Megküzdött a Ficánka csoport

- Csoport neve: Ficanka2024
- Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha Kossuth téri Telephelye
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (70 megtekintés)
A hónap témája a megküzdés volt, mely feladatok tapasztalataim szerint is, jól áthatották az egész óvodai életünket, a mindennapi rutinba is jól bele tudtuk ágyazni.
Jó alkalomnak bizonyult a relaxációs gyakorlatok mellett megismertetni a gyerekekkel a jógát, ami szintén nagyon jó feszültségoldó tevékenység, emellett pár gyakorlat elvégzéséhez igazán meg kellett küzdeniük a testükkel és az egyensúlyérzékükkel.
Ellazultunk Bagdi Bella dalára is, ami a lecsendesítésükhöz, a testséma gyakorlásához is alkalmasnak bizonyult.
Játszottunk „hajótöröttest” a kooperációs ernyőnk segítségével. Először kieséses rendszerrel, aki nem fért fel vagy leesett, az kiesett a játékból. Majd arra kértem őket, hogy próbáljanak mindenkit fenntartani az összehajtott ernyődarabkán, hiszen csak úgy „élhetik túl” a hajótörést, ha együtt maradnak. Ez egy kiváló lehetőség a közösségformálásra is, az összetartás érzését erősítettük ezáltal.
A téma felvezetéséhez a munkafüzet feladatait találtam a legmegfelelőbbnek.
Elbeszélgettünk arról, hogy hogy milyen érzéseink vannak, mikor érzünk ilyet, és a rossz érzéseinket, hogyan, mivel lehetne elmulasztani, mit szoktak ilyenkor csinálni. Ezt átbeszélni segített a munkafüzet 45.oldalán található feladat, melyből mindenki 3 dolgot kiszínezett, ami a számára megfelelő jókedvre derítő tevékenység.
Megrajzolták azt is, hogy milyen az arckifejezésük különböző érzelmi pillanataikban a mf. 44.oldaláról.
Mindezek mellet beszíneztettem velük az emberi alakon azt is, hogy hol érzik, mely testrészükön tapasztalják a boldogságot, félelmet, szeretetet, szomorúságot (mf. 47.o). Előtte természetesen átbeszéltük ezeket az érzéseket, többek között azt, hogy milyen testtartásuk van az adott érzelmi állapotban. Ez segített nekik, mert számomra is meglepő módon, akár pszichológiailag is értelmezhető ábrák születtek annak ellenére, hogy ez egy igen elgondolkodtató, nehezen kifejezhető és lokalizálható feladat volt, de megküzdöttek vele!
A kedvenc játékuk kiszabadítása játékot én megváltoztattam úgy, hogy azok a gyerekek, akik a csoportban megtanult és napi szinten átbeszélt szabályokat nem tartották be, azoktól zálogot kértem, ami egy személyes tárgyuk volt (ruhadarab, alvós plüss). Egész délelőtt „gyűjtöttük”, majd az udvarra menetel előtt meg kellett küzdeni a tárgy visszaszerzéséért. Mit érdemel az a bűnös, kinek záloga a kezemben van? – kérdésre közösen kitaláltunk egy feladatot, amit el kellett végezzenek a tárgy visszaszerzéséhez pl. egy lábon kellett ugrálnia, énekelni kellett egy dalt, bukfenceznie kellett stb.
A hónap témáját feldolgozó mesét én hosszúnak ítéltem meg ahhoz, hogy vegyes csoportban a délelőtt folyamán olvassam fel, így ezt alvásidőre hagytam. A nagyoknak végig fenntartható volt a figyelmük az izgalmas cselekvéssornak, a dallamos versikének, a gyermekbarát érthető népmesei motívumokkal tarkított szövegnek köszönhetően.
Elkészítettük a szivacstéglából az elrabolt Róza királylány tornyát is, majd felkerült a boldogság várához vezető lépcsősor következő lépcsőfokára a megküzdés jele is.
Mint említettem a hónap témája áthatotta az óvodai tevékenységeket. Például azok, akik nem igazán tudnak vagy nem szeretnek rajzolni, azoknak kihívás volt a munkafüzetben levő feladatok megoldásai. Akik bátortalanabbak, azoknak megküzdés volt a tornán kialakított akadálypálya. A tornán a sorverseny jó alkalomnak bizonyult arra, hogy csapatok küzdjenek meg egymással.