Október = optimizmus: Boldogságóra óraterv és reflexió

- Csoport neve: Bartosalsó
- Bartos Sándor Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (142 megtekintés)
Október hónapban ismét 2 -2 órát tartottam az iskola 3. és 4. osztályos tanulóinak. Ezeknek a foglalkozásoknak a tapasztalatait igyekszem összefoglalni a bejegyzésemben.
A foglalkozások elkezdése, a teremrendezés kifejezetten gördülékenyen zajlott. Az órák kezdete előtt már berendezett teremmel és kijelölt „félrevonulós székkel” vártak a tanulók mind a két osztályban.
Ebben a hónapban a foglalkozások elejére új relaxációs gyakorlatokat választottam. Az 2024-es évben az Önbizalom programhoz ajánlott feladatok közül kölcsönöztem a fejlődési szemléletmódú nyújtás gyakorlatokat. A földre leragasztottuk a lábunkat és úgy próbáltuk elérni a földet, a plafont vagy éppen a mellettünk álló kezét. Minden nyújtás után megbeszéltük, hogy MÉG NEM érjük el, DE MAJD/HA sokat gyakoroljuk elérhetjük.
Ezt követően Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok dalát hallgattuk meg. A zene hallgatása közben a gyermekek „Irka-firka relaxációs gyakorlatot” végezték. A feladathoz kiosztottam egy-egy A5 méretű lapot, melyek hátuljára szemüvegek sablonjai voltak nyomtatva. A gyermekek kedvenc színeikkel firkálhattak a lap üres felére. A lapokat összegyűjtöttem és az optimista varázsszemüveget csak következő alkalommal vágták ki a gyermekek. Szemüvegünkben a második foglalkozás alkalmával tettünk egy „optimista sétát” az iskola környékén. A sétán megélt pozitív élményeket aztán páros munkában dolgozták fel a tanulók.
Az optimista szemlélet felvezetéseként 3 poharat tettem az osztály elé. Az egyik tele, másik félig és a harmadik üres. Megkértem a tanulókat válasszanak poharat maguknak. A választásokat követően megbeszéltük a poharak tartalmát. Az üres poharat egy kislány választotta, az indoklás pedig nem volt más: Ez a pohár rózsaszín. A kisfiú, aki a tele poharat választotta felhívta a figyelmemet rá, hogy ő szívesen átönti a fele vízét annak a kislánynak, aki az üres poharat választotta és mindenkinek lesz víz a poharában. Ezzel a feladattal könnyen ráéreztek a gyerekek az optimista gondolkodás esszenciájára.
Miután elfoglaltuk a helyünket a beszélgetőkörben bemutattam az osztálynak a varázstükrömet, amibe, ha belenézünk saját magunk legmosolygósabb változatát láthatjuk meg. A varázstükör feladat során a tükröt körbe adták a gyerekek. Nem csak az érzelemkifejezést gyakoroltuk, hanem a tanulók önbizalmának erősítésével is összekapcsoltuk a feladatot. Akinél a tükör volt, mindig a legvidámabb arcát mutatta és megfogalmazta azt is, hogy mi az, ami szép és jó benne.
Ezt követően tartottunk egy nevettető versenyt. Megkérdeztem a tanulókat, milyen napjuk van, akik a választ arcjátékukkal adták meg. Két csapatra osztottam a gyerekeket. Kiválasztottuk, melyik csapat fogja megnevettetni a másik csapat tagjait. Ha valaki elnevette magát a szomorkás csapatból, átállt a nevettetők közé. A cél, hogy mindenki a vidám csapat tagja legyen. Majd csere következett. A nevettetős stratégiák közt több tanulónál megjelent a vicc mesélése. Mivel ilyen nyitottak, érdeklődők voltak a viccekre a hónap további részében minden nap felolvastunk egy viccet az osztályban napindítókén. Kezdetben én vittem a vicceket, amik közül választani lehetett, majd „házifeladatként” minden napra más tanuló nevettetett minket az általa kiszemelt viccel.
Az első foglalkozást az erősség programhoz ajánlott optimista reakciók feladattal zártuk. A tanulókkal ismét kört alkottunk és olyan mondatokat olvastunk fel, melyek alapvetően morcosságra adhatnak okot. Ezeket igyekeztek a tanulók pozitívan szemlélni és átformálni, meglátni a kellemetlenségben a jót, a megoldást.
Szívmelengető megtapasztalás volt, hogy miután a foglalkozás után együtt mentünk ebédelni az osztályommal, és elégedetlenkedtem az időjárásra, hogy mennyire süt a nap, az egyik tanulóm így szólt: De nem baj Réka néni, a tanteremben a táskádban ott van a napszemüveged. Ebéd után közösen felvisszük az uzsonnát a tanterembe és az udvarra már magaddal tudod hozni a napszemüveged is.
Úgy gondolom, ez ismételten iskolapéldája annak, hogy mi mennyit tanulhatunk a gyerekektől…
Bagdi Bella: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek (6-10 éveseknek)
https://boldogsagora.hu/ae-content/uploads/2024/10/BIP_Integralt_2024_10_Alsos.pdf
https://boldogsagora.hu/ae-content/uploads/2023/10/Korabbi_feladatok_optimizmus_tanak.pdf