Megküzdési stratégiák

Boldogságóra-február-Online

1.A tanulóknak húztam 1-1 állatos kártyát. (Resilio) Mi jellemző arra az állatra, és hogyan tudna neked segíteni az Online oktatás alatt?
Pl elefánt-kitartás
kisegér-mögé lát a dolgoknak
delfin-szürke hétköznapokba fényt hoz
hód-gátat épít a múltnak
kakas-minden tetején ott van és segít irányítani
Reflexióim: Ezekből a válaszokból nagyon jól érzékelhető, hogy ki hogy éli meg ezt a világot jelenleg.
2.Életkörök: Válasszatok egyet azonos méretű (kb. 10 cm átmérőjű) kivágott körökből. Mi jut eszetekbe a körlapról? Tegyük fel, hogy ez a körlap jelképezi az életidődet. Ha ez alapján felosztod, akkor hogyan tudod megrajzolni egy-egy cikkely nagyságával érzékeltetve, hogy az életben téged eddig ért, nagyon fontos hatások, erők, hogyan érvényesültek? Gondolj a következő hatásokra: szülők, szerelmek, család/rokonság, tanulás, egészségi állapot, vallásos hit. Életed „tortájából” melyik erőnek mekkora „szelet” jutott? Jelöld azt is, mely pontokon éltél meg küzdelmeket! A küzdelmek nagyságát jelölheted például eltérő méretű pöttyökkel. Ha készen van mindenki, akkor nagy körben mutassátok meg, ekkor mindenki szóban kiegészítheti, elmesélheti, hogy miért azt rajzolta, amit.
Reflexió: A tanulóknál nagyon fontos a barátok szerepe, megjelent a szerelem is. az egészséggel még nem nagyon törődnek, hiszen többen dohányoznak is. Vannak róla képek.

3.Közösen dolgoztuk fel a mondatokat külön-külön az itt láthatóak közül. Bekiabálták a megoldásokat, jó, mert egymást is motiválták. Először érzéseket neveztek meg, majd tanácsokat adtak. Majd olyan problémamegoldó stratégiákat adtak, amelyek segíthetnek áthidalni a szereplők nehézségeit!
• Sanya: „Ha majd lesz elég bátorságom, akkor elhívom egy randira.”
• Ildi: „Ha majd lesz elég bátorságom, akkor felhívom telefonon.”
• Apu: „Ha majd nem lesz ilyen nagy a nyomás, akkor odafigyelek az egészségemre.”
• Anyu: „Ha már nem lesz ilyen stresszes az időszak, akkor majd kedvesen beszélek a gyerekeimmel.”
• Pali: „Ha majd kevesebb lesz a munka, időben hazamegyek a családhoz.”
• Ági: „Úgy érzem összenyom a feszültség, így nem bírok tanulni. Reflexióim:
Nagyon tetszettek az alábbi válaszok:
Próbálja meg, lesz, ami lesz!
Telefonon nincs akkora tétje, mint személyesen!
A stresszt belül kell elengedni!
Az apa legyen otthon a családjával, még ha kicsit is!
A legjobban Ági szerepével tudtak azonosulni. Ha nem tudnak a tanulók tanulni a zenehallgatás nagyon segít nekik. Szinte mindenki ezt nevezte meg.
4. Felolvastam a tanulóknak a következő szöveget, majd utána egyesével a kérdéseket, amelyekre válaszoltak. Rajz is készült a feladathoz.
Az utazó
Az utazó hosszú és kalandos útra indult, mely tele volt változatos élményekkel: történtek vele jó dolgok és kevésbé kellemesek; voltak sikerei, kudarcai és csalódásai. Ennek az utazónak volt egy szokása: minden alkalommal, amikor valamilyen nehézséggel találkozott, beletett egy nagy követ a hátizsákjába, és így ment tovább. ahogy telt az idő, a zsákja mind nehezebb lett, egyre jobban húzta a vállát, sokszor lépni is alig tudott a súlya alatt – de ő csak ment tovább. Egy idő után azt vette észre, hogy egyre kisebb távolságot tud megtenni, nagyon hamar kimerül a zsák cipelésétől. Egyre többet botladozott, ezért leült pihenni, hátha az enyhíti a fájdalmat. De hiába pihent egyre többet, már az sem segített. Az utazó sok emberrel találkozott a vándorlása során, akik sehogy sem értették, miért cipeli azt a hatalmas, nehéz hátizsákot, ezért próbáltak segíteni neki, ellátták mindenféle jó tanáccsal. De az utazót ezek a megjegyzések, javaslatok csak bosszantották, nem hallgatott senkire. Hosszas hezitálás után, amikor a fájdalom és a fáradtság már szinte elviselhetetlen volt, elhatározta, hogy leveszi a hátizsákját. Kinyitotta, és végre megnézte, mi mindent cipel benne. Egyesével elővette a köveket, és alaposan megvizsgálta őket. a tenyerébe téve figyelte meg a színüket, a formájukat, a nagyságukat, és végre megérezte a súlyukat is. Forrás: Szondy Máté és Szabó-Bartha Anett (2016): Démonaink. Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 15–1
Vizsgáld meg, milyen köveket tartasz a hátizsákodban! Miket sorolnál fel?
• Milyen az alakjuk, nagyságuk, súlyuk ezeknek?
• Melyik követ milyen régóta hordozod? Milyen régóta kísérnek ezek az utadon?
• Milyen érzés ezzel a kövekkel megrakott hátizsákkal közlekedni?
• Milyen helyzetben segítenek ezek a kövek?
• Milyen helyzetekben gátolnak?
• Mit teszel, amikor elfáradsz a nagy súly cipelésében
Reflexióim: Érdekes feladat volt. Volt, aki hozzá sem tudott szólni, ő passzolt. Volt, aki nehézségként, teherként élte meg a köveket. Volt olyan tanuló is, akinek nem voltak kövei, sőt terhe sincs. Az egyik tanuló igyekszik a nehézségek között a szikrát megtalálni, ami erőt ad. Viszont ezen kövek cipelése közben sérülhet az önbizalom, arra mindez nem fejt ki jó, pozitív hatást. Volt olyan is, aki azt mondta, h leteszi gyorsan a táskát, ott hagyja, hadd lopja el más, legyen másé. Érdekes gondolatokat hívott elő ez a szöveg a tanulókból.

