Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola- 1. osztály

- Csoport neve: Kis-forrás Német Nemzetiségi Ált. Isk. - 3. osztály
- Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Társas kapcsolatok
- (650 megtekintés)
BOLDOGSÁGÓRA – 2016. november – 1. OSZTÁLY
1. foglalkozás – Beszélgetés, a téma bevezetése
I. A tanteremben (padnál, széken, szőnyegen…)
Szükséges eszköz:
CD lejátszó (hosszabító)
Meghallgatjuk a múlt havi optimista dalunkat:
♫♪ Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok c. dalát.
Felelevenítjük az elmúlt két hónap témáját (hála-optimizmus). Mindenki elmondja, milyen örömök érték őket, mire emlékeznek vissza szívesen, kinek és miért hálásak. Milyen számukra „rossz”, kedvezőtlen dolog történt velük, és milyen optimista gondolattal léptek túl rajta.
Én kezdem:
– Nagyon hálás vagyok nektek, hogy már szinte mindenki itt van reggelente időben, s így együtt elő tudunk készülni a napra, és tudunk beszélgetni.
A múlt héten sokan durvák voltak társaikkal, de én úgy gondolom, hogy egy kis odafigyeléssel, türelemmel ezen is tudunk majd együtt változtatni.
A gyerekek közül is meghallgatjuk azokat, akik szeretnék megosztani velünk gondolataikat.
Pl.:
– Hálás vagyok anyukámnak, mert megengedte, hogy járjak sportkörre. Eltűnt a kutyánk, szomorú vagyok, de remélem, hogy megtalálják, és hazakerül hozzánk.
– Hálás vagyok a barátomnak, mert minden szünetben velem van. Anyukám beteg lett, én sokat segítek most neki, és remélem, hogy hamarosan meggyógyul.
Rátérünk november havi témánkra:
A társas kapcsolatok, társas kapcsolatok ápolása:
Szükséges eszközök: képek, mágnes
Egy kép a táblán középen: egy szomorú kislány egyedül ücsörög a szobában, körülötte a játékai. A nyitott ablakon látszik, hogy kinn a játszótéren több gyerek játszik együtt.
Képek a tábla két oldalán egymás alatt (anya-apa kép, anya-apa-gyerekek kép, egy kislány képe, egy kisfiú képe, több gyerek képe)
– Gyerekek, nézzétek meg a tábla közepén lévő képet. Mit látunk?
A gyerekek elmondják, mit látnak a képen.
– Milyen ez a kislány?
– Szomorú, kedvetlen.
– Adjunk neki nevet! Ez a név legyen jellemző a lányra!
– Szomorú Szofi. Kedvetlen Klára. Magányos Melinda.
A gyerekek a Szomorú Szofit választották.
– Mi a véleményetek, hogy miért szomorú Szofi?
– Mert egyedül van és unatkozik.
– Mi lenne a megoldás, hogy Szofi szomorúsága elmúljon?
– Menjen ki játszani a gyerekekhez!
– Hívja be őket játszani!
– Véleményetek szerint csak velük érezné jól magát Szofi?
– Nem. Lehet, hogy a szülei, a testvérei hiányoznak neki.
– Vagy az unokatestvérei.
– Vagy a szomszéd kisfiú.
– … a nagymamája, nagypapája.
– A tábla szélén láttok néhány képet. Kérlek, válasszatok közülük, és mondjátok el, hogy miért lenne jó, ha közöttük lenne Szofi!
Néhány önkéntes gyerek kijön, leveszi a választott képet, és elmondja, hogy miért lenne Szofinak jó:
– a kinti gyerekekkel,
– a szüleivel,
– a nagyszüleivel,
– a barátnőjével,
– stb.
Néhány válasz:
– Azért lenne jó a barátnőjével, mert vele a titkokat is meg tudja beszélni.
– Azért lenne jó a nagymamával, mert ő mesél neki, és a kedvenc sütijét is megsüti. Szofi segíthet neki, és közben sokat beszélgethetnek.
– Azért lenne jó a kinti gyerekekkel, mert sokan vannak, együtt lehet fogócskázni, bújócskázni. Egyedül nem.
Ezután megbeszéljük, hogy aki nincs egyedül, nem magányos, sok barátja van az boldog és elégedett.
