Merj nagyot álmodni!

- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Célok kitűzése és elérése
- (121 megtekintés)
Boldogságóránkat az olvasás órához kapcsolódva kezdtük meg. Az é betű tanulása során a hívókép „érem” rajzából indultunk ki. Beszélgettünk arról, hogy kinek milyen élményei vannak versenyekkel, eredményhirdetésekkel kapcsolatban. Táncversenyesek, focibajnokság résztvevői, rajz- és mesemondóverseny győztesei mesélték el élményeiket. Összeszedtük azokat a feltételeket és tulajdonságokat, amik a dobogóra segítették őket: kitartás, elszántság, erő, gyorsaság, figyelem, stb. Megbeszéltük, hogy mindenki jó valamiben, ezért mindenki megérdemli, hogy képzeletben felálljon a dobogó legfelső fokára, majd kiszíneztük a munkafüzet témát bevezető színezőjét a győzelemről. Színezés közben tovább beszélgettünk a sikereinkről, hogy képesek vagyunk bármit elérni, csak ki kell tűzni egy célt, akarni kell, és mindent meg kell tennünk, hogy ezeket a célokat elérjük.
Beszélgettünk jó és rossz célokról, reális és túlzó elvárásokról, hasznos és felesleges kívánságokról. Azért, hogy megértsék a „rossz” célok fogalmát, a feleslegesen túlzó óhajokat, elolvastam Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mesét, majd beszélgettünk a mese tanulságáról. Ezután a gyerekek is lerajzolták saját három kívánságaikat a halacskákba, ahol a felesleges dolgok helyett valóban fontos célokat, álmokat, vágyakat rajzoltak maguknak: jó bizonyítványt félévre, versenyeredményeket, szeretetet, mosolyt, közös programokat a családdal, barátságokat, utazást, napsütést stb.
A téma feldolgozását írás órához kapcsolódva is folytattuk. Vonalvezetés gyakorlásához megoldottuk az Útkereső feladatot, segítettünk az állatoknak megtalálni a vágyaikhoz vezető utat.
Következő alkalommal, a hónap meséjére visszakanyarodva, felidéztük a nagyravágyás negatív érzését és annak következményeit. Ugyanakkor felhívtam a figyelmüket, hogy nagyokat álmodni szabad, sőt, szükséges! Lehetnek olyan vágyaink, amik elsőre elérhetetlennek tűnnek. Nem szabad kishitűnek lenni, ne mondjuk, hogy nekem ez úgysem sikerülhet, merjünk nagyokat álmodni, tűzzünk ki merész célokat is! Először irányítottan „álmodtunk”, relaxációs-meditációs gyakorlattal folytattuk az órát. A gyerekek lehajtották a fejüket a padra, becsukták a szemüket, meditációs zenére utasításokkal irányítottam a gondolataikat: Képzeld el, hogy ezen a helyen vagy:…., meghallod, meglátod, találkozol, illatot érzel, beszélgetsz, repülsz, fentről nézed, érzed, stb. Aztán az irányítást abbahagyva megkértem őket, hogy most álmodják a saját álmaikat! „Ébredés” után elmesélték, hogy mit láttak, hallottak, éreztek, mi történt velük. Ezeket az álmokat rajzban is megmutatták. Alkotás közben beszélgettünk arról, hogy mi kell ahhoz, hogy ezek az álmok teljesüljenek, mit tehetnek ők, miben segíthetnek mások, kik segíthetnek stb.
A hónap dalával zártuk az órát: Van nekem egy álmom! Közösen zengett az osztály, hogy bármit megteszünk, hogy elérjük céljainkat, mi megmásszuk a hegyeket, végigjárjuk az utat, ha kell, átússzuk a tengert is! Ezzel a lelkesedéssel vágunk neki a második félévnek, ilyen tettvággyal és akarattal törekszünk a céljaink felé!