Mese a magányos törpéről

- Csoport neve: Harmas Csoport
- Komárom-Esztergom Megyei Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Társas kapcsolatok
- (68 megtekintés)
A téma címe: Mese a magányos törpéről!
Boldogságóra, Társas kapcsolatok 2.
2019. november 13.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 8 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4. és 5. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Írjon a csoportod mesét, melynek az első mondata ez: „Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.”
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: papírlap, toll, laptop hangszóró (zenehallgatáshoz)
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Mozgásos relaxáció. A csoport hangulatához igazodva igazodva zenehallgatás, szabad mozgás a zenére (barokk lantjáték) – ugrabugrálhatnak, táncolhatnak, utánozhatják az állatok mozgását. Ezután „Lendül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” (Csoportszoba.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Ismételten mrgbrdzéljük, hogy jó társas kapcsolatok nélkül semmivé válunk. Csakis jó társas kapcsolatokkal értékes az életünk. Előveszem az előző órán készült fotóalbumot példaként. Majd elmondom, hogy ma közösen írunk egy mesét.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA I. (25 perc): „Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy törpe, akit Naftalinnak hívtak. Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.” Megkérdem, hogy van-e valakinek ötlete a folytatáshoz. Ha nincs, gondolatindítást végzek olyan elemekkel, amelyek tapasztalhatóan társas élményt jelentenek a csoportban: „Senki sem focizott vele, senki sem pingpongozott vele, senki sem csocsózott vele, senki sem beszélgetett vele és senki sem sétált vele.” El is játsszuk, ha van megfelelő önként jelentkező.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (5 perc): Összefoglaljuk a közös felvetésekből összeállított mesét, majd legépelem.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA (5 perc): Kellemes, nyugodt zene kíséretében rövid meditáció. „Ellazulok, becsukom a szemem, lassan és mélyen lélegzem – be… és… ki. Arra gondolok, milyen jó, hogy szeretnek a barátaim!
Baranyai Mihály