„Mindenki hallja, hogy mit mondasz, a barátok meghallják azt, amit mondasz, de az igazi barát figyel arra is, amit nem mondasz ki.” Szókratész

- Csoport neve: Katica20 csoport
- Áldás Református Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (18 megtekintés)
A tevékenység kezdetén elmondtam a gyermekeknek, hogy az embernek szüksége van a közösségre, a kapcsolatokra, barátokra, ami nemcsak a lelki jólétünk miatt, de az egészségünk szempontjából is igen fontos. Ezt követően még mindig körben ülve minden gyermek megkérdezte a mellet ülőtől, hogy: „kis barátom, hogy vagy?”. A beszélgetés már önmagában is fejlesztette az érzelmi tudatosságot, kommunikációs készséget. A beszélgetőkört követően A három kő és a híd c. mesét adtam elő a gyerekeknek mókus kesztyűbáb és kavicsok segítségével. Ezt követően három gyermek, akik a követ jelképezték egymás mellé álltak, és eljátszottuk, hogyan segítettek a kis mókusnak átjutni a túloldalra. A mesét követően minden gyermek kiszínezte a barátság jelét, amit felragasztottunk egy közös plakátra, amire rákerültek a barátságvirágok is. A virág szirmait, közepét a gyermekek saját maguk vágták ki, melynek közepébe rajzolták a jelüket, a szirmokra pedig a barátok jelét. A kézműves tevekénységet követően közös várépítés következett, melybe minden gyermek nagyon szívesen bekapcsolódott. A tevékenységet Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalával zártuk. A gyerekek önfeledten táncoltak, énekeltek, ölelték egymást. Nagyon jó érzéssel töltött el, látva, hogy a csoportba járó gyerekek mennyire szeretik egymást, hogy kimondták egymásnak, hogy a barátod vagyok.
A téma feldolgozása során kiemelt szerepet kapott a csoporton belüli biztonságos légkör megteremtése, hiszen a gyermekek csak akkor tudnak kapcsolódni egymáshoz, ha érzelmileg biztonságban érzik magukat. A foglalkozások alapja a pozitív megerősítés, a bizalom, az elfogadás és a kapcsolódás örömének hangsúlyozása. A tevékenység során a hangsúly a közös élmények megteremtésén volt.
A gyermekek kis csoportokban vettek részt, amelyek segítették az együttműködés, a segítségnyújtás és a kommunikáció gyakorlását. A közös játék (várépítés) lehetőséget teremtette arra, hogy a gyerekek természetes módon tapasztalják meg az egymásra figyelés és az egymást támogató viselkedés jelentőségét. A boldogságóra eredményesen járult hozzá a gyermekek szociális kompetenciáinak fejlődéséhez. A közös élmények, a kooperatív játékok és a pozitív kommunikáció gyakorlása erősítette a csoportkohéziót, és elősegítette a támogató, elfogadó légkör kialakulását. A gyerekek egyre tudatosabban fordultak társaik felé, fejlődött az együttműködési készségük, az empátiájuk és a konfliktuskezelési stratégiáik.




