Hullámvölgy, mert valami bánt – Versenyfeladat

- Csoport neve: Sziklaforrás 2-3.
- Egri Szalaparti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola és Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (160 megtekintés)
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos Értelmi Fogyatékos Tanulók Általános Iskolája
Sziklaforrás csoport, 5.osztály
Tisztaforrás csoport, Vegyes korosztályú csoport
A hónapban feldolgozott Megküzdési stratégiák feldolgozása a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók 5. osztályában és a vegyes korosztályú általános iskolai csoportjában:
Az írás kategóriájában megoldott versenyfeladatot közösen, egymás gondolatait továbbfűzve oldottuk meg. A versenyfeladat megoldásához a tanulók képességeinek megfelelő történetet választottam. Problémamegoldó gondolkodásukat jól fejlesztette, példázza a közösen kitalált stratégia a második történetben.
Óraterv:
A hétalvó malac története-eseményjáték – ki küzd a mesében, miért? Mi okozza a nehéz helyzetet?
A történet:”Murci, a malac nem bírt reggel felkelni. Ébresztőórája hangosan csengetett hétkor, de Murci nem hallotta. Nyolckor beröppent a tanyaudvarról a kakas, felszállt az ágy fejére, és fél órán keresztül kukorékolt, olyan hangosan, ahogyan a torkán kifért. Murci malac mégsem ébredt fel. – Hadd próbáljam meg én is – mondta a bagoly, és kilenctől tízig huhogott. Akkor hazarepült, hogy estig aludjon. Hát Murcit nem lehet felkelteni. Tizenegy órakor az öreg, szürke szamár dugta be a fejét a hálószoba ablakán. Fülsiketítően iázott Murci fülébe. Végül a többiek arra kérték, hagyja már abba! Hogy alhat Murci ekkora lármában? Hát már sosem fog felébredni? Tizenkét órakor azt mondta a gazdasszony: – Én tudom, mitől ébred fel Murci. Kinyitotta a szoba ajtaját és bekiáltott: – Az ebéd tálalva! Murci abban a szempillantásban felébredt, és kirohant ebédelni. Ugye, most már te is fel tudnád kelteni a hétalvó malacot?” (Ann Mckie: Félszáz esti mese)
Megoldási stratégia:
A kis történetet fűzték tovább tanulóim, amikor a mesehős Murci, másik megküzdési stratégiát is kipróbál:
2. történet: Murci fáradt szemekkel néz a kukorékoló kakasra és beismeri, hogy ma nem szeretne felkelni, mert nagyon fél a gazdasszonytól, tegnap rosszul viselkedett. Feltúrta az egész veteményeskertet és tudja, hogy ezért nagyon mérges lesz a gazdasszonya. Nem meri beismerni rosszaságát, ezért bújt a takaró alá. ( Ez volt Murci hullámvölgye) Az állatok összedugták a fejüket, hogyan tudnának segíteni, mert ez ugye nagy baj, hogy kárt okozott Murci barátjuk. Megtanácskozzák, mit tehetnének. Arra a döntésre jutottak, hogy ha mindenki segít, vissza tudják igazgatni a földet, de ehhez Murcinak is fel kell kelnie. Kiosonnak és visszaigazgatják a kertet. Mikorra a gazdasszony felkel, már meg is oldották…
A hétalvó malac meséjének példáját interaktív történet-feldolgozással, a drámapedagógia módszerével játszottuk el. Interaktív, mert a tanulók részéről a beszéd nélküli bekapcsolódás lehetőségét is biztosítja, amikor szereplőként bekapcsolódok a történetbe. A cselekvést, kifejezéseket eljátsszák, a hangjuk én voltam, így a nem beszélő gyerekek is remekül érezték magukat, teljes-értékű cselekvői lettek a történetnek. Megértették, hogy itt Murciért küzdöttek, hitték, hogy szükséges a segítségük. Tudták, hogy probléma esetén segíteni kell. Mindenki a saját képességével akart segíteni az állatok közül.
Tanulságként a probléma megoldásához számukra nem csak a segítség volt a lényeg, hanem az is, hogy ismerjék mi okozta Murcinál ezt a magatartást. A hozzáállást emeltük ki. Ezzel megtanultuk, hogy magunknak is változni kell időnként, nem mindig a külső segítségre számítani. Megfogalmazták, kinek miben kell a viselkedésén változtatni, mert a többiek nem tudják mi a baj, nem tudnak segíteni.
A tanulók számára először a problémahelyzetet kellett értelmezniük. Érdekes, hogy nem csak azt látták problémának, hogy Murcit nem lehetett felébreszteni, kitalálták miért nem ébredt. Mert nem akart. Ismerve őket, saját problémájukat is beleszőtték. Beleélték magukat Murci viselkedésébe és megszületett a megoldási stratégia.
A kitalált történet:
A megoldási stratégiában hamar jött az ok, mi miatt nem akar felkelni Murci.\\\” – Ha rosszat csinálok, én is elbújok. \\\”- mondta egyik kisfiú. \\\”- Biztos hogy valami olyat tett, hogy be kellett bújni a takaró alá. \\\” Innen már azt is ki kellett találni, mit tett Murci.
A helyes megoldási utat már együtt találtuk ki. A környezet, a baráti segítség lett az út.
Gyerekeim gyakran bezárkózva, elvonultan és megközelíthetetlenül küzdenek saját akadályaikkal.
Felelősséggel tartozom értük ezért is.
A lehetőség, hogy a boldogságunkhoz vezető úton járjunk, a mai órán is megadatott, függetlenül attól, hogy kit, mi bánt, vagy követet-e el valamit, ami nem az elvárt. Az elsővel még nem sikerült a problémát megoldani, a második viszont segített!