Mindenkinek van barátja az enyém te lettél :)

- Csoport neve: Ozdimaci
- Ózdi Sajóvárkonyi-Táblai Összevont Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (93 megtekintés)
5 napon keresztül foglalkoztam a társas kapcsolatok témakörével.
Nagyon érdekes ez a témakör számomra és sok új gondolatok fogalmazódtak meg bennem a hétvégére. Rengeteg lehetőség van a társas kapcsolat ápolására, amivel a mindennapokban is találkozunk. De most még mélyebben és tudatosabban beépítettük a mindennapi életünkbe.
Csoportunk készül egy kis meglepetés műsorral a kolleganőnknek, mert dec.12-ével megy nyugdíjba. A társas kapcsolatok témakörével ez is szorosan össze kapcsolódik, a búcsúztatás….
1 nap 30 perc
Bevezetés képen elmondtam nekik a Tavaszi ébredő verses-mesét. Bábokkal dramatizáltam el. Mivel vegyes életkorúak járnak a csoportomba így a kicsiknek is lekötötte a figyelmüket. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik szereplő volt a legkedvesebb. Miért? Rátértünk a barátokra. Beszélgettem velük számukra mit jelent a barátság? Kinek van barátja? A nagyok-középsősök szépen megtudták fogalmazni a kicsik megfigyeltek. B. (kislány) a következő képen fogalmazta meg a barát fogalmát. „Nekem az anyukám a legjobb barátom. Neki elmondhatok mindent és mindig megbocsájt.” Majd megbeszéltük miért kellenek a barátok? Miért fontosak nekünk?
Zárásként körben ültünk, becsuktuk a szemünket meghallgattuk Bagdi Bella Világomban minden rendbe című dalát. Majd mindenki megfogta a másik kezét és elindítottam „barátom” szót amelyet a mellette ülőnek tovább kellett mondani. Ezután Bagdi Bella: Ha boldog vagy… dalát hallgattuk, mozgással kisértük.
2. nap
Eljátszottuk a „Kisbarátom, hogy vagy?” játékot. A csoportban mindenki jól volt, pozitívan indítottuk a napunkat. Majd megkértem őket,hogy játszunk. Játsszuk el azt ha valaki szomorú, mit kell csinálni. Egy gyermeket kértem álljon a kör közepére és sírjon. Megkértem a másikat menjen oda és vigasztalja meg. Megfigyelésem alapján a „vigasztalók” kivétel nélkül először a testi érintést, simogatás, kézfogást, ölelést tartotta a legfontosabbnak. Majd utána szóval is vigasztaltak. Nagyon megható volt ez a játék.
El dramatizáltam nekik a Süni irigy lett című mesét. Óriási sikere volt, aznap még egyszer eljátszották ők és a hét többi részén még háromszor „került” elő a mese, hozták a bábokat, plüssöket és meséltek. Mindenki tudta,hogy milyen csúnya dolog az irigység, de mivel utána megbánta a süni így megbocsájtottak neki. Van a csoportunkban egy 3 éves kisfiú, aki mindenkitől elvesz mindent és sose ad oda semmit. Egyből mondták a gyerekek „óvó néni olyan a süni mint A.”.
Zárásként újból hallgattuk: Bagdi Bella: Ha boldog vagy…
3. nap
Minden nap gyakoroljuk a búcsúztatóra a műsort. Az egyik eleme az, hogy kezükben egy szív és egy virág. A búcsúztató kolléganőnk majd középen áll (de mivel ez meglepetés én helyettesítem) Azt játsszuk, hogy a gyerekek egyesével mondanak valamit a kolléganőmről, nem betanult szöveg azt amit akkor gondolnak. Marika néni azért szeretlek mert…. És eddig ilyen mondatok hangoztak el:-
-jó veled játszani
– festesz velünk
– mesélsz nekünk
A két nap után :
te vagy a barátom
figyelsz rám
nem vagy irigy
Megfigyelhető volt, hogy a mesék alapján azok a tartalmak is megjelentek amit kiemeltem nekik. Jó érzéssel töltött el.
Kivettem egy pamut gombolyagot és eljátszottuk a „Mindenkinek van barátja” pókhálós játékot.
Érdekes volt, hogy ennél a játéknál 3 gyermekhez nem jutott fonal csak általam. A gyerekek ténylegesen beleélték magukat, hogy barátainak adjanak fonalat. Ez a momentum hozott köztem és köztük egy olyan mély beszélgetést ahol a kirekesztést gyermek”nyelven” magyaráztam el. Vártam a holnapot mert tudtam akkor fognak elkészülni a barátságkarkötők….
Befejezésként a munkafüzetből kimásoltam a Barátság színezőt és kiszínezték.
4 nap
Kértem a gyerekeket mindenki menjen oda a barátjához és ölelje meg. Voltak kettes, hármas csoportok. Sajnos megint maradt egy kisfiúnk, akit nem választott senki. Hiába hívtam fel a figyelmüket kétszer, hogy D.-nek még nincs barátja nem hívták oda sehová. Így ő lett az én barátom.
Előre kivágott három színű fonalat tettem az asztalra. Arra kértem a barátokat menjenek az asztalhoz és válasszanak- De nem maguknak, hanem a barátjuknak. Melyik szín illik hozzá, melyik színt szeretné a másik. Söndörgetős módszerrel elkészítették egymásnak a karkötőket majd odaadták. Szöveg kísérettel: „Neked adom barátom, mert szeretlek!” Nagyon örültek neki. Azt mondták örökké hordani fogják.
Megkérdeztem őket újból milyen, hogy tudod, hogy van barátod? Azt mondták nagyon jó, mert tudok kivel játszani, tudom, hogy ő a párom lesz a sorban.
Olyan megható volt ez a négy nap, olyan sokat kaptunk tőle, és még szeretetteljesebb légkör alakult ki nálunk.
5 nap
Társas kapcsolatok lezárása képen a szomszédos csoport, aki ugyanúgy benne van a Boldogság Ovi programba, meglepett egy kedves mikulásváró asztali dísszel minket A két csoport között a már így is szoros kapcsolat tovább erősödött. Elénekeltük a hónap dalát, amit mozgással kísértünk és vidám perceket éltünk át. Felfrissülés képen megkínáltuk Őket szörppel.
A téma lezárása képen kitűztük a harmadik lépcsőfokra a barátság jelét.