Felelős állattartás, optimizmus és kitartás gyakorlása, az ősz szépségei

Felelős állattartás, optimizmus és kitartás gyakorlása, az ősz szépségei

1. Alkalom: Október 4.-Állatok világnapja.
A hónap első foglalkozása az empátia és a gondoskodás fejlesztésére fókuszált a felelős állattartás témáján keresztül. A cél az volt, hogy a gyerekek mélyebben megértsék az élőlények iránti felelősségvállalás fontosságát. A bevezető beszélgetés során megbeszéltük, miért van szüksége az állatoknak (különösen a háziállatoknak) a mi segítségünkre. Kiemeltük a fizikai szükségleteket (etetés, víz, biztonság) és az érzelmi szükségleteket (szeretet, játék, figyelem) is. Ez a téma segítette a gyermekek szociális érzékenységének és a mások iránti elkötelezettség érzésének fejlődését.
Egy rövid, érzelmeket ébresztő Disney-Pixar: Piper című animációs filmet néztünk meg, amely gyakran állatok és emberek közötti mély kötődést vagy a barátság erejét mutatja be. A videó vizuális élményt nyújtott, és megnyitotta a lehetőséget a közös élménybeszélgetésre: Milyen érzés lehet az állatnak? Mit tanultunk a gondoskodásról? Milyen madár lehet Piper? (Szalonka) Mit jelent az optimizmus? Mikor könnyű optimistának lennünk? Vannak-e olyan időszakok, amikor nehezebb? Miért jó kitartónak lennünk? Hogyan végződött volna a jelenet, ha a kismadár nem veselkedik neki újra és újra a víznek, hogy élelmet keressen? A tanulók sorra osztották meg személyes érzéseiket, tapasztalataikat.
A videó és a beszélgetés hatására a gyerekek csoportokban vagy párosával elkészítették a saját „Felelős Gazdi/ Felelős Állattartás” plakátjukat. Ehhez rajzot, színezőt, kollázst használtak, erősítve a kreatív önkifejezést és a csapatmunkát. A plakátok azután az osztályterem falára kerültek, mint vizuális emlékeztetők.
2. Alkalom: Remény, kitartás és optimizmus
A második foglalkozás a boldogságórák októberi fókuszpontját, az optimizmus gyakorlását mélyítette el, összekapcsolva a kitartás (mint erősség) fejlesztésével.
A beszélgetés azzal kezdődött, hogy tisztáztuk a fogalmakat: a remény az, ha még nehéz helyzetben is hiszünk a jó végkifejletben; az optimizmus pedig a pozitív életszemlélet. Különböző helyzeteket vizsgáltunk meg pl.: Mi a jó abban, ha esik az eső? Hogyan lehet megoldani egy nehéz feladatot? Mindezt követően közösen énekeltük Bagdy Bella ismert dalát, amely pozitív megerősítéseket tartalmazza, a remény-optimizmus erősségdalát. A mozgással és örömteli hangulattal kísért activity segítette a gyermekeket abban, hogy a nehézségeket is pozitív kihívásként értelmezzék.
Külön foglalkoztunk azzal, mit jelent kitartónak lenni és kitartó munkát végezni. Példákat hoztunk arra, amikor valamit nehéz volt megtanulni (pl. biciklizés, cipőfűzés, olvasás), de a folyamatos próbálkozás (a kitartó munka) végül sikerhez vezetett. Kiemeltük a fejlődési szemléletmódot (a „még nem megy” helyett a „még nem tudom, de meg fogom tanulni” hozzáállást).
„A Szomorú Királykisasszony” című mesét dolgoztuk fel. A mese dramatizálása, közös elemzése során a gyerekek rájöttek, hogy a királykisasszony szomorúsága a változás hiányából fakad, és a külső segítség mellett a belső elhatározásra, az apró örömök megtalálására is szükség van. A feldolgozás részeként a gyerekek összegyűjtötték, mi az, ami őket megvigasztalja, ha szomorúak, példákat soroltak rá.

3. Alkalom: „Tök-Jó Nap az iskolában” – Testi-Lelki Egészség
A hónap harmadik, legtöbb külső szereplőt bevonó alkalma a testi-lelki egyensúly és a közösség erejének megteremtése volt egy őszi, játékos nap keretében.
„Tök-Jó Nap” megszervezése: Ez a tematikus nap a jóllét holisztikus megközelítését célozta: a mozgás, a táplálkozás és a relaxáció egyensúlyát. A fókuszban az őszi termések és a velük kapcsolatos hagyományok álltak. Különböző népi ügyességi és mozgásos játékokat (pl. termésgyűjtő verseny, golyóvezetés, hagyományos fogócskák, kötél húzás, célba dobó verseny) próbáltunk ki, amelyek fejlesztik a nagymozgást, a koordinációt és a problémamegoldást, miközben a játék örömét is biztosítják. A közös program csúcspontja a szülőkkel való együttműködés volt. Előzetesen a gyerekek és szüleik őszi termékeket (gesztenye, makk, dió, színes falevelek, kukorica, tökmag-és egyéb magvak) gyűjtöttek. A foglalkozáson ebből készültek őszi dekorációk és figurák, ami lehetőséget adott a minőségi közös időtöltésre és a szülő-gyermek-pedagógus kapcsolat erősítésére. A nap intenzív tevékenységeit egy elcsendesedő, relaxáció zárta le, nyugtató zenét hallgattunk, ami segített a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt levezetni a feszültséget és megnyugodni, közben kézműveskedni.
Végül, de nem utolsó sorban, az őszi termésekhez kapcsolódóan intézményi szinten, tök sütés zajlott, amely az érzékszervi élményt és a táplálkozás örömét helyezte a középpontba ebből minden osztály egyaránt részesült. A frissen sült, illatos tök megosztása tette fel a koronát a közösségi élményre, hangolódva ezzel az őszi szünetre.

Képek