Megküzdés a Nyuszi csoportban. Kalózkalandra fel!

- Csoport neve: Baktaovi
- Baktalórántházai Zengő Erdő Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (107 megtekintés)
A február hónap boldogságóráinak témája a megküzdés. Első hallásra úgy gondoltam, hogy a 10 tematikus egység közül talán ez az egyik, melyet a legnehezebb az óvodáskorú gyermekek számára átadni, érzékeltetni, az ő „nyelvükre fordítani”. Mikor azonban jobban belemélyedtem az elméleti ismeretekbe rájöttem arra, hogyan is tudnám a téma aspektusait megragadni, mit is jelent értelmezésemben a megküzdés. Úgymint: a kitartást és erőfeszítést a célok eléréséhez; az esetleges kudarcok, negatív érzelmek elviselését és feldolgozását; az újrapróbálkozást vagy éppen a más nézőpontból való megközelítését egy-egy esetleges nehézségnek, problémának. Továbbá az is kirajzolódott számomra, hogy a napi pedagógiai munkámban pontosan ezek azok a tulajdonságok, melyeket tudatosan és indirekt módon (személyes példaadás) igyekszem kialakítani a gyermeki személyiségben. Előttem állt tehát a feladat, hogy összhangot teremtsek a boldogságórák céljai, valamint az érzelmi nevelés pillérei (élmény, tapasztalat, azonosulás), az ONAP szellemisége, illetve a csoportunk heti tematikus egységei között.
A megvalósításra remek alkalmat adott a farsangi alakoskodás időszaka, melyben a gyermeki fantázia és képzelet szabad szárnyalására bizton lehet alapozni a célokhoz rendelt tevékenységek tervezésekor. A télűző alakoskodásunk intézményi felelőseként jött az ötlet, hogy a boldogságórák pozitív érzelmi nevelési céljainak (megküzdés) „egy szeletét” kiterjesszem az óvoda valamennyi csoportjára.
MegküzdElla kapitány jelmezébe bújva felkerestem az óvoda kis kalózcsemetéit, hogy átadjam számukra a kincses-térképet, melyet követve teljesíthetik a próbák sorát és megküzdhessenek a jutalomhoz vezető akadályokkal. Szívmelengető érzés volt látni a csillogó (néhol ijedt) szemeket, a kíváncsiság és öröm jeleit a gyerekek arcán. A feladatokat úgy alakítottam, hogy abban a kicsik és nagyok is sikerélményhez jussanak, illetve más és más képességterületeket érintsenek. ( mozgásos feladatok, kulcskeresés, aranyásás, félelem barlangja, kalózkódfejtés). Ezáltal a játékos cselekedtetés módszerén keresztül észrevétlenül valósulhatott meg a célok eléréséhez tett erőfeszítések sora, az élményszerű tapasztalatszerzés. A különböző próbatételek helyszínét az óvoda helyiségeiben alakítottam ki oly módon, hogy azzal a gyermeki figyelmet, motiváltságot, kíváncsiságot folyamatosan fenntartsam. (dekoráció, verbális és non-verbális kommunikáció, jelmezbe bújás). A kalózkaland záró momentumaként a gyerekek részt vehettek a Zengő Erdő Sziget kincseinek „feltárásában”, melyet az óvoda tornatermében alakítottunk ki a dadusnéni hathatós közreműködésével. (kalózhajó, kincses sziget) A sikeres próbatételt egy hatalmas bulival ünnepeltünk meg, mely hozzájárult a tevékenység jó hangulatú lezárásához, illetve továbbéléséhez. Az elkészült hajódíszlet lehetőséget teremtett arra is, hogy a nyuszi csoportos gyerekek elképzelhessék a relaxációs gyakorlatban szereplő vitorlásukat, majd saját kalózhősüket is létrehozhassák. A céljaim megvalósulásának sikermérőjeként tartom számon a gyermeki öröm, izgalom megnyilvánulási formáit, a folyamatosan visszatérő beszédtémákat és azt, hogy olyan gyerekeket is sikerült motiválnom, akik előzőekben teljesen elzárkóztak. Nagyon örülök annak, hogy olyan kollégákkal dolgozhatom, akik minden területen partnerek és segítőtársak a tervezéstől a megvalósításig, melynek köszönhető nyuszi csoportunk szeretetteljes, családias miliője.