Ne haragudj!

- Csoport neve: Kis-közép-nagycsoport
- Nagykozári Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megbocsátás
- (68 megtekintés)
A bennünket ért sérelmekre, bántalmazásra hajlamosak vagyunk negatívan reagálni. Sok esetben a sérelmet megtoroljuk vagy elkerüljük. Mindkét viselkedésmód során boldogtalanná válunk. Leromboljuk kapcsolatainkat. A megbocsátás nem egyenlő a megbékéléssel, az eltekintéssel, a mentegetéssel, a sérelem letagadásával, a felejtéssel. Másként gondolkodunk, már nem a másoknak való ártás motivál bennünket, hanem valami jót szeretnénk tenni a sértő személynek, vagy a kapcsolat pozitív oldalát helyezzük előtérbe. A megbocsátás fontos a saját lelki egyensúlyunk érdekében.
Sok olyan szituáció adódott napi szinten, a játék során, ahol a gyerekek akaratukon kívül megbántották egymást. Ezekre rendszerint haraggal, sértődéssel reagáltak, megbántva érezték magukat. Meg kellett tanulniuk azonban – a kiegyensúlyozott légkör érdekében- megbocsátani és bocsánatot kérni egyaránt. Ezzel lehetőség adódott a megbántottságból adódó feszültség oldására, továbbá hibáik belátására, azok javítására. Fontos, hogy ezeket a lelki terheket feloldjuk a gyermekekben, mert a megbocsátás a saját boldogságunk feltétele, azaz a lelki terheknek a letétele. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy ezt közösen megbeszéljük és ezeket a sérelmeket feloldjuk bennük. Erre a ’Hogy érzem ma magam?’ beszélgető kört alkalmaztuk. A gyermekekkel közösen készítettünk az egyik felén mosolygós a másik oldalán szomorú arcos körlapot. Mindenki elmondhatta a saját érzéseit, ,,Én ma jól érzem magam, mert….. Én ma rosszul érzem magam, mert….”. Természetesen az érzésnek megfelelő arcot mutatva. Ebben a játékban a gyermekek kibeszélhették illetve megbeszélhették az esetlegesen felmerülő problémáikat, bocsánatot kérhettek egymástól. Alkalmazva a Ne haragudj! Bocsánat!, Semmi baj!- bocsánatkérő és megbocsátó szavakat.
A másik módszer, amit alkalmaztunk a rajz varázsa. A sérelmet ért gyermekeknek lehetőséget adtunk arra, hogy rajzolja ki magából azt, ami bántja. Majd a rajzot odaadta annak a gyermeknek, aki megbántotta, közösen együtt megbeszélték, hogy senkiben ne maradjon tüske. Ezeket a rajzokat egy mappába gyűjtöttük össze és eltettük őket (jelképezve a harag elengedését és a megbocsátást).