Nagykanizsa Zrínyi Iskola

Nagykanizsa Zrínyi Iskola

Áprilisi téma: A megbocsátás gyakorlása

Az empirikus kutatások feltártak néhány meglepő és fontos tényt a megbocsátásról (McCullough et al, 2016):
 Erkölcsi integritásunk veszélyeztetése nélkül is meg lehet bocsátanunk.
 Fájdalmas emlékeinket arról, amikor megbántottak minket, könnyebben megváltoztathatjuk, mint gondolnánk.
 Empatikus készségünk fejlesztésével javíthatunk megbocsátó képességünkön.
 Növelhetjük annak az esélyét, hogy megbocsássanak nekünk azok, akiket mi bántottunk meg, ha megfelelő módon, őszintén bocsánatot kérünk tőlük.
 Ha túl sokat foglalkozunk azzal, hogy mit gondolnak rólunk mások, képtelenek leszünk bocsánatot kérni, amikor megbántunk valakit.
 Akár egy röpke óra alatt is fejleszthetjük megbocsátási képességünket.
 A neheztelés és az ellenségeskedés kihathat testi egészségünkre.
 Javíthatunk testi, lelki és szellemi egészségünkön, ha megbocsátó életet élünk.

Azért is nehéz megbocsátani, mert ez a személyiségünkre és kapcsolatainkra is kiterjedő változásokat igényel. Az emberi kapcsolatok magukban foglalják a moralitást, és erkölcsi érzékünket leginkább az emberi kapcsolatok mérik meg. Amikor az egyik fél vét a másik ellen, akkor megkérdőjeleződik egyenrangúságunk, kérdésessé válik méltóságunk és értékességünk. J. Kellenberger filozófus szerint noha a sértő fél erkölcsi státusza megkérdőjeleződhet, veleszületett emberi értéke vitathatatlan és nem csökken emiatt. „Megbocsátani annyit tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értéket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük” (McCullough et al, 2016, 29.). A megbocsátás elismeri, hogy a morális sértések helytelenek a kapcsolatainkban. Nem tagadja és nem huny szemet az erkölcsi vétek fölött. Nem is tagadja az elkövető felelősségét, azaz nem menti fel. Ehelyett a megbocsátó meghoz egy döntést, miszerint eltöröl egy komoly és valós tartozást. Ezzel képes megszakítani a fájdalom és a harag továbbadásának folyamatát. Ha az igazság és a kegyelem kezet tud fogni egymással, ott könnyebben megszületik a megbocsátás.

Nagyon fontos ez a téma ,ezért sokféle módon feldolgoztuk:

1.SZÓFELHŐt készítettünk a fogalom bevezetésekor. Meglepő módon nagyon sok gondolat ébredt a gyerekekben már a hónap legelején. Ők maguk is ezt nagyon fontos témának tartják. Rengeteget beszélgettünk a megbántásról, a sérelmekről, az őszinteségről, az empátiáról, a rossz érzésekről, a nehézségekről, a bocsánatkérés nehézségeiről és a megbocsátás hatalmas öröméről és a megkönnyebbülésről.

2. MEGBOCSÁTÁS AJÁNDÉKOT készítettünk: bocsánatkérő követ, rajzot, barátságkarkötőt készítettünk. A tevékenységek közben beszélhettek ezekről a cselekedetekről, s már az ajándékkészítés oldotta a bennük levő feszültséget, a terhet és a rossz érzéseket. Másnap boldogan mesélték a titkos ajándékok varázserejét. Van,aki „csupán” a szeretetét közvetítette.

3.ÉRZELMEKET KIFEJEZŐ ARCOKAT készítettünk spatulára, amit lapozni lehet. Nyomon követhetőek az érzéseink a megbántástól a megbocsátásig. Nagyon sokféle érzelmet ki tudtak fejezni a folyamatok megjelenítse során.

4.A HÁROM KISCSIBE című belga népmesét feldolgoztuk. 2 kiscsibe gonosz volt a 3.testvérével,de a bajban a harmadik testvér mégis megsegítette őket. Sokat beszélgettünk a megbocsátásról,a különböző érzelmekről,a jó cselekedetekről, a saját személyes élményeikről,… Jó volt látni ahogy megnyílnak,bátran mesélnek, s felszabadulnak maguk is közben.

5. BŐRÖNDöt készítettünk papírból. Belerajzolták a sérelmeiket,s el is mesélték. Összegyűrtük az egészet, s jelképesen kidobtuk a kukába. Próbáltunk megszabadulni a bántó gondolatoktól. Mérlegeltünk,hogy ezek valóban akkora terhek-e, érdemes -e miattuk bánkódni? Vajon pár hét múlva is olyan fontos lesz -e ez az életünkben???

6. MELEG ZUHANY játékot játszottunk. Egy gyermek beállt a kör közepére, s mindenki ezt mondta neki:
„-Én azért szeretlek XY?mert… .”
Nem akarták abbahagyni a játékot. Mindenki szeretett volna még meleg zuhanyt kapni. Csak úgy ragyogtak a sok szerető mondattól. Nagyon jó érzés volt látni,hogy a gyerekek gondolkodás nélkül tudták folytatni ezt a mondatot társaik felé. Ez az óra mindennél többet ért!Napok múlva is emlegették,micsoda fantasztikus érzés volt ez. S elhatározták,hogy legközelebb én kapom a zuhanyt. 🙂

7.Az EMPÁTIA, az elfogadás erősítése egész tanévben kulcsfontosságú. Érkezett hozzánk 2 új tanuló, nagyon gyorsan befogadták és elfogadták őket. Segítették a beilleszkedésüket, szeretettel közeledtek feléjük.

8. ANYÁK NAPJÁRA titkos ajándékot készítettünk az édesanyáknak, a mamáknak és a dédiknek. Csillogó szemmel dolgoztak ezekkel az ajándékokkal, csodaszépek lettek. Közben pedig mesélték,miért is hálásak nekik és csodaszép üzenetekkel tarkították az ajándékaikat.

Ez a hónap is nagyon tartalmas volt, sok és mély érzelmet éltünk át együtt, ismét közelebb kerültünk egymáshoz. Büszke vagyok erre a kis csapatra, s nagyon örülök,hogy ezeket a csodálatos élményeket velük élhetem át! Nagyon fontos dolog az empátia, az elfogadás és a megbocsátás.

A Föld napját egy teljes nap keretében megünnepeltük. Beszéltünk róla, rajzoltunk róla. S megtanultuk Bagdi Bella Gyújts gyertyát a földért c dalt.

Képek