Foglalkozásterv 1

Foglalkozásterv 1. – A hála gyakorlása
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök

5’ Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
beszélgetés megbeszélés

egyéni
hangulatjelek
gyermekek jelei

10’ Ráhangolódás

– Mi is az a hála?
Nem csak annyi, hogy köszönetet mondunk valamiért, amit kaptunk. A hálás gondolkodás hatására a rossz érzéseket – irigység, bosszankodás, rosszkedv – meg tudjuk szüntetni. Ha hálás vagy, nem lehetsz szomorú, mert a jó dolgokért vagy hálás…
– játék, amit kaptál
– finom étel, amit anya főzött
– egy élvezetes kirándulás
– játszótéren töltött idő
– jó időért, napsütésért

beszélgetés
kérdezés
rávezetés
megbeszélés

csoportos
egyéni

5’ Relaxáció

„Napimádás”

Körben állunk. Kezeinket emeljük fel magastartásba és szívjuk be a levegőt, majd engedjük le a karunkat, és fújjunk jó nagyot. Minden bánatot, feszültséget, rosszkedvet kiengedünk magunkból.

Meghallgatjuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át most engem című dalát.

bemutatás
magyarázat
javítás
dicséret

csoportos

CD lejátszó

„Világomban minden rendben van” CD

5’

Jelentésteremtés

„Alma, alma, piros alma” című dal éneklése mozgással kísérve.
(hálásak vagyunk a szélnek, hogy segít nekünk és tudunk almát enni)

Mozgásos mondóka:

Mendegél a törpecsapat,
Kalapálnak nagy serényen,
(járás közben kalapáló mozdulat)
Csiszolják a sok kis követ,
(ököl összedörzsölése)
Gyűjtik a sok aranyröget.
(járás közben lehajlás, „felszedegetés” )

bemutatás
gyakorlás
buzdítás
javítás

csoportos

10’ Jelentésteremtés mesével

Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét.
„Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: A kis dongólány című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– miért volt szomorú Baltazár?
– mit találtak ki Babócáék, hogy felvidítsák?
– örült a dongólány az új házának? miért?
– miért volt hálás Baltazár a barátainak?

bemutatás
beszélgetés

csoportos
egyéni

triangulum
kék nemezmadár
mesekönyv

5’ Reflektálás

„Kellene nekem…”

Berendezünk egy varázsboltot, ahol kedvességeket lehet kapni:
mosoly, simogatás, ölelés, pacsi.
Körben ülünk. A játékvezető kezdi a sort. Odamegy egy gyermekhez, és azt mondja: „Kellene nekem egy mosoly pl. Ha megkapta, akkor a gyermek megy oda egyik társához és ő is „vesz” valamit. Addig játsszuk, míg mindenki sorra kerül.

Téma továbbadása:
– munkafüzet 6. oldalán található feladat otthoni megoldása
– közös fényképnézegetés otthon, beszélgetés, jó élmények felidézése,
amiért hálásak lehetünk

Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek

• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek

• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd

• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.

• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002

• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009

• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015

• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002

• Heike Baum: Tapintás, szaglás, látás, hallás
Érzékelésen alapuló játékok
Cser Kiadó, Bp. 2003

Képek