Gyógyító kedvesség

- Csoport neve: Csimoták❣️
- Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde - Rákóczi Tagóvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (43 megtekintés)
A 3–4 éves gyermekek érzelmi és szociális fejlődése erőteljesen kibontakozik: ekkor kezdenek igazán érdeklődni társaik iránt, alakulnak első „barátságaik”, de még gyakoriak a konfliktusok, hiszen az önkifejezés, az együttműködés és az empátia képességei most formálódnak. Óvodapedagógusként fontos feladatom, hogy ezeket a frissen szárnyra kapó társas készségeket támogassam: példát mutassak a szeretetteljes kommunikációra, segítsem a gyerekeket érzéseik felismerésében, és pozitív mintákkal erősítsem bennük a helyes viselkedés kialakulását.
Megvalósított tevékenységek
A foglalkozást egy Bagdi Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal indítottuk, melyet mozgásos mondókával kötöttünk össze. (Kitárom a világom, mint a virág kinyílok…, Tüdőtakarítás…) Ezt követően meghallgattuk a Bagdi Bella – Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek és a Világomban minden rendben van című dalokat, amelyekre a gyerekek nagy örömmel táncoltak. A jó hangulat megalapozta a további közös munkát.
Ezután bemutattam a Süni irigy lesz című mesét. A mese után beszélgettünk a süni, a mackó és a nyuszi viselkedéséről: mi volt benne helyes vagy helytelen, miért bántották vagy éppen segítették egymást a szereplők. A beszélgetést a saját tapasztalataik felé tereltem, és bár leginkább elsősorban a sérelmeiket sorolták, ezek jó alkalmat adtak a problémák közös feldolgozására. Megmutattam nekik, milyen megoldási lehetőségeik vannak, és megerősítettem bennük a helyes, együttműködő cselekedeteket.
A társas kapcsolatok fejlesztésében szerepet kapott a kooperatív ernyő is, amellyel, nagy örömmel játszottak a gyerekek. Az ernyő közös mozgatása, emelése és süllyesztése szimbolikusan is megjelenítette az együttműködést: csak akkor volt szép és sikeres a játék, ha mindenki figyelt a másikra, alkalmazkodott és közösen dolgoztunk. Az élmény erősítette bennük azt az érzést, hogy együtt sokkal többet lehet elérni.
A következő játékos feladat során labdagurítás közben kedves szavakat mondtak egymásnak — ez segítette az elfogadást és az egymásra való figyelést. A barátság témáját tovább erősítette a barátság-rajz, illetve színező, amelyeket később ki is tettünk, hogy mindenki megcsodálhassa.
Végül gyógynövényekből készítettünk „gyógyító varázskeveréket”: papírüveg sablonokra ragasztották a növényeket, mintha egy olyan különleges keveréket állítanának össze, amely segít megőrizni a békét, a barátságot és a jó kapcsolatokat a csoporton belül. A gyermekek nagy fantáziával dolgoztak, és közben észrevétlenül gyakorolták az együttműködést, a türelmet és a közös alkotás örömét.





