Hálás vagyok
- Csoport neve: Szemfules2a
- Petritelepi Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (55 megtekintés)
Az óra menete:
1. „Hervad a virágom, éled a virágom…”
Álljatok fel! „Hervad a virágom, éled a virágom…” gyakorlatot fogjuk elvégezni. Ha azt mondom, hogy „hervad a virágom”, kezdjétek el a fejeteket lazán előreejteni, majd a két vállatokat, a törzseteket, végül hagyjátok lógni a törzseteket! Ha azt mondom, hogy „éled a virágom” lassan emelkedjetek vissza szép, egyenes testhelyzetbe!
2. „A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek!”
„A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek!” gyakorlatot fogjuk végezni. A következő ritmust tapsoljátok hozzá: ti-ti-ti-tá ti-ti-ti-tá …
Helyben járással lépkedjük a ritmust!
Tá-ra dobantsunk!
Tapsoljuk a ritmust és tá-ra dobbantsunk!
Hangosan mondjuk a ritmusnevüket, tá-ra dobbantsunk!
3. „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj”
„Az almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj” gyakorlatot fogjuk végezni. Az almaszedésre egyenes állásban felfelé nyúlva úgy tesztek, mintha a magas ágon el akarnátok érni az almát! A „szőlőt szedj, ügyeskedje”-re előre hajolva úgy tesztek, mintha egy vederbe raknátok a szőlőfürtöket!
4. Énekeljük el a hónap dalát!
5. Hálaleltár
Mi jut eszetekbe a hála szóról? Milyen tapasztalataitok vannak a hálával kapcsolatban? Készítsünk egy közös hálaleltárt! Mindenki mondjon egy dolgot, amiért hálás lehetett ma!
Célkitűzés: A mai órán a hálával fogunk foglalkozni.
6. A legegyszerűbb megoldás
A hála kimutatásának egyik legegyszerűbb módját rejti a keresztrejtvény. Vajon mi lehet az? Oldjátok meg a keresztrejtvényt!
Ellenőrzés: kulcs, Föld, esernyő, zokni, könyv. vonalzó, tölcsér, trombita.
Mi lett a megoldás? (Köszönöm.)
Kinek lett ez a megoldása?
7. Újraolvasó
Menjetek hátra és üljetek le a szőnyegre! A mesékben gyakori, hogy a hős valami jót tesz egy másik szereplővel, az pedig hálából viszonozza neki jóságát. A csodakantár című mesét fogom felolvasni nektek. Figyeljetek a mese szövegére, és arra, ki kinek lehet hálás a történetben.
Ellenőrzés:
Ki kinek lehet hálás, és miért? (A ló Jancsinak, mert megmentette a farkastól. A leányzó Jancsinak, mert kiszabadította.)
8. Hálás szereplők
Rajzoljátok le azokat a szereplőket, akik Jancsinak hálásak lehettek! Rajzolás közben hallgassuk meg Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem kezdetű dalát! Délután a napköziben befejezhetitek a rajzot!
Ellenőrzés:
Kit rajzoltál le? (A lovat, a leányzót.)
Számotokra természetes, hogy valaki meghálálja, ha jót tesznek vele?
Meséljetek el egy olyan esetet, amikor jót kaptatok a jótett cserébe!
Ti mivel szoktatok meghálálni segítséget vagy kedvességet?
9. A hála és a boldogság
Szerintetek hogyan kapcsolódik össze a hála és a boldogság?
A hálás gondolkodás segít semlegesíteni a negatív érzéseket, például az irigységet, kapzsiságot, ellenségeskedést, aggodalmasságot, bosszankodást, rosszkedvet, magányt. Ha gyakoroljuk a hálát, akkor boldogabbak, energikusabbak leszünk. Gátolja a negatív érzelmek megjelenését, pozitív érzelmeket ébreszt bennünk, például öröm, büszkeség. Aktivitásra serkent, csökkenti a betegségtudatot, jó közérzetet ad.
10. A mosolytól az ölelésig
Azt, hogy hálásak vagyunk valakinek, sokféleképpen kimutathatjuk. Rajzolj és színezz annyi szirmot a virágnak, ahány ötlet az eszedbe jut! Kis szimbólumokkal meg is adhatod, milyen hálaötletet jelölnek.
Ellenőrzés:
Milyen hálaötleteket írtál XY? Írt valaki mást?
Elevenítsetek fel egy olyan esetet, amikor használtátok valamelyik módszert! Mondjátok el azt is, hogy mi lett a következménye a hálátok kinyilvánításának!
11. Jó okom van rá…
Mi volt a témával való foglalkozás tanulsága?
12. Hálás vagyok neked
Mindenki forduljon oda egy társához, és mondja el, hogy miért lehet hálás neki!
13. Meditáció
Menjünk hátra és üljetek le a szőnyegre!
Meditálni fogunk. Meditálni annyi, mint a belvilággal is kapcsolatba kerülve a gondolataink és érzéseink ölelésébe vonni egy-egy fontos dolgot, amit szeretnénk megőrizni, és azt szeretnénk, ha gazdagítaná lelkünket. Mert az embereknek van egy reális élete a mindennapokban, és van egy belső élete, ez a lelki élet. Minél több nemes érzés és gondolat költözik be a belvilágunkba, annál értékesebbek vagyunk. Ez a belső világ ápolás, gondozás nélkül elárvul, ezért feladatunk, hogy gondozzuk, töltsük meg értékkel, mint egy kincseskamrát. Ha ápolatlan, gondozatlan a belvilágunk, akkor azok a belső erőink, amelyeket születésünkkor magunkkal hoztunk, elsorvadnak. Ilyenkor az ember elvadul, nincs óvó és fékező erő, és ami bennünk a legnehezebb, az nem tud kibontakozni. A meditáció során viszont ezzel az értékes belvilággal lépünk kapcsolatba és gondozzuk, értékkel töltjük, ápoljuk. Ezáltal a lelkünk nemesedik és egyre értékesebb, jobb emberekké válunk.
Kezdjük el a meditációt… Hunyd be a szemed, kövesd a légzésed ritmusát, és engedd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba. Most arra kérlek, hunyd be a szemed és engedd, hogy befelé figyelj… Hagyd, hogy lelki szemed, képzeleted kinyíljon, és rajzolj meg képzeletedben egy szívet, akkorát, amely befogadja mindazokat, akiket szeretsz…, hogy mindig veled legyenek, akkor is, amikor nem gondolsz rájuk… Ki is lakik a szívedben…?Hívd be, és hagyd, hogy itt legyen veled… És még ki…? Hagyd, hogy beteljen a szíved velük, és öleld át őket… hagyd, hogy átjárja a boldogság a szívedet, és gondold… mondd magadban.:
„anya szeret, apa szeret, biztonságban vagyok,
szemem fényes, szívem ragyog, hálát adok… hálát adok…
köszönetet adok… kapok…hálás vagyok, hálás vagyok…”
Ismételjük még egyszer, amit szíved lakóinak mondasz: „anya szeret, apa szeret…”
Most pedig amit a szívedbe zártál, hagyd ott benn jól érezze magát, és te is érezd, milyen biztonság és szeretet vesz körül!
Nyisd ki a szemed, hozz magaddal jó érzéseket, hozz egy mosolyt…őrizd meg az örömöt…, s ha jólesik sóhajts egy jó mélyet! Egészségedre!
Nagyon jó hangulatú óra volt, a gyerekek élvezték a feladatokat, a meditáció is tetszett nekik. Már nagyon várjuk a következő boldogságórát!