Mi is az a hála ?

- Csoport neve: Kiscsodák
- Budapest XIII. Kerületi Eötvös József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (352 megtekintés)
A Hála témakör
A Hála témakör Óravázlat – Hála témakör (3. osztály, általános iskola)
Cél: A hála jelentőségének megértése és kifejezése játékos, mozgásalapú relaxációs
gyakorlatok és irodalmi feldolgozás segítségével.
Időtartam: 45 perc
————————————————————————————————————–
1. Bevezetés: Mozgásos gyakorlatok (10 perc)
Cél: Az óra ráhangolódása, a gyerekek figyelmének és testének aktiválása.
– Gyors feladat: „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj” gyakorlat.
– Instrukció: A gyerekek képzeljék el, hogy egy gyümölcsöskertben vannak, és
almafák között sétálnak. A tanító elmondja a mondókát: „Almát szedj, ügyesedj,
szőlőt szedj, ügyesedj!”
– Gyakorlat:A mondókára a gyerekek nyújtózkodnak felfelé, mintha almát
szednének, majd derékszögbe hajolnak, mintha szőlőt szednének majd lehajolnak,
mintha egy kosárba tennék a gyümölcsöket. Ismételjék ezt néhányszor, figyelve a
mozgás folyamatosságára és a helyes testtartásra.
– Relaxációs gyakorlat: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” gyakorlat.
– Instrukció: A gyerekek leülnek a földre törökülésbe, majd mély lélegzetet vesznek.
Amikor kifújják a levegőt, úgy képzeljék el, mintha minden haragjuk és feszültségük
kifújódna és előre csúsztatva a kezüket jól nyújtóznak, mint a cica.
– Lazító gyakorlat: „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” gyakorlat.
– Instrukció:A gyerekek majd a hátukat domborítva, a fejüket és a térdüket a
mellkasukhoz szorítják és átkarolják a karjaikkal. és „összegömbölyödnek”, mint egy
csiga, hogy ellazítsák magukat.
2. Az óra fő témája: Az öreg néne őzikéje (15 perc)
Cél: Az irodalmi mű feldolgozása a hála témakörén keresztül.
– Olvasás: A tanító felolvassa Fazekas Anna „Az öreg néne őzikéje” című versét,
figyelve a gyerekek reakcióira, és bevonva őket a történetbe.
– Beszélgetés: Miután a verset elolvasták, a tanító beszélgetést kezdeményez a
gyerekekkel.
– Kérdések: „Miért volt hálás az őzike az öreg néninek? Mit tett az öreg néne az
őzikéért? Miért jó érzés hálásnak lenni?”
– Ötletbörze: A gyerekek megosztják gondolataikat arról, hogy ők hogyan éreznék
magukat az őzike helyében, és hogyan mutatnák ki a hálájukat.
3. Hálalabda játék (10 perc)
4. Cél: A hálaérzet közösségi megerősítése és kifejezése játékos módon.
– Játék: Hálalabda – A gyerekek egy nagy körben állnak.
– Előkészület: A tanító előkészít egy puha labdát (pl. szivacslabda).
– Játék menete: A tanító kezdi a játékot, és elmond egy dolgot, amiért hálás,
például: „Hálás vagyok a családomért.” Ezután a tanító átdobja a labdát egy másik
gyereknek.
– Folytatás: Az a gyerek, aki elkapja a labdát, elmond egy új dolgot, amiért hálás, majd
tovább dobja a labdát egy másik társának.
– Cél: A játék addig folytatódik, amíg minden gyerek legalább egyszer hozzájárul a
körhöz.
4. Kreatív foglalkozás: Hála-fal (5 perc)
Cél: A hála érzésének vizuális kifejezése, kreativitás fejlesztése.
– Feladat: A gyerekek kapnak egy-egy színes papírt és ceruzákat. A feladatuk, hogy
rajzolják le vagy írják fel, miért hálásak.
– Minta: A tanító bemutat egy példát, mondjuk egy kis virágot, alatta a felirattal: „Hálás
vagyok a természet szépségéért.”
– Gyűjtés: Miután a gyerekek elkészültek, a tanító minden papírt összegyűjt és
felragasztja egy közös „Hála-falra”. Ez lehet egy nagy kartonpapír, amelyre minden gyerek
munkája rákerül.
5. Összegzés és zárás (5 perc)
Cél: Az óra összefoglalása, az élmények és tanulságok megosztása.
– Beszélgetés: A tanító megkérdezi a gyerekeket, hogyan érezték magukat az óra alatt, és
mi volt a kedvenc részüket.
– Összegzés: Kiemeli, hogy a hála érzése milyen fontos és mennyire jó érzés tud lenni,
amikor hálásak vagyunk valamiért vagy valakiért.
– Búcsú: A tanító megköszöni a gyerekek részvételét és kreativitását, és emlékezteti őket,
hogy bármikor lehetnek hálásak, és ez segít boldogabbá tenni a mindennapokat. ———
—————————————————————————————————— — —–
Kiegészítő anyagok: Színes papírok, ceruzák, rajzszög, paraván (a Hála-falhoz), puha
labda (a hálalabdához) mesekönyv
**Megjegyzés:** Az óra közben fontos a pozitív megerősítés és a gyerekek ötleteinek
elfogadása, hogy mindenki jól érezze magát és bátorítva legyen a részvételre.
Gajdics Erika 3.c





