„Hálás vagyok az őszi gyümölcsökért!”

„Hálás vagyok az őszi gyümölcsökért!”

Zsadányi Tündérkert Óvoda
Méhecske csoport (középső)
5537 Zsadány, Béke u. 56.
Hálás vagyok az őszi gyümölcsökért (Gyümölcs és Boldogságóra témahét)
Bevezetés/Előzmények
A gyerekekkel már az előző nevelési évben elkezdtük a Boldogságórákat. Középső csoportban is folytatjuk. A szeptember hónap témája: A hála gyakorlása. A témánkat a gyümölcs hét köré tervezzük.

szept.18.- szept. 22.
________________________________________
HÉTFŐ
• CÉLOK
• VERSELÉS, MESÉLÉS: Anyanyelvꢀszépségének,ꢀárnyaltságánakꢀfelismertetése,ꢀaꢀkommunikációꢀélményénekꢀmegéléseꢀ;ꢀBelsőꢀképiꢀvilág,
• fantáziaꢀfejlesztéseꢀaꢀmesékꢀáltal.ꢀ
• ÉNEK,ꢀZENE,ꢀÉNEKESꢀJÁTÉK,ꢀGYERMEKTÁNCꢀ: Esztétikaiꢀésꢀérzelmiꢀélménynyújtás.ꢀ;ꢀZeneꢀirántiꢀérdeklődésꢀfelkeltése.ꢀ;ꢀFigyelemꢀfejlesztés
• azꢀújꢀdalꢀtanulásaꢀsorán.ꢀ;ꢀÉljékꢀátꢀazꢀéneklésꢀörömét,ꢀfejlődjönꢀtudatosꢀfigyelmük.ꢀ;ꢀAꢀzeneꢀáltalꢀvalósuljonꢀmegꢀazꢀegyüttjátszásꢀörömeꢀ
• KÜLSŐꢀVILÁGꢀTEVÉKENYꢀMEGISMERÉSEꢀ: Azꢀősziꢀgyümölcsökkel,ꢀtermésekkelꢀvalóꢀismerkedés,ꢀtulajdonságaikꢀfelelevenítése,ꢀaꢀszüreti
• hagyományokꢀmegismerése.ꢀ
• RAJZOLÁS,ꢀFESTÉS,ꢀMINTÁZÁS,ꢀKÉZIMUNKAꢀ: Azꢀeszközökꢀhasználatávalꢀaꢀvizuálisꢀmegismerő,ꢀbefogadóꢀképességekꢀfejlesztése.ꢀ;
• Gyurmázásꢀalaptechnikáinakꢀgyakorlásaꢀ:ꢀsodrás,ꢀgömbölyítés,ꢀgyúrásꢀstb.ꢀ
• MINDENNAPIꢀMOZGÁSꢀ: Alapvetőꢀmozgásmintákꢀésꢀmozgáskészségekꢀkialakítása,ꢀformálása.ꢀ
• ANYANYELVIꢀJÁTÉKꢀ: Beszédtempó,ꢀbeszédhangerő,ꢀegymássalꢀésꢀaꢀfelnőttekkelꢀvalóꢀkommunikációꢀalakítása.ꢀ;ꢀBeszédszervꢀügyesítőꢀjátékꢀés
