Hálavonat

IMG_1156.jpeg

Eszközök:
• papírból kivágott mozdony + 4–6 üres papír vagon
• piktogramok, rajzolt mosolyok, szívecskék, segítő kezek, kis játékrajzok
• téphető, ragasztható elemek
Feladat:
1. A mozdony falra kerül vagy egy nagyobb kartonra.
2. A pedagógus felolvassa a mesét.
3. Minden állomás után a gyerekek kapnak képeket/tárgyakat:
o mosoly
o szív (barátság)
o segítő kéz
o játék
4. A gyerekek ráhelyezik a képeket a megfelelő vagonra.
5. A végén együtt megcsodálják: Mitől lett tele a Hálavonat?
6. Lezárás: a gyerekek egy-egy hála-mozdulattal (kéz mellkasra + mosoly) fejezik ki, miért hálásak.

Önreflexió: A mai Boldogságóra nagyon jól sikerült, és úgy érzem, a gyerekek aktívan, örömmel kapcsolódtak a tevékenységekhez. A foglalkozást a „Megy a gőzös Kanizsára” dal és a mozgásos ráhangolódás nyitotta, ami azonnal oldotta a hangulatot, és segített a gyerekeknek felkészülni a közös élményekre. Nagyon jó volt látni, hogy már a dal közben mosolyogtak, tapsoltak, és örömmel kapcsolódtak egymáshoz.
A Hála mese meghallgatása során a gyerekek figyelme meglepően hosszú ideig fennmaradt. A történet egyszerű, ismétlődő szerkezete és a vonatos szereplők segítették, hogy mindenki könnyen kövesse a cselekményt. Sok gyerek aktívan reagált a mese eseményeire, mosolygott, nevette, vagy „Hálás vagyok” mondattal vagy mutatással jelezte az élményeit. Jó volt látni, hogy a mese érzelmi fókuszt adott a következő tevékenységekhez, és a gyerekek már a történet során elkezdték magukban megfogalmazni, miért hálásak.
A vagonok megtöltése a foglalkozás egyik legélményszerűbb része volt. A gyerekek lelkesen válogatták a „hála-kincseket”, és örömmel helyezték a vagonokba. Érdekes volt látni, hogy mindenki máshogy élte meg a feladatot: egyesek színes képeket választottak, mások csak mutatták, miért választották, és minden reakció elfogadást kapott. A közös alkotás folyamata erősítette a csoport összetartását, és minden gyerek átélhette, hogy a saját hozzájárulása értékes a közös munkában.
A vonatozás játékos, mozgásos tevékenység izgalmas lezárása volt a kreatív résznek. A gyerekek örömmel utánozták a vonat hangját és mozgását, és ez közben lehetőséget adott az energiák levezetésére is. A játék során látszott, hogy a gyerekek élvezik a szabadságot, ugyanakkor követni tudják a közös ritmust és a mozgásos utasításokat.
A foglalkozás végén a relaxációs rész segített a gyerekeknek megnyugodni és átvezetni a nap további részébe. A lefekvés közben a gyerekek lassan elcsendesedtek, néhányan becsukták a szemüket, mások halk mosollyal élvezték a pihenést. Jó volt látni, hogy a lendületes, játékos tevékenység után mindenki nyugodtan, elégedetten tudott megpihenni.
Összességében a foglalkozás teljes mértékben elérte a célját: a gyerekek játékos módon élhették át a hála érzését, miközben részt vettek mozgásos, alkotó és dramatikus tevékenységekben. A mese, a kreatív vagon-töltés és a vonatozás kombinációja lehetővé tette, hogy minden gyerek megtalálja a számára legkedvesebb élményt. A záró relaxációs pillanatok megerősítették a nyugodt, pozitív hangulatot, és mindenki örömmel, elégedetten zárta a foglalkozást.

Képek