Hősök hálanaplója

SUSU-IR-20180919_164912.jpg

A téma címe: Hősök hálanaplója
Óravázlat – Boldogságóra (30/2, Hála 3/2.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.

Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták. A tanulók egymást jól ismerő csoportot alkotnak.
Feladat: Írjon a csoport három naplóbejegyzést egy olyan mese-, fantasyhős, illetve regény- vagy filmszereplő nevében, akivel olyan dolog történt, amiért hálát érezhet. A három naplóbejegyzés közül az első előzze meg ezt az eseményt, egy szóljon magáról az eseményről, egy pedig azt követően magának a hálának a kifejezése legyen.
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) valamint a hála fogalmát, c) és azt az élményt, amit a hála (a hálanyilvánítás) okozhat. Ügyelni kell – az asszisztenssel egyeztetett módon – a tanulók egyenletes feladatvállalására és feladattartására.
Előzmény: az előző tanév végén a „Boldog iskola” pályázat feltétele volt egy foglalkozás megtartása az egyéni boldogságot ábrázoló darabkákból álló képkirakó (puzzle) összeállításával, továbbá megtartásra került egy boldogságóra (Reggel, délben, este címmel) a hála kapcsán.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: laptop, projektor, hangszóró, vetítővászon, toll és papírlap.
Helyszín: a csoport 1-es számú szobája, székek nélkül. A tanulók az ágyon ülnek.
Időtartam: 45 perc

1. (5 perc) Röviden ismételni az előző óra témáját, a hála egyszerűsített fogalmait – az annak során készült plakát szemléltetésével is. „Ki emlékszik, mit jelent az a szó, hogy hála?” „Olyan köszönet, amit nem csak a szánkkal mondunk, hanem a szívünkkel érzünk – akkor, ha valaki jót tesz nekünk.” „Azt érezzük, hogy sok-sok köszönettel tartozunk.” Pár mondatban bemutatjuk a Csukás István meséje alapján készült Süsü c. bábfilmsorozatot, ill. a Süsü csapdába esik c. részt.

2. (30 perc) Filmvetítés (főcím nélkül). A Süsü csapdába esik c. résznél aligha található jobb a boldogság és a hála bemutatására.

3. (5 perc) Megállítás, naplóbejegyzés. Összesen 3 alkalommal érdemes megállítani a filmet egy-egy-egy mozzanat megbeszéléséhez, a beírt naplóbejegyzés felolvasásához – lásd a csatolt hálanaplót. (Van egy további, negyedik jelenet, amikor a hadvezér megmenti a kis királyfi életét, és ő megköszöni. Itt is érdemes megállítani a filmet.)

4. (5 perc) Összefoglalás, értékelés. A hálanapló felolvasása, kifüggesztése. „Hogy tetszett a bábfilm?” „Ki emlékszik fejből Süsü hálanaplójának 3 bejegyzésére?” A tanulók jó hangulatban vettek részt az órán, és örömmel jelentkeztek. Többségük érti a hála lényegét.

Süsü hálanaplója

1. Boldog vagyok. Szeretnek az emberek, és én is szeretem az embereket. Vidáman mentem vadkörtét szedni, vagyis ebédelni.
2. Torzomborz király csapdába ejtett. Vermet ásatott és én beleestem. Egy hegyes karó átdöfte a lábamat. Nagyon fájt.
3. Torzonborz király megtámadta a várat. Barátom, a kóbor királyfi azonban kiszabadított a nagy eszével, aztán Petrence királyt hívta segítségül. Elűztük Torzonborz királyt és a seregét. Végül hálás köszönetet mondtam, barátomnak, a Kóbor királyfinak.

Baranyai Mihály kollégiumi nevelőtanár

Képek