Nagyító

20181002_165427.jpg

A téma címe: Nagyító
Óravázlat – Boldogságóra (30/4, Optimizmus 3/1.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.

Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták. A tanulók egymást jól ismerő csoportot alkotnak.
Feladat: Készítsen a csoportod egy képet, rajzot, festőmontázst stb., amely egy nehéz helyzetet, (vagy romos, rendetlen, csúnya környezetet) ábrázol, de legyen rajta egy pici részlet, amely még így is szép, és a néző figyelmét tereljék arra a részletre.
Cél: a) Bemutatni az optimizmust, mint életszemléletet, melynek révén borús élethelyzetben is felfedezhető valami jó; b) rámutatni az optimista szemlélet és a boldogság kapcsolatára.
Előzmény: a tanévben már 3 (+1) boldogságóra volt.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: két A3-as papír, 2 db ceruza, 2 db 12 színű vízfesték, két db ecsettál, kamerás telefon.
Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc.

1. (5 perc) Relaxáció: Minden tanuló kap egy A4-es lapot és választ magának egy ceruzát. Szabadon firkálhat bármit a papíron. Szöveg: „Firkálgatok össze-vissza. Firka jobbra, firka balra. Szabad nekem össze-vissza.”

2. (5 perc) Tanári narráció az optimizmusról: Az optimizmus az, amikor nehéz helyzetben is reménykedünk abban, hogy kikeveredünk a bajból, és hogy végül valami jó történik velünk. Ki tudja kimondani azt a szót, hogy optimista? Az optimista ember szinte minden helyzetben felfedez valami jót. Az optimista ember örül a szép időnek, de a borús, zivataros időben is talál örömet. Tehát az optimizmus afféle derűlátás az életben. Figyelemfenntartó kérdés: Tehát ki tudja megmondani, mi is az optimizmus? Tudjátok, a derű valami vidámat jelent. A szép, napsütéses időre azt mondjuk, hogy derűs – derűs idő. Van úgy, hogy az emberek elhallgatják az igazságot, és az egyszer csak mégis kitudódik. Azt mondjuk ilyenkor, hogy kiderült az igazság.

3. (2 perc) Tanári narráció a pesszimizmusról: Az optimizmus ellentéte a pesszimizmus. Ki tudja kimondani azt, hogy pesszimizmus?A pesszimista ember elvesztette a reményt, többnyire rossz kedvű. Ha szép, derűs idő van, abban is a rosszat látja.

4. (5 perc) Egy Grimm-mese példaként: Egy mese felolvasása. A mese egy lányról szól, akinek megkérik a kezét, és aki az apja kérésére lemegy a pincébe borért. Lát a pincében egy káposztás követ, majd elképzeli, amint az a még meg sem fogant kisfia fejére esik, s a gyermek meg is hal. Siratni kezdi, aztán egyenként a többi családtag is csatlakozik hozzá, és mindannyian sírnak. A kérő elámul a nagy ostobaságukon és otthagyja őket. Figyelmet fenntartó, megértést segítő kérdés: ez a lány optimista volt vagy pesszimista?

5. (23 perc) a) „Nagyító” c. feladat ismertetése: a) Az egyik lapra rajzolunk egy tájat, egy kis házzal, és mindent beborító sötét felhőzetet. Minden borús, sötét és viharos. Néhány fénysugár, egy fénynyaláb tör csak át a felhők között a tájra, a kép szélén. Ügyesebb jelentkezők máris rajzolhatnak. Miután megrajzoltuk, vízfestékkel befestjük. b) A másik nagy lapon pedig azt pici derűs rajzrészletet festjük nagy méretben.

6. (3 perc) Összefoglalás: Tehát mi most nagyítottunk egy derűs (optimista) részletet. Így tanuljuk meg, hogy ne csak a rosszat lássuk a rosszban, illetve minél több jót vegyünk észre a világban.

7. (2 perc) perces meditáció: „Hátra dőlök, lazítok, lassan és kényelmesen lélegzek. Figyelem a légzésemet – beszívom a levegőt, kieresztem a levegőt.” Meditációs szöveg: „A napos oldalon járok, a jót a rosszban is meglátom, szép az életem.”

Képek