Mesebeli akadályok, igazi hősök

akadalypalya1.png

A gyerekek már kis korban szembesülnek nehézségekkel, amelyek feszültséget vagy konfliktust okozhatnak számukra. Fontos, hogy megtanulják felismerni érzéseiket és elsajátítsanak olyan megküzdési stratégiákat, amelyek segítik őket a problémák kezelésében és az érzelmeik szabályozásában. A megküzdési technikák fejlesztése támogatja az érzelmi intelligenciát és a lelki ellenálló képességet. Célunk, hogy a tanulók játékos formában ismerkedjenek meg ezekkel a stratégiákkal, és tudatosan alkalmazzák őket mindennapjaikban.

Foglalkozást kezdő relaxáció
Villámlazítás: Megkérjük a gyerekeket, hogy egyenes állásban először a kezüket zárják ökölbe, majd hajlítsák be az alkart és húzzák a mellkashoz. Ezután a karokban fenntartott feszítés mellett a két lábszárat feszítsék meg a farizmokra is kiterjedően. Ha az egész test ily módon végigfeszült, engedjék egy nagy sóhajjal ki a feszültséget az izmokból. Nem kell lazítani, csak engedni a spontán lazulás. A gyakorlatot többször is megismételtük.
Foglalkozást kezdő zenehallgatás: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó!

A téma bevezetése
A foglalkozás bevezető részében közös beszélgetéssel vezettük fel a megküzdés témáját. A tanulókkal együtt gondolkodtunk azon, mit is jelent a megküzdés, milyen nehéz élethelyzetekkel találkozhatnak a mindennapokban, és ezek milyen érzéseket válthatnak ki. Ezután arra kerestük a választ, hogy mi és ki segíthet ezekben a helyzetekben, valamint milyen biztató mondatokkal tudják önmagukat megerősíteni. Összegyűjtöttünk néhány ilyen mondatot is: „Képes vagyok rá!”, „Nem adom fel!”, „Újra megpróbálom!”, „Segítséget kérek!”, „Pihenek egy kicsit.”, „Figyelek most jobban.”, „Holnap újra kezdem!” – ezek mind segíthetnek abban, hogy a gyerekek pozitívan álljanak a kihívásokhoz, és nehéz helyzetekben is találjanak kapaszkodót.

A téma feldolgozása
Témafeldolgozás mesével: Aranykulcs (Bezzeg Andrea)
A mesefeldolgozást segítő kérdések: Ha lenne egy aranykulcsod, mit nyitnál vele? Kinek adnád oda? Hol lenne a rejtekhelye? Sorolj fel három nehéz feladatot, melyet meg kellett oldanod! Ha lenne három kívánságod, mi lenne az? Szoktál álmodni?

Akadálypálya
Az Aranykulcs című történetben főhősünknek hazaútja során több próbát is ki kellett állnia. A foglalkozás zárásaként a gyermekek egy képzeletbeli mesébe csöppentek, ahol ők maguk váltak a történet főszereplőivé. A dramatikus, mozgásos játék során a tanulók különböző kihívásokkal szembesültek, amelyek lehetőséget adtak a megküzdési stratégiák gyakorlására, valamint az egymás segítésén alapuló együttműködés megerősítésére.
A feladatok során először egy sebes folyón keltek át egy ingatag függőhídon, majd kúszva haladtak át egy alvó sárkány barlangján, ahol csak úgy juthattak tovább, ha halkan és óvatosan mozogtak, nehogy felébresszék a szunnyadó fenevadat. Ezután egy veszélyes lávafolyamon kellett átkelniük, kövekről kövekre ugrálva. Mindezek a helyzetek szimbolikus módon idézték fel azokat a „próbákat”, amelyekkel a gyerekek a valóságban is találkozhatnak, és amelyek során fontos, hogy ne adják fel, merjenek segítséget kérni, támogassák egymást, és megtapasztalják: képesek megküzdeni a nehézségekkel. A feladatot többször is végre hajtották, mert annyira tetszett nekik.

Képek