Hullámvölgyek

20190213_162420.jpg

A jól sikerült téma címe: Hullámvölgyek
Óravázlat – 30/16. Boldogságóra, Megküzdési stratégiák 3/2.
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.

Csoport: 8 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 7 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Írjanak a gyerekek egy történetet, amelyben a főhős egy nehéz helyzetben két megküzdési stratégiát próbál ki. Az elsővel még nem sikerül a problémát megoldania, a második viszont segít. Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a megküzdési stratégiák jelentőségét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: egy A4-es papír és egy toll, valamint egy nagy plüssmaci.

Fontos (furfangos) előzmény (4 perc): A csoport leckeírás (felkészítő foglalkozás) előtt megtekintett egy kis rajzfilmet, aminek a címe: A kútba esett szamár (The Donkey that felt into a well). Angol nyelvről fordítottam a csoportnak, mert magyarul nem találtam rajzfilmet. Ebben egy gazdaság szamara megöregedett. Egy forró nyári napon beleesett egy kiszáradt kútba. A szamár kétségbeesetten ordított. A gazda és a falubeliek nem tudták kihúzni. Úgy döntöttek, hogy megtöltik földdel a kutat, s ezáltal élve eltemetik a szamarat. Amint az emberek lapátolták a földet, a szamár újból és újból lerázta magáról a ráhulló földet, továbbá újból és újból rátaposott a lehulló földre. Egyszer csak olyan magasan volt már, hogy könnyen kiugrott a kútból, és otthagyta az embereket. Tehát a szamár helyzete reménytelennek tűnt, de aztán felismert egy váratlanul adódó helyzetet, és a maradék erejével megküzdött a túlélésért. Ez a történet itt azért igazán fontos, mert egy műszaki megoldást kínál a boldogságórán elmondandó és eljátszandó mese egyik pontján. Azért nem az órán nézzük meg ezt a kis történetet elsőként, hogy megoldási lehetőségként majd csak a sikertelen első módszer után következzék. (A számításom sikeresnek bizonyult.)

Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc.

1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom”, „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”. Eközben zenehallgatás.

2. (5 perc) Tanári narráció (ismétlés): Csaknem egész életünkben, nap mint nap, kisebb-nagyobb küzdelmeket kel vívnunk valamiért. Nem boldogulunk küzdelmek, erőfeszítések nélkül. Két fajtája van a küzdelmeinknek: 1) az egyik esetben azért küzdünk, mert valamit meg akarunk változtatni (pl. hogy rendetlenséget rend váltsa fel a lakásunkban), vagy pedig el akarunk kerülni (pl. hogy lekéssük a buszt); 2) a másik esetben pedig azért küzdünk, hogy el tudjuk fogadni azt, amin nem lehet változtatni, pl. stresszkezeléssel, mozgással, relaxációval. Szóval nem csak a küzdősportokban kell küzdeni, hanem a mindennapi életben is. Milyen módon küzdünk? Kitartó türelemmel, szorgalmas munkával és tanulással. Küzdünk a rossz gondolataink és a rossz érzéseink ellen is. Ebben segít pl. az optimizmus, a mozgás és a relaxáció is.

3. (5 perc) A feladat ismertetése: Most eljátszunk és megírunk egy mesét, amelyben a főhős két megküzdési stratégiát próbál ki. Az első nem segít rajta, de a második már igen. Gondolkodjunk! Először is: ki legyen ez a főhős? Kiválasztok egy jelentkezőt. A tanulók helyet foglalnak a szoba közepén a nagy szőnyegen. A Főhős a szoba legtávolabbi sarkába áll indulás előtt. A kis medvebocsot, vagyis a nagy plüssmacit két ágy közé ültetem. A mi Főhősünk akkor indul, mikor a szülők elküldik szerencsét próbálni.

4. (10 perc) Érdemi feladatvégzés. Eljátszunk és megírunk egy mesét: Elkezdem mondani a mesét, s amikor a főhős döntéshelyzetbe kerül, a csoport fogja meghozni a döntést – méghozzá kétszer is. Elkezdem tehát. „Egyszer volt, hol nem volt, élt egy kis erdőszéli faluban egy szegény házaspár. Oly szegények voltak, hogy a fiukat sem tudták etetni, eltartani. Egy napon hamuban sült pogácsát készítettek neki, és útnak indították a nagy, rengeteg erőbe, hogy menjen szerencsét próbálni. Ment, mendegélt a fiú nagy búsan, szomorúan, s mikor már alig állt a lábán a fáradtságtól, jajveszékelést hallott. Jaj, jaj, jaj! Segítsen valaki! Segítség! – hallatszott vékonyka hangon, valahonnan lentről. A fiú a hang irányába ment. Majd megpillantott egy mély vermet. Abból jött a hang. Óvatosan a széléhez ment, s belenézett. Látta ám, hogy egy kis medvebocs szomorkodik a gödör mélyén. Megsajnálta. Hé, te mackó! Hogy kerültél ide? – kérdezte. Gonosz emberek vermet ástak nekem. Lefedték gallyakkal. Nem vettem észre a gödröt. Beleestem. Éhes vagyok, fáradt vagyok – panaszolta a kis bocs. A fiú körülnézett, keresgélt, hátha talál valamit, amivel kiszabadíthatja a kis bocsot. Egy hosszú és vastag kötelet látott egy földkupacra dobva, ami egy lapát mellett hevert. (A tárgyak nevét nyomatékosan mondom.)

5. Tanári narráció (5 perc): A főhősnek most döntenie kell. Milyen módon, milyen eszközzel küzdjön? Mondjátok! Terveim szerint a tanulók a kötelet választják. Elmondom, hogy képzeletbeli kötéllel fog dolgozni a Főhős, tehát úgy tesz, mintha nagy gonddal leeresztené a kötelet.

6. A cselekmény folytatódik (5 perc): A főhős a kanapéra lép, és onnan ügyes mozdulatokkal eregeti a kötelet a kis bocsnak. Igen ám, de a kis bocs gyenge már, és fáradt is az éhségtől. Nem tud elég erősen a kötélbe kapaszkodni. Nem lehet őt felhúzni.

7. Tanári narráció (5 perc): Látjátok, hogy elgyengült a kis bocs az éhségtől és a fáradtságtól. A kötéllel nem lehet kihúzni. Szerintetek most mit lehetne tenni? A fiúk rájöttek a megoldásra (a rajzfilm alapján): Használja a lapátot! Lapátoljon a gödörbe homokot, meg földet! A főhős képzeletbeli lapátot ragad és dolgozik. A többiek is dolgozni szeretnének. Ők is kapnak egy képzeletbeli lapátot, és megmentik a kis medvebocsot.

8. A tanulók folytatják (5 perc): A bocs azt mondja a Főhősnek, hogy amiért az megmentette, teljesíti három kívánságát. Az egyik tanuló egy házat, a másik egy autót, a harmadik pedig benzint, illetőleg egy benzinkutat javasolt.

9. Összefoglalás (5 perc): A mesének címet adunk: A világgá ment fiú és a medvebocs. A tanulsága ha, hogy ha egy módszer nem válik be, használj egy másikat! Itt a vége, fuss el véle! Boldogan éltek, míg meg nem haltak.

Készítette: Baranyai Mihály (Tata, 2019 szeptember)

Képek