„Hálafa”

- Csoport neve: HIAIPét
- Horváth István Általános Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (23 megtekintés)
A Boldogságóra program keretében a 6. osztályos tanulókkal a „Hála” témakörét dolgoztuk fel. A foglalkozás célja az volt, hogy a diákok felismerjék, mennyi mindenért és mennyi embernek lehetünk hálásak, mind a saját mikrokörnyezetükben, mind az emberiség történelme során. A téma feldolgozása több szinten zajlott, a kutatómunka, a digitális eszközhasználat, a kreatív alkotás és az önreflexió egységében.
A munka elején a tanulók saját életükből választottak olyan személyt, akinek hálásak lehetnek. Ilyenkor előkerültek a szülők (anya, apa, nevelőapa), barátok és barátnők, illetve más közeli személyek is. A legtöbben általános, de őszinte gondolatokat fogalmaztak meg, ugyanakkor néhány tanuló mélyen elgondolkodott a hála fogalmán, és rendkívül érett, megható gondolatokat osztott meg. Az ilyen személyes hálalevelek ismertetése után gyakran elindult egy közös beszélgetés, amelyben más tanulók is megosztották saját élményeiket, így a foglalkozás valódi közösségi élménnyé és érzelmileg tartalmas órává vált.
A következő lépésben a tanulók egy-egy olyan történelmi vagy kulturális személyiséget választottak, akiknek munkássága nyomán az emberiség hálát érezhet. A gyerekek az internetes források mellett a ChatGPT mesterséges intelligencia segítségét is igénybe vették a háttérinformációk és rövid vázlatok elkészítéséhez, ezzel fejlesztve digitális kompetenciájukat és kritikai gondolkodásukat.
A választott személyek között szerepeltek többek között:
Leonardo da Vinci, Kossuth Lajos, Rubik Ernő, Neumann János, Csukás István, Szent-Györgyi Albert, Karl Benz, Semmelweis Ignác, Louis Pasteur, Szent István, a Wright testvérek, Mátyás király, Tim Berners-Lee, Thomas Edison, Bartók Béla, Johannes Gutenberg és Széchenyi István.
A tanulók hálalevelet írtak választott személyükről, amelyben megfogalmazták, miért lehetünk hálásak neki. Majd elkészítették a levelek vizuális formáját: kiszínezték, kivágták, és az adott személy arcképével díszítették. Ezeket a leveleket is egy közösen készített „Hálafára” rögzítettük, amelynek törzsét és ágait természetes anyagokból alkottuk meg.
Az elkészült, „feldíszített” fa körül további beszélgetések bontakoztak ki: a tanulók megosztották gondolataikat arról, hogy miért fontos a hála kimutatása, hogyan hat a kapcsolataikra és a közösség légkörére.
Pedagógiai szempontból a tevékenység komplex kompetenciafejlesztő hatású volt:
• Szociális és állampolgári kompetencia: az együttműködés, egymás iránti tisztelet és empátia gyakorlása.
• Énkifejezés és érzelmi intelligencia: a hála tudatosítása, megfogalmazása és átélése.
• Anyanyelvi kommunikáció: írásbeli és szóbeli önkifejezés fejlesztése.
• Digitális kompetencia: információkeresés, mesterséges intelligencia felelős használata.
• Esztétikai-művészeti tudatosság: kreatív, vizuális alkotás létrehozása természetes és mesterséges anyagokkal.
A projekt során a tanulók megtapasztalták, hogy a hála nem csupán érzés, hanem életvezetési érték, amely segíti az optimizmust, a kitartást és az emberi kapcsolatok erősítését. A foglalkozás erősítette a közösségi kohéziót, a pozitív életszemléletet és az egymás iránti megbecsülés fontosságát – mindezt élményszerű, alkotó tevékenységen keresztül.





