Optimista sms
- Csoport neve: Harmas Csoport
- Komárom-Esztergom Megyei Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (249 megtekintés)
A téma címe: Optimista sms
Óravázlat – Boldogságóra (30/5, Optimizmus 3/2.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Írjon a csoportod három bátorító sms-szöveget, mely olyan embernek szól, aki nehéz helyzetben van, vagy nagy próbatétel előtt áll!
Cél: a) Bemutatni az optimizmust, mint életszemléletet, melynek révén borús élethelyzetben is felfedezhető valami jó; b) rámutatni az optimista szemlélet és a boldogság kapcsolatára.
Előzmény: a tanévben már 4 (+1) boldogságóra volt.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: 3-4 héliumos lufi, 2 db ceruza, féltucat egy sarkán előre lyukasztott cédula, mobiltelefon
Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc.
1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: Jacobson-féle gyakorlat. Rávezetés után 20 ismétlés. A kevésbé jó mozgáskoordinációjú tanulóknak guggolás nélkül, csak térdhajlítással. A Bagdy Emőke által javasolt mondóka fontos: „Lendül a karom, ha akarom, ha nem akarom.”
2. (5 perc) Tanári narráció az optimizmusról (ismétlés): Az optimizmus az, amikor nehéz helyzetben is reménykedünk abban, hogy kikeveredünk a bajból, és hogy végül valami jó történik velünk. Ki tudja kimondani azt a szót, hogy optimista? Az optimista ember szinte minden helyzetben felfedez valami jót. Az optimista ember örül a szép időnek, de a borús, zivataros időben is talál örömet. Tehát az optimizmus afféle derűlátás az életben. Figyelemfenntartó kérdés: Tehát ki tudja megmondani, mi is az optimizmus? Tudjátok, a derű valami vidámat jelent. A szép, napsütéses időre azt mondjuk, hogy derűs – derűs idő. Van úgy, hogy az emberek elhallgatják az igazságot, és az egyszer csak mégis kitudódik. Azt mondjuk ilyenkor, hogy kiderült az igazság.
3. (5 perc) A feladat ismertetése: Biztosan voltatok már nehéz vagy kellemetlen helyzetben, és kaptatok már olyan nehéz feladatot, pl. az iskolában, amelytől féltetek, megijedtetek. Gondoljátok végig, hogy van-e olyan családtagotok, barátotok, ismerősötök, aki bajban van vagy nehéz feladat előtt áll. Írunk neki optimista üzenetet, ill. valamiféle bátorítást, biztatást, hogy sikerüljön neki, amit csinál. Tudjátok, mi az az sms? Igen, olyan rövid szöveges üzenet, amelyet telefonon küldünk egymásnak. Lényegében hasonló, mint amit facebookon vagy messengeren – az internet révén – küldünk egymásnak. Tegye fel a kezét, aki nem tudja, mi az! Mi most a szöveget egy-egy kis cédulára írjuk, s a cédulákat egy héliumos lufi zsinórjára rögzítjük, a lufit pedig elengedjük. Végül, aki szeretne, segítséggel a telefonom is írhat üzenetet. Amit telefonon készítünk, azt most gondolatban („játszásiból”) küldjük el, vagy a játék kedvéért elküldjük Bea néni telefonjára.
4. (20 perc) A feladat elvégzése: A tanulók egyenként megneveznek valakit, ha akarnak, akit bátorítanának, biztatnának; és azt is elmondják, hogy miért jönne jól neki az optimista üzenet. A megfogalmazásban némi segítséget nyújtok, s egy-egy cédulára magam írom a megfogalmazott mondatot, és az érintett tanulónak adom. Idővel egy-egy héliumos lufi zsinegére akasztjuk a cetlit.
4. (8 perc) Összefoglalás, telefonos üzenetküldés: Pár mondatban összefoglaljuk, hogy mit tettünk és miért. Végül, akinek van kedve hozzá és képes rá, a telefonomon is írhat üzenetet.
5. (2 perc) perces meditáció: „Hátra dőlök, lazítok, lassan és kényelmesen lélegzek. Figyelem a légzésemet – beszívom a levegőt, kieresztem a levegőt.” Meditációs szöveg: „A napos oldalon járok, a jót a rosszban is meglátom, szép az életem.”
Baranyai Mihály (kollégiumi nevelőtanár)