• nemꢀverbálisꢀkommunikációꢀügyesítése.ꢀ
• MOZGÁSꢀ: Aꢀmozgásꢀáltalꢀaꢀtesti-ꢀszellemiꢀteljesítőképességꢀfokozása.ꢀ
• MATEMATIKAIꢀTAPASZTALATOK: Legyenekꢀképesekꢀösszehasonlításokatꢀmegfogalmazniꢀazꢀadottꢀtémában,ꢀaꢀhasonlóꢀésꢀaꢀkülönböző
• kifejezésekꢀhasználata.ꢀ
• ꢀ
• FELADATOK
• VERSELÉS,ꢀMESÉLÉSꢀ: Anyanyelvꢀgazdagságánakꢀfelfedeztetése,ꢀaꢀnyelvi-kommunikációsꢀfejlődésꢀelősegítéseꢀrévén.ꢀ
• ÉNEK,ꢀZENE,ꢀÉNEKESꢀJÁTÉK,ꢀGYERMEKTÁNCꢀ: Egymásraꢀvalóꢀodafigyelésꢀfejlesztéseꢀaꢀkörbejárás,ꢀegyüttꢀmozgásꢀsegítségével.ꢀ;ꢀ
• Zeneiꢀ élmény nyújtása,ꢀzenehallgatásꢀsegítségévelꢀesztétikaiꢀérzékꢀfejlesztése.ꢀ
• KÜLSŐꢀVILÁGꢀTEVÉKENYꢀMEGISMERÉSEꢀ: Ősziꢀgyümölcsökꢀtulajdonságainakꢀmegismerése.ꢀTapintás,ꢀkóstolásꢀsoránꢀazꢀérzékszervi
• tapasztalatokꢀ bővítése.ꢀ
• RAJZOLÁS,ꢀFESTÉS,ꢀMINTÁZÁS,ꢀKÉZIMUNKAꢀ: Esztétikaiꢀélményekꢀnyújtásaꢀésꢀaꢀgyermekiꢀörömérzésꢀfelkeltéseꢀésꢀfenntartása.ꢀ
• MINDENNAPIꢀMOZGÁSꢀ: Együttjátszásꢀöröménekꢀfokozásaꢀaꢀfutójátékokꢀjátszásánakꢀsegítségével.ꢀ;ꢀJátékszabályokꢀfelelevenítésévelꢀés
• betartásávalꢀaꢀmozgásbiztonságꢀésꢀmozgásꢀkedvꢀfelkeltése.ꢀ
• ANYANYELVIꢀJÁTÉKꢀ: Szókincsbővítésꢀaꢀjátékokꢀáltal.ꢀ
• MOZGÁSꢀ: Aꢀfeladatvégzésꢀközbenꢀegymásꢀmozgásánakꢀkövetésévelꢀaꢀtestiꢀépségꢀmegóvásáraꢀnevelés.ꢀ
• MATEMATIKAIꢀTAPASZTALATOK: Kicsi-ꢀnagyꢀfogalmánakꢀrögzítéseꢀ;ꢀHosszabb-ꢀrövidebb,ꢀkönnyebb-ꢀnehezebbꢀésꢀvastagabb-ꢀvékonyabb
• megkülönböztetése.ꢀ
• Tevékenység
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• A Boldogságóra programból Bagdi Bella zenéjének hallgatása: Szép nap ölelj most át engem.