Miért?
mert:
– szeretik,
– meghallgatják,
– megértik,
– játszanak vele,
– figyelnek rá,
– ő is meghallgat másokat,
– ő is segít másoknak,
– stb.
♫♪ Az első foglalkozás végén állva, eltapsolva, eljátszva meghallgatjuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát.
2. foglalkozás – A társas kapcsolatok ápolása című téma feldolgozása
Helyszín: az osztályterem
a gyerekek tetszőlegesen helyezkednek el (padoknál, szőnyegre)
Szükséges eszközök:
CD lejátszó
színes szókártyák
♫♪ Meghallgatjuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát (már énekeljük, táncoljuk)
– Gyerekek ez a hónap a kapcsolataink jegyében telik el nálunk. Az előző foglalkozáson beszéltünk arról, hogy egy magányos kislányt mivel lehetne felvidítani, boldoggá tenni.
Most soroljunk fel általatok ismert kapcsolatokat. kezdjük azokkal, amelyekkel egészen kicsi korban találkoztok, és haladjunk tovább, ahogy felnőttök!
Én közben egy-egy színes kártyára felírom, amit mondotok.
– Család
– Apa, anya
– Tesó
– Tesók
– Csoport (óvodában)
– Nagyszülők
– Barát
– Barátnő
– Osztály
– Tanító néni
– Osztálytársak (Tanulók)
– Haver
– Szomszédok
– Szerelem
– Férj
– Feleség
– A kártyákat elkészítettem. Tegyük fel a táblára mágnessel! Válaszuk ki ezek közül azokat, amelyek véleményetek szerint a legerősebbek.
– Szülők, család, testvérek, szerelem.
– Mit gondoltok, miért ezek a legerősebbek?
A gyerekek elmondják a véleményeiket.
A mai foglalkozás végén előkészítjük a következő foglalkozást, a rajzok készítését, a téma befejezését.
Kértem a gyerekeket, hogy gyűjtsenek pozitív tulajdonságokat, melyek az osztályba járó gyerekekre, az osztályban tanító tanárokra illenek, és csak jót, mert mindenkiről tudunk sok-sok jó tulajdonságot mondani, mert mindenkinek sok-sok jó tulajdonsága van.
♫♪ Ismét meghallgatjuk Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát, együtt énekeljük.
3.foglalkozás – Ha egyszer felnövünk…
Osztályteremben – velem
Szükséges eszközök:
A4-as rajzlap – előrajzolva
színes ceruzák
CD lejátszó
♫♪ Meghallgatjuk Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát
Visszatérünk az első foglakozás beszélgetésére:
A boldog embereknek sok barátja van, gondot fordítanak a kapcsolataikra. Támaszt, vigaszt nyújtanak, összetartanak, erősödik a szeretet érzése.
Megkérem a gyerekeket, hogy mondják el az előző órán kért feladatot:
Gyűjtsenek pozitív tulajdonságokat, melyek az osztályba járó gyerekekre, az osztályban tanító tanárokra illenek, és csak jót, mert mindenkiről tudunk sok-sok jó tulajdonságot mondani, mert mindenkinek sok-sok jó tulajdonsága van.
Ahogy mondták, az előzőleg előkészített színes lapokra gyorsan felírom azokat.
– huncut
– értelmes
– kedves
– okos
– aranyos
– tréfás
– ügyes
– rendszerető
– őszinte
– optimista
– „lassú” (nem kapkod)
– táncos
– igazságos
– vidám
– pozitív
– jókedvű
– elfogadó
– tiszta
– szorgalmas
– hálás
– türelmes
– „bunyós”
– gyors
– vagány
– pontos
– figyelmes
– sportos
– őszinte
– vicces
– igényes
– segítőkész…
Beszélgetünk:
Rengeteg jó tulajdonságot mondtunk el, ami ránk illik. Megbeszéltük, hogy kire ellenek ezek a tulajdonságok.
– Most szeretném, ha készítenétek egy rajzot, melynek címe, ha egyszer felnövünk. Mutassátok be ezeket a kapcsolatokat, tulajdonságokat úgy, hogy érezzük ezek fontosságát, s azt is, hogy ti mit gondoltok erről!
A gyerekek, az osztály és én is dolgozunk. Közben zenét hallgatunk.
Az elkészült rajzokat beszedem.
♫♪ A foglalkozás végén ismét elénekeltük Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát