Itt az ősz, de szeretem!

Itt az ősz, de szeretem!

Boldogságóra program 2. hónapjának a témája az optimizmus gyakorlása,
valamint az ölelés világnapja
A gyerekek érdeklődve várták e heti programunkat Boldog Bettivel. Megváltoztattam a Boldog Bettire a Síkbáb nevét, mert Blanka nevű kislány van a csoportban, és azt gondoltam ez elterelné a gondolataikat. Szomorú Szilárd pedig narancssárga lett az ősz egyik színe. A csoportba kiírt őszi kincseket több gyermek hozott: gesztenyét, nagyon szép makkot, naspolyát, csipkebogyót, préselt leveleket, ágakat, kicsi diókat. A csoport felnőtt dolgozóitól is kaptunk terméseket és leveleket: napraforgót szárával, kalappal, sokféle csodás leveleket. A mindennapos testnevelés során a kör alakítást dallal kezdeményeztem, a relaxációs gyakorlatokat ügyesen megpróbálta mindenki leutánozni, majd mindenki húzhatott a kalapból narancssárga vagy citromsárga kártyát és oda kellett állnia ahová meghatároztam előre. Arcvonalba álltak a gyerekek egymással szemben, dajka néni segített. E tevékenységhez kapcsolódóan terveztem a vidám és a szomorú arckifejezések beazonosítását, utánzását játékosan, hozzá a megfelelő testtartás kapcsolását. A gyerekek legyenek képesek felismerni társuk érzelmi állapotát a mimika és a gesztusai alapján. Legyenek képesek felvidítani társukat. Most segítségre volt szükségük a társ megnevettetése feladatál, mindenki csak mosolygott a szomorúakra. Felnőttek mutattuk hogyan, milyen mozdulatokkal lehet vidámságot varázsolni társaink arcára. Majd lefeküdtek a szőnyegre, meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok c. dalt, figyelniük kellett a szöveget, majd beszélgető körben az optimizmusról és a pozitív hozzáállásról beszélgettünk. Milyen olyankor az érzésünk. Holtidőben elmeséltem Kamukáresz-szindróma című mesét, mely az ölelés világnapjához és a pozitív érzelmekhez is kapcsolódik. Bővíti a gyermekek szókincsét, könnyebben fogják hozzá kapcsolni érzelmeikhez. Szabad játék időben csendesen játszottak a felajánlott játékjavaslatokkal, örömmel matattak a lemorzsolt kukoricában. Közösen az asztalnál megállapításokat tettünk, próbáltam a játék során őket kivárásra ösztönözni és pozitívan megerősíteni a tudásukat, ösztönözni az újabb próbára.
Volt, aki olyan terméseket, hozott, amit erdeinkben gyűjtött erdész apukájával. Ő átéléssel mesélt, míg a többiek hallgatták. Hoztak csipkebogyót, vad citromot, kökényt. A gyerekek az ölelés világnapján a vers és a beszélgetésen keresztül legyenek képesek érzéseik felismerésére, megfogalmazására. Az ölelés erejét használják a mindennapokan.
Több gyermek hozott még gyönyörű színű és különböző fajtájú leveleket. Mindenkinek adtam egy matricát a szorgosságáért, megdicsértem őket, kifejeztem örömömet, és hálámat nekik, majd simogattam és öleltem őket, ki hogyan fogadja a felnőtt közeledését.
Legyenek optimisták, ne adják fel hamar, ha sikertelenség éri őket. Mindig segítsék és támogassák egymást! Kiemelem a gyermekek erősségeit és arra építek!!
Az anyanyelvi játékok és a beszédfejlesztés során nagyon ügyesek voltak, figyelmük néhány gyermek kivételével tartós és fenntartható volt. Kíváncsiságuk megfelelő. A mese meghallgatása során érdeklődéssel figyeltek, követte mindenki a mese menetét, sorrendjét. Szomorúság-boldogság ellentétes szavakhoz kapcsoltuk az érzelmeinket, arcunk mimikai játékát. Számláltuk a lábaikat. Mutattuk a mennyiségeket az ujjainkon. Megszámoltuk összesen mennyi szereplő volt.
A hét utolsó napján az érkező gyerekekkel és dajka nénivel leveleket nyomtunk ki kinyomóval, fazekakba gyűjtöttük. ÉRZELMI NEVELÉS: A mesében az együttérzés megláttatása, testvéri szeretet kihangsúlyozása. Szabad játékidőben barna színű filc sünivel hívtam fel a gyerekek kíváncsiságát a kézimunkázásra. Előre kivágott karton sünik köré barna fonal tekerése, majd őszi levelek ragasztása. Ezek után a süninek szem és száj rajzolása. A kész saját süninek név adása, kirakása a csoportszoba előtti szekrényre a nagy levél kupac avarba.

Képek