Jócselekedetek öröme

- Csoport neve: Vidamlurkok
- Dr. Molnár István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Boldogító jócselekedetek
- (141 megtekintés)
Boldogító jócselekedetek
A december, a boldogító jócselekedetek hónapja volt. A téma az egész hónapot átszőtte.
Először értelmeztük a jócselekedet fogalmát, olyan példákat említettem, amelyeket ők is
használnak, majd a gyerekek is bekapcsolódtak és beszélgettünk arról, hogy ki milyen
jócselekedetet hajtott már végre. A karácsony közeledtével, az adventi várakozásról tanulva a
pozitív gondolatok és érzések, az egymásra való odafigyelés, az adakozás, az adománygyűjtés,
az öröm, a szeretet fogalmak és értelmezésük is folyamatosan megjelentek több tanórán. A
kommunikáció óra keretén belül próbáltam olyan meséket olvasni a gyerekeknek, melyek
feldolgozása során számukra is egyértelmű volt, hogy mi számít igazán jócselekedetnek.
Megbeszéltük, hogy a jócselekedet nem mindig adományozást jelent. Jelenthet segítségnyújtást
családtagoknak, időseknek, társainknak. Jelenthet kedvességet, odafigyelést, egy mosolyt, egy
ölelést, mellyel örömet okozunk másoknak. Jócselekedet lehet az is, ha jól viselkedünk, jól
tanulunk, hiszen ezzel is örömet okozunk szüleinknek, tanárainknak és a gyermekotthonban
azoknak a felnőtteknek, akik velünk foglalkoznak. Jócselekedet közzé soroljuk, ha az ősz
beköszöntével madáretetőt készítünk és eledelt teszünk ki a madaraknak. Ezeknek a
beszélgetéseknek és mesefeldolgozásoknak köszönhetővel minden gyermek egyre
érdeklődőbbé vált a téma iránt, mindenki nagyon szorgos volt. Figyelték más emberek
viselkedését is, egy – egy séta alkalmával észrevették az eldobott szemetet, jelezve, hogy ez
nem jócselekedet és akkor teszünk jót, ha felvesszük és elvisszük a szemeteshez.
A jócselekedetek hónapjában különösen odafigyeltünk a tanulókra és dolgozókra.
Néhány alkalommal korábban mentünk le az ebédlőbe tízóraizni és szétosztottuk az
osztályoknak az iskolatejet, kakaót vagy gyümölcsöt. Készítettünk gesztenyemasszából
gesztenyegolyókat, melyet nagy örömmel és szeretettel osztottuk szét az osztályok között.
Megértették a gyerekek, hogy örömet okoz, ha más embereknek örömet szerzünk.
Nagyon nagy segítségemre volt ebben a hónapban is az osztályban dolgozó asszisztens,
Ildikó néni, akivel mindent megbeszélve, közösen szerveztük meg és bonyolítottuk le a
foglalkozásokat. A téma feldolgozása nem csak a gyerekeknek, de nekünk felnőtteknek is
pozitív élményt nyújtott.
Rózsa Anita, gyógypedagógus