5. Azok a tanulók, akik bátortalanok a beszélgetésben, ők viszont szívesen oldanak meg teszteket. Többen oldották meg ezt a tesztet is.
Teszt
Mit jelentenek számodra az alábbi mondatok, ha problémáid vannak?
1.Beszélek valakivel, aki konkrét lépést tehet a probléma kezelésére.
2.Igyekszem távolabbról szemlélni a helyzetet így próbálok tárgyilagos lenni.
3.Más elfoglaltság után nézek, hogy a gondoktól megszabaduljak. Melyek ezek?
4.Különböző dolgokkal megpróbálom elérni, hogy jobban érezzem magam. Melyek ezek?

Ha problémád van a mindennapokban, melyik megoldást választod a 4 krzül?
Beszélek valakivel, aki konkrét lépést tehet a probléma kezelésére.
Igyekszem távolabbról szemlélni a helyzetet így próbálok tárgyilagos lenni.
Más elfoglaltság után nézek, hogy a gondoktól megszabaduljak
Különböző dolgokkal megpróbálom elérni, hogy jobban érezzem magam.
Melyik megoldást nem választod a 4 közül?
Reflexióim: A 4. módszer távol áll tőlük, szeretik megoldani a problémájukat, sőt azonnal. Fontos nekik, hogy másokkal is megbeszéljék mindezt. Szívesen adnak tanácsokat, sőt kérnek is. Érdekesek voltak az alábbi tanulói megjegyzések:
2. Igyekszem távolabbról szemlélni a helyzetet így próbálok tárgyilagos lenni.
Más szemszögből és más időből nézem a helyzetet pl: jövő, múlt
3.Más elfoglaltság után nézek, hogy a gondoktól megszabaduljak. Melyek ezek?
Teljesen mást kezdek csinálni ami elfeledteti velem hogy létezik valójában ilyen tényező és hogy aggódom is kéne miatta.

4.Különböző dolgokkal megpróbálom elérni, hogy jobban érezzem magam. Melyek ezek?
Megteszem azt amiatt rosszul éreztem magam hogy ne érezzem hiszen rajtam múlik mit hogy kezelek és van kihatással rám.

6. Rövid relaxáció után jött a Kővé vált birodalom c. mese.

Képek