Felnőtt akarok lenni…

- Csoport neve: Süni csoport 7
- Áchim András Utcai Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Célok kitűzése és elérése
- (57 megtekintés)
A tervezés során figyelembe kellett vennem, hogy az Óvodavezető Asszonyunk megkért, hogy tartsak bemutatót az Áchim András Utcai Óvoda Halász utcai telephelyén működő óvodában dolgozó óvodapedagógusoknak. Alaposan megterveztem a foglalkozás vázlatát, amelyben természetesen a magyar népmesék közül választottam egyet, amelyben a célok kitűzése és elérése volt a fő motívum. Mivel a csoportom 4 – 5 éves korosztályú, ezért már hosszabb meséket is képesek befogadni. Így esett a választásom „A kiskondás” című magyar népmesére. A mese tartalmi elemei meghatározták a foglalkozás többi részét is, ugyanis a történetben a kiskondás szeretne úgy elbújni a királylány elől, hogy aztán ő legyen a férje, ő legyen a király. A bújócska, vagy valaminek az elbújtatása, az nagyon kedvelt tevékenysége a gyermekeknek. Azt gondoltam, hogy a továbbiakban jó játék lehet a „Hideg – langyos – meleg – TŰZ” kereső játék. Eköré építettem fel a többi részletet.
A BIP Óvodás program ajánlóban találtam a Mindfullness – es légzőgyakorlatot: „Tudatos légzés, számolásos légzés” címmel, ami nagyon jó kezdő gyakorlatnak bizonyult. Sőt még a gyermekek számolási készségét is fejlesztette azáltal, hogy növekvő és csökkenő sorrendben is számolniuk kellett. A visszafelé számolás alkalmával a csoportom tagjai a nullához érve, egyből mondják, hogy kilövés, mert a csökkenő sorrendben mondott számok, olyanok, mint a rakétakilövéshez való készülődés. Ez számukra egy felfokozott érzést és lendületet, jókedvet eredményez minden alkalommal. Aztán a 2021/2022 – 1 segédanyagban találtam azt a jó kis játékot, hogy egy általuk jól ismert mondókát játszanak el saját elképzeléseik alapján. A választásom a gyerekek kedvenc mondókájára esett és ez pedig „Mentovics Éva: Kiszámoló” -ja. A jelenlévők párt választva játszották el ezt a kis rövid mondókát. Annyira tetszett nekik, hogy kétszer is eldramatizálták. A végén megkérdeztem tőlük, hogy a macskának mi volt a célja. „Vasárnap már bulizhat” – ezzel újra szabadon átélhették a tánc, a bulizás örömét. Nagyon jó megerősítő mondatot találtam a BIP Óvodás programjában, amit meg is tanítottam nekik azon nyomban.
Következett a mese, amelyben szintén a célokra kérdeztem rá, hogy az egyes szereplőknek, mi volt a célja. Elgondolkodtak rajta, de végül szépen megfejtették a szereplők indítékait, céljait. Öröm volt hallgatni, hogyan fejtik meg a különböző emberek céljait. Kissé hosszú volt a történet, de a gyermekek egyre jobban élvezik a mese cselekményét és a szemeikben lehet látni, hogyan válnak képekké a történet szavai.
Az elbújtatós játék pedig olyan szinten motiválta őket, hogy szinte mindenkinek magasban volt a keze, hogy én is, én is meg szeretném keresni a saját eldugott jelemet. Mivel az előző részek kissé elhúzódtak, ezért csak egy játékra volt lehetőségünk és ez nagyon elszomorította őket. De biztosítottam őket arról, hogy a következő napon mindenki kipróbálhatja magát ebben a játékban. Így nyugodtak meg és folyhatott tovább zavartalanul a tevékenység. Megkérdeztem tőlük, hogy nekik mi az álmuk, vágyuk, céljuk. A gyermekek többsége valamilyen játékot szeretne kapni, de volt, aki azt mondta, hogy „nagy akarok lenni”, „felnőtt akarok lenni”, „autóvezető akarok lenni”, autó eladó akarok lenni”, vad motoros akarok lenni”, „fogorvos szeretnék lenni”.
Zárásként kiszínezték a célok elérésének jelét: a kéztartást, közben szólt Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…kezdetű dala, amire a színezés végeztével táncolni is lehetett.