Jó barát drágább az aranynál

Jó barát drágább az aranynál

Jó barát drágább az aranynál

A novemberi boldogságóráink ismét arra adtak lehetőséget, hogy egy, a testi és lelki egészségünk megóvása szempontjából nagyon fontos témát járjunk körbe a gyerekekkel.
A program által kínált segédanyagok bőségesek és ötletgazdagok, inspirálók, nehéz közülük választani. Mindig az az érzésem, milyen kár, hogy nem fér bele a heti két-három boldogságórába minden nagyszerű javaslat, ötlet.
Kis csapatom a novemberi három boldogságóránkon megint csak élénken vett részt, és alkotó szellemben oldotta meg a feladatokat, ötletesen vitatta meg a felmerülő kérdéseket.
November 14-én is relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát („Napra forgó napraforgó”). Jó megtapasztalni, hogy a gyerekek egyre ügyesebben képesek feloldódni, és a nap során felgyülemlett stresszt kiengedni magukból. Ebben a kellemesen ellazult állapotban üdítően hatott Bagdi Bella dala (Jobb veled a világ). Ezután csoportokban dolgoztak a gyerekek. A társas kapcsolatokról szóló négy-négy idézetet kaptak, kiválasztották közülük a csoport minden tagjának leginkább tetszőt, és megmagyarázták, miért erre esett a választásuk, mit üzen nekik az adott mondás. Lehetőséget kaptak arra, hogy mindenki elmondhassa véleményét a társas kapcsolatok fontosságáról. Ezután ötletbörze következett, alapmotívumának a hatszögletű, szabályos lépsejtet választottam, hiszen a méhek közismerten együtt dolgozó, szorgos állatok. A csoportok egy-egy központi fogalomhoz (a lépsejt közepe) gyűjtöttek rokon értelmű, azonos jelentésmezőbe tartozó szavakat (barát, rokon, család, társ). A megtalált szavakat az előre elkészített hat-hat lapocskára írták fel, és a központi fogalom köré, mint egy virág szirmait ragasztották fel. A négy virágszálunkat szorgos kis kezek egy kis virágos kertben rendezték el a felirattal együtt: „Számíthatunk egymásra”. Ezek után elolvastuk a Szókratészről és a tripla szűrőről szóló történetet. A gyerekek örömmel beszélgettek az ő mindennapi életükhöz is közel álló történetről, és ügyesen megfogalmazták a tanulságát is. A hatékonyra sikerült foglalkozást Bagdi Bella dalának éneklésével zártuk.
Másnap, november 15-én folytattuk az előző napi témánk kifejtését. Most is relaxációval indítottunk, lassú visszafelé számolással szabadultunk meg a nap során felgyülemlett feszültségektől. Majd az előző órán olvasott szókratészi történet alapján csoportmunkában próbálták meg a gyerekek képileg is megjeleníteni, hogyan nézhetne ki a hármas szűrő, és mi marad, ha a híreszteléseket, mendemondákat átrostáljuk rajta. A kész alkotásokból tabló készült a tanterem falára, hogy arra emlékeztesse őket, mennyire fontos a társas kapcsolatainkban az őszinteség és a tolerancia. Ennek kapcsán beszélgettünk a tolerancia nemzetközi napjáról is (november 16.) Ezután gondolattérképen megtervezték, mi lenne a barátság, ha tárgy, növény, állat, szín lenne. Majd az ötletdús megoldásaikat ismertették egymással a csoportok. A „Mennyire ismeritek egymást?” kérdőív nagy lelkesedést váltott ki belőlük. Serényen gyűjtögették a neveket az egyes állításokhoz. Nem felejtkeztünk meg a kedvesség világnapjáról (november 13.) sem, ennek apropóján mindenkinek 3-3 smileyt adtam, amit azoknak ajándékozhattak, akik a héten kedvesek voltak hozzájuk. Példamutatásként, hogy nem kell mindig nagy dolgokkal kifejezni megbecsülésünket a másik iránt, egy-egy apró ajándékot adtam nekik (papírvonalzó, füzetcímke, matrica, órarend stb.), amiket boldogan fogadtak. Arra biztattam őket, hogy a maguk által készített kis ajándékokkal (rajz, idézet) lepjék meg a számukra fontos személyeket.
November 21-én volt a hónap harmadik boldogságórája. Izomlazító, stresszcsökkentő relaxációval indítottunk ismét. Ezután a gyerekek megfogalmazták, mi a jó barát öt legfontosabb tulajdonsága. Színes tollal fel is írták ezeket egy-egy kézrajz ujjaira, majd a kis rajzokat, „barátságötösöket” kartonlapra ragasztgatták fel, közben összehasonlították, ki milyen tulajdonságot tart a legfontosabbnak. Iskolánk november 20-án ünnepelte névadónk, Sári Gusztáv napját. Ehhez kapcsolódva elkészítettük iskolánknak, mint a társas kapcsolataink egyik legfontosabb helyszínének a rajzát. Felhőkbe gyűjtöttük össze, melyek az iskolánk azon erősségei, amelyekkel biztosítani tudja, hogy zavartalan, kiegyensúlyozott lehessen a gyerekek, felnőttek kapcsolata. A gyűjtött szavak kezdőbetűiből névadónk nevét olvashatjuk össze: segítőkészség, állhatatosság, ragaszkodás, inspiráció, gondoskodás, udvariasság, szeretet, támogatás, átgondoltság, védelem. A foglalkozást és a hónap témájának feldolgozását a Jobb veled a világ dal vidám éneklésével zártuk.
A foglalkozásokon együtt megbeszéltek és az osztálytermünk falát díszítő közös alkotásaink arra emlékeztetik a gyerekeket nap mint nap, hogy kapcsolataink tudatos ápolására figyelnünk kell, ha testileg, lelkileg egészséges, harmonikus, boldog emberek szeretnénk lenni.

Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke

Kaba, 2023. 11. 27.

Képek