• ÉNÓ 85. Egy üveg (Játékismétlés)

• Törzsök 48 Érik a szőlő

KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Őszi gyümölcsök megismerése, tapasztalati úton történő megismerés.

• A Boldogságóra programból az első téma: a HÁLA gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Alma, alma….

• Érik a szőlő- egylépéses csárdás

• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok

KEDD

VERSELÉS, MESÉLÉS
• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Magyar népmesék)

• Németh Andrea: Őszi termések

• Bezzeg Andrea: A Hálafa története
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Kezek körbe rajzolása az ősz színeivel

• Gyümölcssablonok festése temperával
MINDENNAPI MOZGÁS
• Mozgás a friss levegőn a szabadban
ANYANYELVI JÁTÉK
• Nyelvgyakorlatok (Beszédszervek ügyesítésére szolgáló játék)

SZERDA

ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• Törzsök 126 Ettem szőlőt

• Törzsök 61 Hull a szilva

• ITR: Piros alma csüng a fán

KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Almás lepény sütés

• Őszi gyümölcsök megismerése, tapasztalati úton történő megismerés.

• A Boldogságóra programból az első téma: a HÁLA gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Almaszüret

• Érik a szőlő- egylépéses csárdás

• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok

CSÜTÖRTÖK

VERSELÉS, MESÉLÉS
• Németh Andrea: Őszi termések

• Bezzeg Andrea: A Hálafa története

• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Magyar népmesék)
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Hála jelének kiszínezése

• Gyümölcssablonok festése temperával
MINDENNAPI MOZGÁS
• Szilvás gombóc

• Almaszüret

• Alma, alma….

PÉNTEK
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
• Add tovább a falevelet játék! (1-2-3 falevél elindítása a körben)

• Gyümölcsök formázása színes gyurmából (gömbölyű, kerek, ovális alma, szilva, szőlő, körte, barack, dió, mogyoró

• A HÁLA jelének felragasztása a Boldogságvárunkra az 1. lépcsőfokra
MOZGÁS
• Játék: Almaszüret

• Játék: Gyümölcsszedés

• Játék: Jön a vihar!
Szabad játék
Jó idő esetén az óvoda udvarán mászókázás, csúszdázás, hintázás, homokozás. A csoportszobában főzőcskézés, asztali fejlesztő játékokkal játék.
Módszer
Bemutatás
Ellenőrzés
Magyarázat
Beszélgetés
Segítségnyújtás
Dicséret
Differenciálás
Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma
Csoportos
Mikrocsoportos
Páros
Differenciált fejlesztő játékok
Hozzáadás
• Tűz, víz!
• Alagút
• Óriások—törpék
Differenciálás
Az autizmus spektrum zavarral diagnosztizált gyermekkel egyénileg, segítségnyújtással lehet differenciálni. A gyermek beszéde csak szavak szintjén érthető, így a helyes artikuláció mutatása fontos! Három gyermek még nem tudja fogni a zsírkrétát, ceruzát, ezért a helyes fogást gyakoroltatjuk, a kezébe adjuk helyesen.
Eszközök
Színes ceruza, virágos színező, rajzlap, tempera, ecset, zsírkréta, színes karton, olló

Reflexio
A héten elkezdtük a Boldogságóra első hónapjának témáját: A HÁLA gyakorlása címmel. A tevékenységbe az őszi gyümölcsöket is belevettük. Beszélgettünk róla, kóstoltuk, ízleltük, megfigyeltük, tapintottuk, illatoztuk. Megnéztük a formáját, színét. A háláról beszélgettünk és több gyermek is a szüleinek hálás, mert elmentek kirándulni, mert finomakat főz az anyukája, mert kedves és mesél nekik stb. A Hálafa története tetszett a gyerekeknek. A hála mondókát megtanultuk és Bagdi Bella zenéjét („Szép nap, ölelj most át engem”) többször meghallgattuk. A hét közepén, már mindenki énekelte a dalt. Jól éreztük magunkat és a HÁLA kéz, valamint a HÁLA virág kiszínezése után felragasztottuk az első lépcsőfokra a HÁLA VIRÁGOT, ami a Hála jele is egyben. Minden tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtünk és meditációs gyakorlattal zártuk az egészet. Most próbáltuk ki először és nagyon érdekes volt. Először nehezen értették meg a gyerekek, hogy rajzoljanak képzeletben egy szívet, amibe belefér apa, anya és még, akiket szeretnek. Volt gyermek, aki a kis kezével a levegőbe rajzolta a szívet. Volt gyermek, aki azt mondta otthon az anyukájának, hogy: „Anya én nem értem ezt az Anikó nénit, hogy gondolta, hogy Ti belefértek a szívembe!” Reggel az anyuka megkérdezte, hogy mit is csináltunk, elmagyaráztam, elmondtam. Majd másnap, amikor jött a gyermek az óvodába, akkor megkérdezte tőlem, hogy: „Anikó néni! Ma is beletesszük anyát és apát a szívünkbe, mert az olyan jó érzés!” Azt hiszem, hogy az ilyen és ehhez hasonló megnyilvánulások miatt is érdemes a Boldogságórákat tartani.!

Képek