Néha megesik, hogy a csiga is elesik

- Csoport neve: Tehetsegek
- Szegedi Városi Kollégium Janikovszky Éva Tagintézménye
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (34 megtekintés)
Először részben a Segédanyagban feltüntetett kártyák némelyike alapján kezdtünk arról beszélgetni, hogy mi is az optimizmus. Tisztáztuk, hogy az optimizmus nem jelenti a mindenáron mindent pozitívan látást, nem nélkülözi a realitást. (Ezzel ugyanis többen nem voltak tisztában.) Majd egy szintén a Segédanyagban található Winston Churchill és egy Martin Seligman idézetet értelmeztük, és megbeszéltük azt is, hogy az, hogy hogyan látjuk a helyzetünket az a fejünkben dől el, és a hozzáállásunktól függ.
Ezután párokban előadták, hogy mik lehetnek a pesszimista és az optimista reakciók azokban a szituációkban, amik az Optimista reakciók című feladatban voltak felsorolva. Ismét összegeztük, hogy a feladatból is nyilvánvaló, hogy rajtunk múlik, hogy miként értékeljük azt a szituációt, amiben vagyunk. S ha valakinek nehezebben áll rá az agya a pozitív gondolkodásra, ezt gyakorlással alakítani tudja.
Ezt követte a közmondások vizsgálata, láttuk, hogy ezek is alapvetően pozitív életszemléletet tükröznek. Majd bárányfelhőket vágtak ki és fehér filccel optimista üzeneteket írtak rá. Ezeket is kitettük a faliújságra.
Visszatértünk a népi hagyományokhoz a jókívánságokhoz, regölőkhöz, termékenységvarázsló mondókákhoz, s felfedeztük a bennük rejlő jövőbe vetett hitet, bizalmat. Majd ugyanezt láttuk a tavaszköszöntő hagyományokban is.
4 népmesét vizsgáltunk meg csoportmunkában, s azt találtuk, hogy ezek is optimista szemléletűek, hiszen a leghátrányosabb helyzetű szereplők (a szegények, a legkisebbek, a legalacsonyabb rangúak) lesznek sikeresek, mert nem adják fel, hisznek magukban.
A népmesékből is láttuk, hogy a karaktererősségek közül a bátorság, a kitartás és a lelkesedés a legfontosabbak a pozitív gondolkodáshoz. Ha mindezeket átfordítjuk a saját életünkre, és keressük az összefüggéseket azt mondhatjuk:
Nem az a bátor ember, aki soha nem fél, hanem az, aki a félelem ellenére is cselekszik. Például amikor valaki új városba költözik, a szüleitől távol, új, felsőbb iskolába megy, vagy egy iskolai feladatként kiáll az osztályközösség elé beszélni – mindehhez bátorság kell. Az optimizmus erőt ad ehhez, hiszen, ha hiszel abban, hogy az új vagy nehéznek érződő helyzet végül jól alakulhat, könnyebb megtenni az első lépést.
A lelkesedés az a belső tűz, ami akkor lobban fel, amikor valami iránt igazán érdeklődsz vagy fontosnak tartod. Ez az a pozitív energia, ami előrevisz, és ami miatt örömmel végzed a dolgaidat. Például: ha valaki imád rajzolni, és órákon át elmerül egy rajzban, vagy ha egy diák izgatottan készül egy iskolai projektre, mert érdekli a téma – az mind a lelkesedés jele. Az optimista hozzáállás segít ebben, mert ha hiszel abban, hogy a dolgok jól alakulnak, akkor könnyebben találsz örömet abban, amit csinálsz.
A kitartás azt jelenti, hogy akkor sem adod fel, ha valami nehéznek tűnik, vagy hosszú időbe telik elérni a célodat. A kitartó ember nem hagyja, hogy az akadályok eltántorítsák – inkább tanul belőlük, és tovább próbálkozik. Például, ha valaki megtanul egy új hangszeren játszani, és akkor is gyakorol, amikor eleinte nem sikerül, az a kitartás. Az optimizmus itt is fontos szerepet játszik, mert ha hiszed, hogy a fáradozásaidnak meglesz az eredménye, akkor sokkal könnyebb folytatni az utat.
