Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola Perbál, 1. osztály

Megküzdéshez-54.jpg

BOLDOGSÁGÓRA – 2017. február – Megküzdési stratégiák – 1. OSZTÁLY

1. foglalkozás – Beszélgetés, a téma bevezetése

I. A tanteremben (padnál, széken, szőnyegen…)

Szükséges eszköz:
CD lejátszó (hosszabító)

Meghallgatjuk a múlt havi dalunkat:
♫♪ Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó c. relaxációs dalát (közben csináljuk, ami a dalban elhangzik

Megbeszéljük, hogy a január havi témát később dolgozzuk fel, mert a sok hiányzás, betegség miatt nem került erre sor.

Kicsit beszélgetünk, hogy ki miért hálás az elmúlt időszakban:

Én kezdem:
– Hálás vagyok, hogy a betegek meggyógyultak és ismét köztünk vannak.

A gyerekek folytatják:
Hálás vagyok,
, hogy meggyógyultam.
, hogy anyukám ápolt, amíg beteg voltam.
, hogy nem maradtam le a leckében, mert a barátom mindig elküldte nekem.
, hogy én nem voltam beteg.
, hogy a farsangi fellépésünkön itt lehettem.

Rátérünk februári témánkra:

(Megküzdési stratégiák)

Szükséges eszközök: feladatlapok, színes ceruzák

Meghallgatják az Egyszer volt, hol nem volt történetet Katiról. A boldog iskolakezdéstől a problémák megjelenésén át a megoldásig.

Beszélgetés Katiról, majd rajz készítése Kati érzelmeiről az iskolakezdéstől a történet végéig.

Ezután feltörtjük a titkos kódot, mellyel egyben megadja e havi témánkat: MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK

A mesék birodalmában a jó mindig küzd a rosszal. A feladatlapon kössétek össze az ismert meseszereplőket ellenfeleikkel!
A valóságban is vannak ilyen helyzetek. Találkozunk akadályokkal, nehézségekkel. Mondjatok néhányat! Hogyan küzditek le ezeket?

– Nem tudom bekötni a cipőmet. – Gyakorlom anyukámmal.
– Nehezen megy a kivonás. – Gyakorlom.

Véleményetek szerint mi mindent jelenthet a küzdés, megküzdés:

– verekedés
– tanulás
– írás, küzdök, hogy beletaláljak a vonalrendszerbe
– olvasás, küzdök, hogy össze tudjam olvasni a betűket
.
.
.

Így van, a megküzdés pedig azt jelenti, hogy hogyan tudjuk kezelni azokat a dolgokat, helyzeteket, amelyek problémát, nehézséget jelentenek számunkra. Mit teszünk akkor.

♫♪ Az első foglalkozás végén ellazulunk Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalára

2. foglalkozás – Megküzdési stratégiák című téma feldolgozása

Helyszín: az osztályterem
a gyerekek tetszőlegesen helyezkednek el (padoknál, szőnyegre)

Szükséges eszközök:
CD lejátszó
fénymásolt lapok (a munkafüzetből)

♫♪ Ellazulunk Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalára

– Ma játszani fogunk. Különféle helyzeteket fogunk eljátszani., melyekkel a mindennapokban találkozhatunk.

KÉT JÓBARÁT ÖSSZEVESZIK, HOGY KI VIGYE LE A PÁYLÁRA A LABDÁT

MA ROSSZ PONTOT VISZEL HAZA, MERT VEREKEDTÉL. MIT MONDASZ SZÜLEIDNEK?

ELSZÖKÖTT A KISCICÁTOK. MIT TESZTEK?

Kötetlen beszélgetés a gyerekekkel. A gyerekek eljátszák a szituációkat (lehet többféleképpen is).

Ezután színes papírra rajzolják a tenyerüket, kivágják és kirakjuk a faliújságra a belőlünk készült szivárványt, mely szimbolizálja, hogy nem vagyunk egyformák, a problémáink sem azok, s a megoldásaink is különbözhetnek. De jelképezi azt is, hogy együtt könnyebb mindenre megoldást találni.

♫♪ A foglalkozás végén meghallgatjuk, elénekeljük Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalát.

3.foglalkozás – Problémák és azok megoldásai rajzban
Osztályteremben

Szükséges eszközök:
színes papír
CD lejátszó

♫♪ Ellazulunk Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalára

Visszatérünk az előző foglalkozások beszélgetéseire:

Beszélgetés a küzdésről, megküzdésről. Példákat mondunk, majd ki-ki kiválaszt egyet a problémái közül, lerajzolja és lerajzolja a megoldást is, amit tehet a probléma megoldása érdekében.
A gyerekek dolgoznak, közben zenét hallgatunk.
Kirakjuk a kész rajzokat a szivárványunk alá, s egyben megnézzük egymás munkáit.

Közben beszélgetünk még az elmúlt időszak küzdelmeiről:
– megküzdöttünk a farsangi táncunkkal (érdemes volt – SZUPERÜL SIKERÜLT)
– hajtogatás, rajzolás, nyírás – Akartuk, próbáltuk – SIKERÜLT
– tesi óra – futás, guggolva járás: MI AZ NEKÜNK?  SIKERÜLT
– cipőbekötés: előbb-utóbb mindenkinek SIKERÜL
– Rubik kígyó: Nem fogsz ki rajtam (egész este próbálgattam) – SIKERÜLT
– dekorálás: Nem is olyan könnyű, de SIKERÜLT

(Felrakott fotóink ezekről szólnak)

Mindhárom foglalkozásközben sok fotót készítünk (én is, de már az ügyesebb gyerekeknek is).

♫♪ A foglalkozás végén ismét elénekeljük, eljátszuk, ellazulunk Bagdi Bella című dalára megbeszéljük, hogy miért is jó, és kell ellazulni, relaxálni.

Képek