Kapcsolathálók tükrében!

- Csoport neve: Szivecskék 7.a
- Mezőberényi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Társas kapcsolatok
- (13 megtekintés)
A Szivecskék 7.a csoport 2025. novemberében a Boldogságóra program TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA témáját dolgozta fel.
Bevezetőként beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, a gyerekekre gyakorolt (pozitív vagy negatív hatásairól), a jó kapcsolatok boldogságfokozó szerepéről. A személyes kapcsolatok fontossága, a felelőtlen online kapcsolatok veszélyei, a ChatGPT-vel való kapcsolatuk izgalmas, tanulságos és tartalmas része volt az órának.
Második alkalommal egyénileg megvizsgálták a saját kapcsolataikat: kikkel és miért állnak bizalmas, bensőséges kapcsolatban vagy a környezetükben kikkel lazább a kapcsolatuk (családtagok, barátok, osztálytársak, tanárok, online ismerősök közül). Ezt követően lerajzolták a jelenlegi kapcsolati hálójukat.
A kapcsolati hálóról való beszélgetés már kényes témának bizonyult. Érezhető volt, hogy komolyan vették a feladatot és Ők maguk is meglepődtek az eredményen. Talán ez volt az első alkalom, ahol szembesültek azzal, kivel és milyen szoros kapcsolatban állnak. Hány olyan ember van a környezetükben, akiben igazán megbíznak és megosztják az örömüket, bánatukat, gondjaikat. Felhívtam a figyelmüket arra, hogy probléma esetén hozzám bizalommal fordulhatnak és vannak szakemberek is, akik tudnak nekik segíteni pl. iskolapszichológus, iskolai szociális segítő, stb.. Többen megkérdezték, hogy ugye ezt nem fogják látni a szüleink? Figyelve az érzéseikre, elmondtam Nekik, hogy nincs rossz kapcsolati háló! Ez a jelenlegi, ami változtatható! A kapcsolataik minősége rajtuk is múlik, a kapcsolatokat ápolni kell! De hogyan?
Mit tehetnek a jó kapcsolatukért? Hogyan válhatnak a kapcsolatépítés mesterévé? Ehhez kaptak egy kis segítséget egy feladatlapon, melyen ki kellett pipálniuk azokat a módszereket, melyeket már alkalmaznak és színezéssel megjelölni azokat, amelyeket szeretnének beépíteni a mindennapjaikba. Nagy örömömmel hallottam, hogy a legtöbben a 9 módszer közül sokat, és csak páran 4 vagy 5 módszert alkalmaznak. Javasoltak egymásnak is módszereket pl. a varázsszavak használatának gyakorlását „kérem”, „köszönöm”, „hálás vagyok érte”. Kíváncsian várom, hogy egy hónap múlva – ha visszatérünk rá – a fogadalmakat ki tartotta be, hányan gyakorolták a módszertárukból hiányzók gyakorlását!
Az órákat azzal zártuk, hogy beszélgettünk a szeretetnyelvről… mennyire fontos a kapcsolat ápolásakor az, hogy mindenkivel a saját szeretetnyelvén beszéljünk! Figyeljük meg, beszélgessünk róla, hogy kinek mi a szeretetnyelve és Karácsony ünnepéhez közeledve e szerint ajándékozzuk meg a szeretteinket, osztálytársainkat… ami nem csak tárgy lehet, hanem közös program, Vele töltött minőségi idő is.
A mi kis csoportunk úgy döntött, hogy a Télapó érkezését finom pizza, forró csoki és egymás társaságában várja, így ápolva a kapcsolatunkat.





