedni különböző társasági szituációkba, és képes vagy az elvárásoknak megfelelően viselkedni. Tisztában vagy a saját és mások érzelmeivel és szándékaival. Megfelelően kommunikálsz.
Cél: A gyerekek figyelmét arra irányítani, hogy ők a társak kapcsolataik felelős szereplői. Többféle kapcsolatrendszer működését körbejárjuk, a barátság és a családi kapcsolatok lesznek ezek közül a leghangsúlyosabbak. A társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabasitásának módjai életük részévé vélik.
Előzmény: A gyerekek családjaiktól családfa rajzot kértem fényképpel ellátva. Beszélgetőkörben megbeszéltük a hova tartozás fontosságát, jelentőségét. Megismerték egymás a rokonait, családtagjait. ( nagyszülőkig)
Reggeli szabadjátékidőben a vizuális asztalnál Barátságláncot készítettünk fehér lapból kivágott emberfigurákból, színezték színes ceruzákkal, zsírkrétával majd kartonra ragasztva kitettük csoportszobánk falára.
Munkafüzet 18 , 19, 22 o. Felajánlása- Színezd ki, ami a jó barátokra jellemző!
Színezd kia rajzot! Nevezd meg a barátaidat és a gyereek felé rajzold a jelüket!
Barátság- újjlenyomatok készítése. ( lenyomatokból ábrát lehet készíteni)
Tevékenység közben hallgattuk: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c.dala
Mozgásos gyakorlatok, Relaxáció:
A téma ráhangolódása, a gyerekek figyelmének és testének aktiválása. „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok ”együtt a „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok..” Totyog a liba nagy a galiba”
A gyakorlat védettségi érzést aktivizál, együtt a szabad nyitás gyakorlatával pozitív érzéseket kelt a gyermekekben. A relaxáció elvégzése olyan lelkiállapotot idéz elő, amelyben a szorongás automatikusan kioldódik, felszabadulnak a cselekvési lehetőségek. A közös munkához optimális atmoszférát, kedvet, lendületet teremt.
Motiváció: Csengettyű megszólaltatása. Boldog Dóra mesére hív- mondóka.
Mese bemutatása síkbábokkal
Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
Bevezetés: Süni egyedül nézeget egy gyönyörű képeskönyvet, arra sétálnak barátai, Maci és Nyuszi
Maci szépen kéri, hogy megnézhesse a könyvet
Bonyodalom: Süni nem mutatja meg a könyvét Macinak, mert félti, hogy elszakad
A cselekmény kibontakozása: Maci és Nyuszi otthagyják Sünit és elmennek labdázni
Kis idő múlva Süni már nem nézi a meséskönyvet, hanem társait figyeli, ahogy boldogan játszanak. Nyuszi észreveszi ezt és javasolja Macinak, hogy vegyék be a játékba Sünit is.
Tetőpont: Maci először nem akarja visszafogadni Sünit, de Nyuszi rábeszélésére és barátságuk fontosságára tekintettel mégis elhívja Sünit is labdázni.
Megoldás: Süni szégyenkezve kér bocsánatot, amiért irigy volt a barátaival. Felajánlja, hogy bármikor kölcsönadja az új könyvet, Boldogan labdáznak újra együtt.
A téma feldolgozása
Kikről szól a történet? Hogyan viselkedtek a szereplők? Ki volt az aki csúnyán viselkedett? Mit játszott Maci és nyuszi? Min vesztek össze a barátok? Hogyan kötöttek újra békét? Melyik szereplő tetszett neked a legjobban? Miért? Ti is kerültetek már hasonló helyzetbe játék közben? Hogyan oldottátok meg a problémát?
Kíváncsi vagyok, itt a csoportunkban kik a barátotok? Fogjátok meg a kezét!
A tevékenység lezárása: „Mindenkinek van barátja” fonaljáték közösen, óvónő indítja a játékot: Azt szeretem benned, hogy… továbbadom a gombolyagot, pókháló készül belőle a játék végére. Figyelek arra, hogy senki ne maradjon ki a játékból, mindenkire sor kerüljön a pozitív jelzők felsorolása közben.
„Pacsizzás” (értékelés után, köszönésnél)
Lehet pacsizni, ökölpacsizni, ölelni. Kinek mihez van kedve. A gyerekek nagyon szeretik ezt a megnyilvánulást.
Alkalmazott módszerek
motiválás, bemutatás, irodalmi élményszerzés, beszélgetés, magyarázat, játékos tevékenyedtetés, értékelés, dicséret, buzdítás
A mese meghallgatása figyelmet , beszédfegyelmet kíván, melyet a történet végéig fenntartanak a gyerekek. Gondolatokat, véleményüket a mese végén figyelmesen meghallgatjuk, türelmesen kivárják, amíg a másik gyerek befejezi a mondandóját.
A mese hallgatása közben fejlődik beleérző képességük, problémamegoldásuk, bővül szókincsük.
Fantáziájuk, képzeletük, kreativitásuk fejlesztésére akár az eredeti történettől eltérve-eljátszhassunk a gondolattal –„Mi lett volna, ha.. , Hogyan lehetne befejezni a történetet másképp?” Igény esetén el is dramatizáljuk a mesét, melyben a gyerekek valóban eljátszhatják a szereplőket. Mozgás, jellemző mozdulatok, párbeszédek megjelenítése, a csoport bevonása interaktív módon.
A téma feldolgozása során figyelembe vettem a csoport kor szerinti összetételét, a gyermekek érzelmi intelligenciájának szintjét, a szociális érettségüket. Illeszkedett a téma a nevelési terv szerinti feladatainkkal. Beszélgetőkörök során véleményt mondtak, megoszthatták gondolataikat a többiekkel.
Egyébb játék lehetőségek:
Takaróforgató
A csoport rááll egy jó nagy takaróra, és megpróbálja úgy megfordítani. hogy senki ne lépjen le róla. Ha valaki mégis lelép, a játékot újra kezdik. Mi volt az első gondolatod, amikor meghallottad a feladatot? Nehéz vagy könnyű volt a feladat? Miért?
Közös játék pakolás
Csapatmunka fejlesztése. Ki az, akinek jólesett segíteni? Ki az, aki nem találta igazságosnak, hogy neki is pakolnia kellett, miközben esetleg nem is ő játszott azzal a játékkal?
Add előre
A gyerekek egymás mögé sorakoznak. Egy kislabdát, plüssfigurát, kendőt stb. adnak előre a fejük felett. Az a csapat nyer,amelyiknek hamarabb ér a tárgya előre.

Képek