Kedvesség világnapja

- Csoport neve: Aranykert
- Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola Rákóczitelepi Tagintézménye
- Kategória: Felsősök
- Téma: Társas kapcsolatok
- (27 megtekintés)
Kedvesség világnapja
Idézetek:
• „A kedvesség olyan nyelv, amit a süket is hall, a vak is lát.” – Mark Twain
• „A jó szó nem kerül semmibe, mégis sokat ér.” – magyar közmondás
Célok:
• A kedvesség jelentésének mélyebb megértése
• Szinonimák, rokon értelmű szavak gyűjtése
• Pozitív kommunikáció fejlesztése
Ráhangolódás – „Kedves vagy?”
1.Interaktív kérdések:
• Mi jut eszedbe a „kedvesség” szóról?
• Milyen helyzetben voltál már, amikor valaki kedves volt veled?
• Te hogyan szoktál kedves lenni másokkal?
Mini játék – „Kedves vagy – vagy csak udvarias?”
Táblán 5 mondat, döntésétek el: ez valódi kedvesség vagy csak udvariasság?
Példák:
1. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Nagyon örülök, hogy ma is itt vagy.”
• „Bocsánat, elnézést kérek.”
• „Szerintem ez egy nagyszerű ötlet volt tőled!”
• „Kérem, adja ide a füzetét.”
• „Köszönöm, hogy meghallgattál.”
2. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Szeretném, ha tudnád, hogy számíthatsz rám.”
• „Viszontlátásra!”
• „Nagyon jól haladsz, csak így tovább!”
• „Kérem, fáradjon beljebb.”
• „Szép a rajzod, tetszik, ahogy megoldottad.”
3. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Ma is mosolyt csaltál az arcomra.”
• „Egészségedre!”
• „Nagyon figyelmes voltál az előbb, köszönöm.”
• „Köszönöm a választ.”
• „Szeretem, hogy ilyen türelmes vagy másokkal.”
4. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Köszönöm, hogy segítettél.”
• „Jó napot kívánok.”
• „Nagyon jól megoldottad ezt a feladatot!”
• „Ne haragudj, de most nem tudok segíteni.”
• „Szerintem ügyes vagy, csak még gyakorolni kell.”
2.Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
Variációk:
• Páros vagy csoportos munka
• Verseny: ki találja a legtöbb egyedit?
Példák: barátságos, szívélyes, figyelmes, bájos, jóságos, szeretetteljes, udvarias, segítőkész, türelmes, empatikus
3. Kedves mondatok – önreflexió és írás
Feladat 1: Írj le, amit másoknak mondasz, ha kedves akarsz lenni!
Feladat 2: Írj le, amit magadnak mondhatnál, ha nehéz napod van!
Beszélgetés: Miért fontos, hogy magunkkal is kedvesek legyünk? Hogyan hat a kedvesség a hangulatunkra, kapcsolatainkra?
4. Plusz ötletek
„Kedves interjú”
Párokban dolgozva kérdezzék meg egymást: – Mikor voltál utoljára kedves valakivel? – Mi volt a legkedvesebb dolog, amit valaha mondtak neked?
5. Zárás „Kedves üzenet a napra” (szókártyára)
Melléklet:
Örülök, hogy ma is itt vagy velem!
Jó veled együtt dolgozni, mindig figyelmes vagy.
Büszke lehetsz magadra, ügyesen megoldottad!
Köszönöm, hogy segítettél, sokat jelentett!
Nagyon jó ötleteid vannak, inspirálsz engem is.
Ma is mosolyt hoztál az osztályba!
Szeretem, hogy mindig őszinte vagy.
Jó látni, hogy ilyen kitartó vagy!
Megérdemled a dicséretet, szép munka volt!
Kedves vagy, és ez sokat számít másoknak.
Nagyon jól figyelsz másokra, ez ritka érték.
Köszönöm, hogy meghallgattál!
Tisztelem benned, hogy mindig próbálkozol.
Jó érzés, hogy számíthatok rád.
Ma is tettél valami jót, észrevettem!
Nagyon jó a humorod, feldobja a napomat.
Szeretem, hogy mindig segítőkész vagy.
Jó példát mutatsz a többieknek.
Köszönöm, hogy ilyen kedvesen szóltál hozzám
1. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Nagyon örülök, hogy ma is itt vagy.” ________________
• „Bocsánat, elnézést kérek.” ________________
• „Szerintem ez egy nagyszerű ötlet volt tőled!” _______________
• „Kérem, adja ide a füzetét.” _______________
• „Köszönöm, hogy meghallgattál.” _______________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
2. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Szeretném, ha tudnád, hogy számíthatsz rám.” ______________
• „Viszontlátásra!” ______________
• „Nagyon jól haladsz, csak így tovább!” _________________
• „Kérem, fáradjon beljebb.” ______________
• „Szép a rajzod, tetszik, ahogy megoldottad.” ________________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
3. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Ma is mosolyt csaltál az arcomra.” ___________________
• „Egészségedre!” _________________
• „Nagyon figyelmes voltál az előbb, köszönöm.” _____________
• „Köszönöm a választ.” _______________
• „Szeretem, hogy ilyen türelmes vagy másokkal.” _____________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?
4. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Köszönöm, hogy segítettél.” ___________________
• „Jó napot kívánok.” _________________
• „Nagyon jól megoldottad ezt a feladatot!” __________________
• „Ne haragudj, de most nem tudok segíteni.” _________________
• „Szerintem ügyes vagy, csak még gyakorolni kell.” ___________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
Írj le, amit másoknak mondasz, ha kedves akarsz lenni!
Írj le, amit magadnak mondhatnál, ha nehéz napod van!
Reflexió
Az óra jól sikerült: a tanulók aktívan részt vettek, nyitottak voltak a témára, és sok értékes gondolat született. A feladatok fejlesztették a szociális készségeket, az önismeretet és a nyelvi kifejezőkészséget. A kedvesség témája különösen jól illeszkedik a közösségépítéshez és az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez.
Tanulói visszajelzések
• „Jó volt, hogy nem csak beszéltünk róla, hanem játszottunk is.”
• „Most már tudom, hogy a kedvesség nem mindig nagy dolgokat jelent.”
• „Tetszett, hogy magunknak is írhattunk kedves mondatokat.



