Ne add fel!

- Csoport neve: Tehetsegek
- Szegedi Városi Kollégium Janikovszky Éva Tagintézménye
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (134 megtekintés)
Az óra témájára az előző hónapi tevékenységek felelevenítésével hangolódtunk rá: Mivel foglalkoztunk az elmúlt hónapban? Hogyan tudjuk segíteni céljaink elérését? Amikor meghatározzuk, azokat a lépéseket, amiket meg kell tennünk a célunk elérése érdekében, tulajdonképp mit építünk fel? Milyen helyzetekben kell megküzdési stratégiákat kidolgoznunk?
Ez után relaxációként feszültségoldó mozgásokat csináltunk, illetve kipróbáltuk a nevetést is. Meg is beszéltük, hogy miért tud pozitívan hatni ránk. Előtte és utána feszültségmérést végeztünk.
A szamár története következett. Felzaklatta őket a gazda hozzáállása. Mesélés közben meg-megálltam, mielőtt tudnák a szamár reakcióit, s megkérdeztem ők, mit tennének, ha a szamár helyében lennének? S mielőtt elmeséltem volna a szamár megoldását, ők maguk is rájöttek erre. Megbeszéltük, hogy tulajdonképp a szamár is egy megküzdési stratégiát dolgozott ki. Mi a tanulsága a mesének? Ne adjuk fel a legreménytelenebb helyzetben sem.
Majd három csoportra osztottam őket, minden csoport kapott egy élethelyzetet:
1. A szüleid között mindennapossá váltak a veszekedések, kiabálások.
2. Az osztálytársaid egy része rád szállt, állandóan beléd kötnek, gúnyolnak.
3. Sokat kell tanulnod, mert egyetemre készülsz, a barátnőid viszont mindennap mennek valahová bulizni, szórakozni. Téged is hívnak, és már többször nemet mondtál, s úgy érzed, kinéznek ezért, és lassan kizárnak maguk közül.
A feladatuk az volt, hogy először egyénileg írják le, mit tennétek abban a helyzetben, majd beszéljék meg, és hozzanak létre közösen egy kiutat. Ezek után előadták az adott szituációt még nyitva hagyva a lehetőségeket, s a másik két csoport tett javaslatot a megoldásra. Megbeszéltük ezeket. Végül a csoport eljátszotta a maga megoldását.
Lezárásul megtanultuk a Bagdy Emőke videójában szereplő, stressz elleni villám-relaxációt.(17p10mp-nél)
Később a Lépj tovább! társasjátékot játszottuk. Elsősorban a tanulás, a kapcsolatok és a jövőbeli karrier témakörében találtak megbeszélni valót. A játék során az derült ki, hogy valójában nem csak azzal vannak tisztában, hogy mik az elérendő céljaik, hanem azzal is, hogy mi akadályozza őket ebben. A legtöbb esetben csak az elszánás, az akaraterő hiányzik ahhoz, hogy megvalósítsák, amit szeretnének, így leginkább az erőfeszítés körébe helyezték bábuikat. Minden esetben megbeszéltük, hogy mi segíthet nekik önmaguk motiválásában.