Milyen a jó barát?

Kep1a.jpg

A társas kapcsolatokon belül a barátságot választottam a Boldogságóra témájának, mert az egyik hálóban két lány, akik nagy barátnők, annyira összevesztek az őszi szünet előtt, hogy még az egyikük másik szobába költözése is felmerült. Mindig is összekaptak időnként, de ennyire még sosem. A célom az volt, hogy megmutassam nekik, hogy a legjobb barátságban is előfordulhat, hogy a felek csinálnak valamit, amit utána maguk is megbánnak, s ilyenkor a szeretet erejével jó megbocsátani egymásnak.
Bemelegítő kérdések: Vannak barátaid? Jó, hogy vannak barátaid? Miért jó, hogy vannak barátaid? Ez utóbbira a válaszokat már nem szóban mondták csak, hanem táblafilccel írták fel. (Mivel nagyon elhasznált filcekkel írták fel, a fotón nagyon rosszul látszik, hogy mit írtak, de mellé begépeltem, hogy olvasható legyen, és a diák összesítésének végére tettem, ahol volt hely.)
Ezután a jó barátok tulajdonságait írták be a ppt-be, a táblázatba. Majd párban dolgoztak, összehasonlították a jó és a rossz barátok jellemzőit. Kis cetliken kaptak állításokat, és be kellett őket sorolniuk, illetve egy valós történetet, vagy egy szituációt mondani hozzá.
Ezután csoportban munkálkodtak. Kaptak több képet, melyek barátnőket ábrázoltak különböző helyzetekben, illetve egy-egy kijelentést arról, hogy milyen a jó barátnő, és meg kellett találniuk a szövegek képi párját, és ismét egy szituációval alátámasztani, megmagyarázni a jelentésüket.
Ezután Palotás Petra Barátnők című novelláját olvastam fel nekik, időnként megállva, kérdéseket feltéve nekik. Megérintette őket, mert síri csöndben hallgatták. Az első egység után megkérdeztem: Milyennek ismertük meg a lányokat? Jó barátnők-e? Konkurálnak, néha akaratlanul is megbántják egymást. Ismerős volt ez számukra a saját életükből is.
A második megállásnál arról érdeklődtem: Milyennek látjuk őket jelen helyzetben? Mit gondoltok mi lesz a folytatás? A szereplők most is versenyhelyzetben vannak, de némi féltékenység ellenére támogatják egymást. A diákok közül volt olyan, aki ráérzett az egyik lány betegségére, de ekkor még maga sem értette, miért gondolja, inkább csak érezte ezt.
A harmadik etapnál azt kérdeztem: Mit gondoltok, mi lesz a befejezése a történetnek? Ezt a fordulatot nem találták ki a diákjaim. Kiderült a betegség, valamint, hogy az érintett lány, aki emiatt kiesett a versenyből, szurkol a barátnőjének, aki mégis helyzetbe hozza egy gesztussal a barátnőjét, pontosabban nagy valószínűséggel saját magát is esélytelenné tette. Beszélgettünk a barátságról, mi fér bele, mennyi rivalizálás, mennyi megbántás. Mivel lehet ellensúlyozni, miért maradnak meg a nagy barátságok akkor is, ha becsúszik valami negatívum. Mindenesetre törekedni kell, hogy szeretetünk olyan mértékű legyen, hogy eleve elkerüljük ezeket, amennyire csak lehet.
Végezetül kaptak a tanulók egy képeslapot kép nélkül (barackrózsaszín, almazöld és halványsárga lapra nyomtattam ki, hogy választhassanak). A címzésnél a legjobb barátnőmnek felirat állt, ide írták a nevét, illetve folytatódott, hogy aki…Ide a barátnőjük 5 pozitív tulajdonságát írhatták, a túloldal üres volt, ide maguk rajzoltak le valamit, amivel egy kedves, közös emléküket idézték fel. Kértem őket, hogy november 13-án a kedvesség világnapján, adják is oda a legjobb barátnőjüknek.
A két lány bizonyos tekintetben magára ismert. A képeslapot is egymásnak adták. Mikor mondtam nekik kettőjüknek, hogy miattuk választottam a barátságot témánkul, megilletődtek. Szerencsére újra szent a béke közöttük. Sajnáltam volna, ha ez a nagy barátság, ami kollégiumi éveik kezdete óta fennáll köztük, most megszakad, de még inkább bíztam a barátságuk, az egymás iránti szeretetük erejében.
Később elmesélve azt állapították a csoport tagjai, hogy jó időnként kifejezni egy-egy ilyen figyelmes gesztussal, mint ez a képeslap, hogy mit jelentenek egymásnak. Ahol olyannak adták, aki szintén csinált, érdekes volt, hogy ugyanazokat a pillanatokat tartották-e emlékezetesnek. Azok pedig, akik csoporton kívülinek adták, nagy meglepetést és örömet okoztak vele.
novella: https://www.womagic.hu/kultura/baratsag-novella/
képek a csoportmunkához: https://kreativcsirke.hu/egyeb/10-dolog-ami-csak-a-legjobb-baratnokre-jellemzo/

Képek