Jobb kezedet, bal kezedet aztán forduljunk egyet!

Koszones.jpg

Társas kapcsolatok ápolása.

A tervezésnél figyelembe vettem a csoportba járó gyerekek előzetes kapcsolatait, élményeit a társaskapcsolatok megismerésére, erősítésére, bővítésére törekedtem változatos tevékenységek szervezésével. A feladatok kiválasztásakor figyelembe vettem a letöltött ajánlásokat, a könyv tematikáját.
Ráhangolódás: A párválasztó játékok: Hatan vannak a mi lúdaink, Nem kellesz.., a zenei hallást fejlesztő játék: Koszorú, koszorú… nagyon jó lehetőséget biztosítottak arra, hogy egymásra figyeljenek, felismerik-e egymáshangját: a párosforgások mindig jókedvre derítik a párokat, igaz nehéz volt néhányuknak ez az új forgás forma, de vallom, hogy a nehezebb feladatok, kihívások harmonikusan fejlesztik a gyermekek egész személyiségét. A tevékenységet Bagdi Bella: „Ha boldog vagyok” zenéjére, táncos mozgással fejeztük be.
Társas kapcsolatok a tevékenységekben:
Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka alkalmával ajándékot készítettek egymásnak a gyerekek nagyon szeretnek ajándékot adni és kapni is, az előre elkészített „szív” jelek felismerése után nagy várakozással húzták ki, hogy kinek fognak készíteni „barátságkarkötőt”. Az óvatos kihúzás után, vitték a óvodapedagógus társamnak aki, lejegyezte a kihúzás eredményét. Következő nap már el is kezdték az új kötővillák segítségével a karkötők készítését, közben kíváncsiskodtak arról vajon nekik ki fog karkötőt kötni. A barátságfűzér készítésére is sor került. Megbeszéltük, mi köti össze őket: jó együtt játszani, barátok, hiányoznak egymásnak, csoporttársak, rokonok stb. Ebbe a tevékenységbe a szülők is bekapcsolódtak „Egy tök egészséges nap az óvodában” program keretében.
A mindennapi mozgásos percek során is a társas kapcsolatok alakítására helyeztem a hangsúlyt a házfoglaló játékban, mindig több és több gyerek került be a házba. Néhányan nehezen értették meg a feladatot, de társaik igyekezték őket segíteni, behívni a házukba, közben a számlálást is gyakorolták.
A mesélés alkalmával Boldogságóra könyvből ismert mesét báboztam el a gyerekeknek „A süni irigy lesz” mese után a gyerekek is labdáztak egymással, majd választottak plüssállatokat és azokkal játszottak. Egy kedves pillanatot fedeztem fel közben: az egyik bátortalan kisfiú nem játszott, és a közelében lévő átadta az saját játékát.
Beszélgetőkörben megnézték az elkészült köszönő hívóképeket az érzelmekről, a reggeli üdvözlő köszöntésekről. A következő nap, már reggeli érkezéskor az ajtónál többen használták a köszönés kiválasztását.
Könyv ötleteit is sikerült megvalósítani szabad játékba : Az egyik baráti pár az állatoknak épített modern istállót, szinte egész délelőtt ezzel fáradoztak, nagyon sok állat került ide, a bikát különítették el, mint a többi állatra veszélyes. Később észre vettem, hogy az építmény sarkához egy házőrzőt is állítottak, aki vigyázz az állataikra. Jól modellezték a helyzetet, a kapcsolatok hálóját.
A külső világ tevékeny megismerése tevékenység alkalmával Boldog Dóra és Szomorú Szilárd is megérkezett hozzánk, a bábok bemutatkozása után a gyerekek is elmesélték élményeiket barátaikról, társaikról. Az általam épített csoportszobát fotókkal rendeztük be, majd mindenki abba a sarokba helyezte, ahol gyakran és szívesen játszik társaival. A tevékenység végén vidáman elköszöntek egymástól a megismert köszönésekkel.
A gyerekek érdeklődéssel kapcsolódtak be a változatos tevékenységekbe, egymáshoz való kapcsolatukról elmondták érzéseiket, élményeiket. Bővültek, gazdagodtak társas kapcsolataik.

„Egy, kettő , három Te leszel a párom!”

Képek