„NEHÉZSÉG – MEGKÜZDÉS – ÖRÖM – BOLDOGSÁG”

„NEHÉZSÉG – MEGKÜZDÉS – ÖRÖM – BOLDOGSÁG”

A Szivecskék 5.a csoport 2024. februárjában a Boldogságóra program „MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK” témáját dolgozta fel. Az első alkalomkor a megküzdés fogalmáról, annak boldogságfokozó voltáról és fajtáiról beszélgettünk. A gyerekek Tableten kapott példákat csoportosítottak problémaközpontú illetve érzelemközpontú megküzdés szerint. Ebben a hónapban a csoport több tagjának is meg kellett küzdenie otthon a betegségével és a magas lázzal. Mi az iskolából küldtünk számukra gyógyító energiákat abban reménykedve, hogy hamarosan ismét együtt lehetünk. A második alkalomra a gyerekek átgondolták, hogy nekik mivel kell az életükben megküzdeniük. Számomra meglepő volt, hogy többüknek nem is volt olyan könnyű feladat ez… Ők úgy gondolták, hogy nincs ilyen. Persze a hónap végére kiderült, hogy dehogyisnem…! Mivel küzdenek a mai fiatalok? A mi kis csoportunk tagjai a sötétséggel, betörőktől való félelemmel, dolgozatírás előtti stresszel (hasfájással), tériszonnyal, tanulással, anyukája elvárásaival, kiközösítéssel, pókoktól való félelemmel, rohamokkal vagy éppen csak az unatkozással küzdenek meg. Közösen kerestünk megoldásokat, stratégiákat! A tanulással való küzdéshez tanulási módszereket, technikákat javasoltunk – elmesélték kinek, mi jön be. A sötétségtől való félelemre javasoltam, hogy éjszaka a három égő lámpából kapcsoljon le egyet, hiszen még úgy is világos van a szobában (mára már csak egy lámpa ég ). A dolgozatírás előtti stresszhelyzetet át lehet fordítani izgulásra – ha rendszeresen tanulnak, nincs mitől félniük. A gondolatok nyugtató hatása pedig csodákra képes… lefekvés előtt képzeljék el, hogy a dolgozatot feladatról, feladatra ügyesen megoldják és a végén mosolyogva, boldogan adják be a tanárnak. A betörőktől is lehet védekezni kamerával, ajtók bezárásával, házőrző állat tartásával. A pókok piciny állatok, melyek Magyarországon nem veszélyesek… ők jobban félnek Tőlünk! A tériszonnyal is meg lehet küzdeni apró piciny lépésekkel… felfelé nézünk, ha magasba megyünk, kezünkkel kapaszkodunk, légzőgyakorlattal megnyugtatjuk magunkat. Meg kell tanulnunk legyőzni a félelmet, hiszen még egyikük sem esett le a magasból! Nem az a megoldás, hogy kerüljük a magas helyeket, hiszen akkor csak erősödik a félelmünk! És az unalomtól való félelemre mi a legjobb? Megnéztük a céljainkat (amit elmentettünk) és a kisfiú célja sikeres focista lenni… legjobb unaloműző a célokért való tevés … lehet otthon gyakorolni, fociedzésre járni (beszéltünk az edzővel, aki nagy örömmel hívta első edzésére). Végig hallgatva Őket olykor fejtörést okozott, hogy milyen megküzdési stratégiát is javasoljak egy anyukája elvárásaival küzdő gyermeknek vagy a napi 3-4 rohammal küzdő kisfiúnak! Egy biztos. El kell fogadnunk azt, amivel küzdünk, majd a pozitív gondolatok gyógyító erejével változtatni rajta. Ez nem megy egyik pillanatról a másikra, de megéri napi szinten rá szánni az időnkből! A következő alkalommal a diákokat érő néhány modernkori jelenségről meséltem nekik a mindennapi stresszhelyzetek szempontjából. Volt, amivel találkoztak (túlzott telefonhasználat, sorozatfüggőség, imposztorszindróma) és volt, amivel nem (ghosting, gasligthing-effektus, mérgező pozitivitás). A hónap témáját a földelő tudatos jelenlét gyakorlattal zártuk. A hónap tanulsága számomra: rengeteg dologgal kell a tanítványaimnak megküzdenie (a felsoroltaknál sokkal többel és komolyabbal), melyek leküzdéséhez nem rendelkeznek megfelelő módszerekkel, stratégiákkal. Nagy a felelősségünk nekünk felnőtteknek, pedagógusoknak. A rohanó világunkban nagy igényük van rá, hogy mesélhessenek, meghallgassák Őket. Ennek a hónapnak a témája olyan sokrétű, hogy folyamatosan kell róla beszélgetni, többféle megküzdési stratégiával megismertetni őket, melyek tudatos alkalmazásával boldogabbak lehetnek!

Képek