Mindenben ott rejlik a csoda (2025. március)

- Csoport neve: Napraforgócskák
- KOMÁROMI SZIVÁRVÁNY ÓVODA
- Kategória: Óvodások
- Téma: Apró örömök élvezete
- (25 megtekintés)
Csodálatos idő, izgalmas programok, örömséták. Ezek jellemezték az Apró örömök hónapját. Március témája remekül passzolt a “Nézd, milyen az emberi test!” projektemhez. Imádom a boldogságórákat többek között azért is, mert nagyon jól összeegyeztethető bármely óvodai témával. Szeretném összefoglalni és megosztani veletek az elmúlt két héten történteket.
A beszélgetőkörben elsőként említést tettem testük felépítéséről, testrészeinkről és funkcióikról, szerveinkről, testünk hangjairól: szívdobogás, csuklás, gyomorkorgás, egészségünk védelméről. Amit fontosabbnak tartottam, hogy beszélgessünk a testünkre ható érzésekről, ebből kifolyólag különböző érzetekről. Az egyik kisfiú elmondta, ha izgul, fáj a hasa. Egy másik kisgyerek arról beszélt, ha öröm éri, olyan, mintha a föld felett járna. Körbeültünk és egy labda átadásával mindenki elmesélte, melyik testrészének, szervének működéséért hálás. Örömmel tapasztaltam, hogy ovisaim nagyon okos gondolatokat osztottak meg velem. Elvégeztük Bagdy Emőke “Összehangoló” elnevezésű relaxációját, majd elmeséltem Bezzeg Andrea “Újra együtt!” című meséjét. Játékos formában megérintettük és megneveztük egymás testrészeit, “Tükörjátékot” és “Szem, orr, térd, alma” játékot játszottunk. Az ízek érzékeléséről is szót ejtettünk. A nyelvünk melyik részén érezzük a sós/édes/savanyú/keserű ízt? Kipróbáltuk: sót, citromot és csokit kóstoltunk. A gyerekek mókás arcokat vágtak a különböző ízek felfedezésekor.
A következő kérdésekre kerestem a válaszokat: Mi okoz örömet az életedben? Mitől szebb a világ? A következő válaszokat kaptam:
“A virágoktól.”❤
“Süt a nap.”❤
“Este világít a Hold és a csillagok.”❤
“Színes a világ.”❤
“Anya és apa megtesz mindent értem és a testvéremért.”❤
“Sokat nevethetünk.”❤
“Létezik a Mikulás és a Jézuska.”❤
“Szeret a nagyim.”❤
“Látsz egy szitakötőt!”❤
“Pillangó a kezemre repül.”❤
Nagyon jó hangulatú és tartalmas beszélgetéseket tudhatunk magunk mögött.
Egy másik alkalommal szóba került egy komolyabb téma is. Meséltem a gyerekeknek arról, hogy az ember fizikai, energetikai és mentális testből épül fel. Az ember nem látható részei az energiatestekből, csakrákból (energiaközpontok) és a meridiánokból (energiacsatornák) áll. Célom az volt, hogy a gyerekek halljanak ezekről a kifejezésekről, továbbá megtapasztalják, milyen lehetőségeik vannak (és lesznek a későbbiekben) arra, hogy mentális egészségükre is odafigyeljenek. Tulajdonképpen ez egy ráhangolás is volt a részemről, hiszen csoportunkba érkezett Nagy Krisztina, jóga- és pilatesoktató, masszázs- és mozgásterapeuta, shiatsu gyógyász. Nagyon vártam ezt a napot. Kriszta nyugodt, kiegyensúlyozott személyiségével teljesen elvarázsolt minket. Megmutatta nekünk hangszereit. Kezünkbe vehettünk és megszólaltathattuk az esőbotot, a thingsát, a koshi harangot és a hangtálakat. Kriszta játékos jógagyakorlatokat mutatott nekünk, majd hangtálas meditációval zártuk a délelőttöt. Boldogság volt számomra, miként kapcsolódnak a gyerekek Krisztával és azokkal a dolgokkal, amit ő képvisel. Hálás köszönet érte!
Megérkezett a jó idő, így sokszor töltöttük az időnket a szabadban. Egyik alkalommal felfedeztük óvodánk környékét és megkerestük néhány gyermek lakóhelyét, meglátogattuk beteg csoporttársunkat, kiskutyákat simogattunk. Séta közben megfigyeltük az ébredező természetet, megcsodáltuk a tavasz első virágait. A gyerekek megtapasztalták, hogy a természet és az állatok mennyi örömet tudnak adni nekünk.
Egy másik alkalommal a Boldogság Világnapján a Duna-partra kirándultunk. Fő célom volt a természet megismertetése, megértése és megszerettetése, továbbá a természet/állatok iránti tisztelet kialakítása. Köveket és megannyi élményt gyűjtöttünk ezen a napon. A kavicsokra érzékszerveinket festettük (szem, orr, száj) és a homok-víz asztalban játszottunk velük. A kövek cserélgetésével igazán vicces figurák születtek.
Régészeti kiállításon is jártunk a helyi Brigetio Öröksége Látogatóközpontban, ahol egy múzeumpedagógus várt minket, aki tárlatvezetésébe remekül belefoglalta az emberi testről tanultakat: énekeltünk, mozogtunk és csontvázakat is láttunk.
Dalaink, verseink is a témánkhoz kapcsolódtak (“Ugi-bugi”, “A fejem, a vállam, a térdem, a bokám”, “Itt a szemem, itt a szám”, “Mit csinál a kis kezem?”, “Pont, pont, vesszőcske”). A mozgásos mondókák segítettek a gyerekeknek abban, hogy rövid időn belül elsajátítsák a kiírt irodalmat. Sokszor játszottuk a “Megy a labda vándorútra…” című dalt, ahol magunk alkottuk a játékszabályt. A dal végéhez érkezve: “Simogasd meg az arcod!”, “Fogd meg a bokád!” Bagdi Bella dalait is sokszor hallgattuk.
A manipulatív központban saját készítésű társasjátékokkal játszottunk.
1. társasjáték: a gyerekek rajzoltak egy arcot egy papírra, majd dobókocka segítségével olyan vonalat rajzoltak a megrajzolt figura fejtetőjére, ami a dobókocka pöttyeihez tartozott. Rövid időn belül mindegyik fejecskének szép frizurája lett.
2. társasjáték: a játék elején mindenki kapott egy bábut, majd ezekkel dobókocka segítségével lépegettek a gyerekek a táblán. A feladat az volt, hogy mutassák meg különböző testrészeiket.
A munkafüzet feladatait is megoldottuk, melyek tökéletesen illeszkedtek az emberi test témakörhöz.
A testnevelés foglalkozást bemelegítéssel kezdtük a tanult dalokra. Gyakoroltuk a keresztezett mozgásokat (Pl: Fogd meg a bal kezeddel a jobb füledet!). Csukott szemmel végeztünk különböző feladatokat. A gyerekek megtapasztalták, milyen fontos a látás. Széktornáztunk is. A foglalkozást a “Rakéta” játékkal (testrészeink mozgatásával hangos/halk rakétát lőttünk fel az űrbe) és a „Figyelj a testedre!” játékkal (jelre különböző testtartásokat végeztünk) zártuk. Levezetésként nagyméretű kockákból kiraktuk egy kislány testének körvonalát. Ő lett a mi Örömkénk.
Nagyon sokat nevettünk az elmúlt két hétben (is). Boldogság volt számomra, hogy a tervezett ötleteimet maximálisan sikerült megvalósítanom. Beleértve ebbe természetesen a Boldogságórákat is.