Az optimista ember hisz abban, hogy a nehézségek ellenére is jó dolgok várnak rá, ezért mer bátor lenni, lelkesedni és kitartani. Ezek az erények együtt segítenek abban, hogy az élet kihívásaival könnyebben megküzdjünk, és boldogabbak legyünk.
Ezt követően a népművészetben a reményt, a megújulásban való hitet, a pozitív jövőképet kifejező szimbólumokat kerestük. Ezek közül a Napot alkottuk meg faliújságunkra közösen, úgy, hogy mindenki készített körmöcskével fonalhurkákat, s ebből állítottuk össze a mosolygó Napot, majd köré raktuk a korábban a felhőkre írt optimizmusra bíztató gondolatokat.
Mindezzel az iskola technikai dolgozóinál is sikert arattunk, mert a takarító nénik azt mondták, hogy jó ránézni a mosolygó napra (valójában nem olyan vastag a szája, mint a képen látszik), az egyik portás néni pedig azt, ha rossz a kedve idejön elolvas egy-két gondolatot a felhőkről, és rögtön összekapja magát.
Az önbizalom program kapcsán átbeszéltük, hogy hibázni nem hogy rossz, hanem fontos dolgokat tanulhatunk meg így, olyan készségeket, amik hasznosak az életben. Sokan ott rögtön kiválasztottak hármat a módszerek közül, tehát átgondoltak egy ilyen esetet, vagy a jövőben alkalmazni fogják, ha elkeserednek elsőre a hibázás miatt. Remélem, a Mindfulness gyakorlatot is megcsinálják, s reggel jól indítják a bíztató mondatokkal a napjukat.
📝 REFLEXIÓLAP – OPTIMIZMUS
Név (opcionális): ______________________________________ Dátum: ______________
1. Kvíz – Igaz vagy hamis? Jelöld, hogy igaz (✅) vagy hamis (❌) Válaszod indokold!
1. Az optimista ember mindig nevet, akkor is, ha fáj a lelke.
2. A bátor ember nem fél semmitől.
3. A kitartás azt jelenti, hogy akkor is folytatod, amikor nehéz.
4. A magyar népmesék gyakran boldog véget érnek.
5. A Nap a népművészet fényt, életet, megújulást kifejező motívuma.
6. A „Minden rosszban van valami jó” egy optimista közmondás.
7. A lelkesedés nem fontos, ha okos vagy.
8. A „legkisebb királyfi” gyakran feladja a küldetését.
9. A népi világ pesszimista volt, mert sok nehézséggel kellett megküzdeni.
2. Kapcsolódás a népi kultúrához Hogyan tanítanak az optimizmusra a népmesék?
Melyik három karaktererősség segíti az optimizmus kialakulását?
Milyen szimbolikus elemek fejezik ki a népművészetben a reményt és az optimizmust?
Melyik népszokások kapcsolódnak a jövőbe vetett hithez és reményhez? Mit tanulhatunk az optimizmusról a népi világból a mai életünkre vonatkozóan?
3. Saját gondolat
1. Írj egy helyzetet, ahol segített volna, ha optimistábban állsz hozzá:
________________________________________
2. Írj le egy példát, amikor valaki más optimizmusa segített neked:
________________________________________
3. Ma mit tanultál magadról az optimizmus kapcsán?
________________________________________
4. Milyen pozitív gondolatot tudsz mondani magadnak legközelebb, ha elbizonytalanodsz?
________________________________________
Gyakorlási lehetőségek a következő alkalomig: Önbizalom program- Mit tegyek, ha hibázom? Gondolj egy hibára, amit mostanában elkövettél! Válassz ki három stratégiát ebből a listából, amit szívesen kipróbálnál! Bármikor, amikor hibázol vagy elakadsz, visszatérhetsz ehhez a listához, hogy segítsen neked tervet készíteni. Mindfulness – Reggeli jó szó magadnak
Írj vagy mondj ki magadnak reggel három bátorító mondatot (pl. „Képes vagyok megoldani a mai kihívásokat.”). Figyeld meg, hogyan változik a hangulatod! A népmesék hősei is „indulás előtt” kaptak bátorító útravalót (pl. kalács, hamuban sült pogácsa, jó szó).





