Éves beszámoló Hőseim csoport

- Csoport neve: Hőseim
- Buji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Fenntartható boldogság
- (30 megtekintés)
Éves Beszámoló Hőseim csoport 2024/2025 tanév
Szeptember: A hála gyakorlása
Szeptemberben a már nyolcadikos Hőseim csoporttal a Hála témakörét dolgoztuk fel újra. A gyerekek már tudták, hogy ezzel a témakörrel indítjuk az évet. Lewis Holmes idézetét olvastam fel a tanulóknak. „Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevés dologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálával telve élünk, az élet többet ad abból, amiért hálásak vagyunk.” Négy fős csoportokban beszélgettek arról, hogy ki miért hálás a 4 fő területen: iskola, család, barátok, önmaga. Idén is mindenki elkészítette a saját hálaszívét.
A foglalkozás második felében a „Pozitív lábnyomaink: mit lépünk meg együtt?” gyakorlatot végezték el, miközben szívesek bújtak ki a cipőjükből. Az órát a szeretet meditációval zártuk. https://mentalfocus.hu/wp-content/uploads/2023/11/szeretet_meditacio.mp3
Október: Az optimizmus gyakorlása
Az órát a Parno Graszt együttes Már nem szédülők dalával kezdtem, és feltettem a kérdést, mit jelent számukra, hogy „ a poharam félig tele van”. Ezután kivetítettem a 8 tippet, mely segíthet az optimista gondolkodásmód fejlesztésében, és megbeszéltük, mit jelent ez a mindennapokban és kiróbálták a fejlődési szemléletű nyújtást is. Csoportokban dolgozták fel a következő szituációkat: aki tetszik neked, mással jár, lebetegszel és ezért kimaradsz az osztálykirándulásból, elromlott a telefonod, és néhány napig biztosan nélkülöznöd kell, nem kerültél be a versenycsapatba. Eközben Bagdi Bella: Remény című dalát hallgattuk. Majd a csoportok eljátszották a szituációkat. Október az állatok világnapja alkalmából részt vettünk a Fedezd fel az erdőt az erdészekkel a programon is, így a Sóstói erdőben gyalogoltunk és játszva tanultunk az erdészek munkájáról a fákról és állatokról. A végén lehetőségük nyílt a játszótéren újra gyereknek lenni és elővenni optimista énjüket.
November: Társas kapcsolatok ápolása
Az órát Bagdi Bella: Világomban minden rendben van dalával kezdtük, majd megbeszéltük, hogy a 24 erősséget összefoglaló táblázatot. A One Human Family, fodd for All kisfilm levetítése után megbeszéltük, miért van szüksége az embereknek egymásra, mit jelent számukra az egymás iránti felelősség a családban, az osztályban, és a felmerült gondolatokból közös szófelhőt készítettünk. A társas kapcsolatok ápolására osztálybulit is tartottunk és társasoztunk.
December: Boldogító jó cselekedetek
December az elcsendesülés, az egymásra figyelés, az ajándékozás hónapja. A 8. osztály is díszbe öltöztette a termét és a szívét is. A meglátni a jót magunkban meditáció segítségével elcsendesedtünk, az osztály díszítése közben készítésével ráhangolódtunk a Karácsonyra.
Január: Célok kitűzése és elérése
A 8. osztály legfontosabb célja a sikeres továbbtanulás. Már szeptemberben mindenki átgondolta, hová szeretne továbbtanulni, elkezdték a felvételi előkészítőket, és most újra átgondolták, hol tartanak céljaik elérésében, mit kell még megtenniük ahhoz, hogy sikeresek legyenek. A felvételi vizsga, akár írásbeli vagy szóbeli nagy stresszhelyzetet jelent. A kevesebb önbizalommal rendelkező tanulóknak önmagukat is le kell győzni, el kell hinniük, hogy sikerülni fog. Ebben segített a lehető legjobb énem és a jövőbeli biztonságos helyem vizualizációs gyakorlat. Az eredmények tükrében mondhatom, hogy az osztály többsége elérte célját,80%-ban az első választott helyre sikerült felvételt nyerniük.
Február: Megküzdési stratégiák
Az órát a 2. mellékletben található Tíra történetével kezdtünk, majd arról beszélgettünk, hogyan küzdhetnek meg az eléjük tornyosuló akadályokkal és hogyan győzhetik le lámpalázukat. Ezután beszéltem nekik a japán kintsugiról és kivetítettem ilyen technikával készült tárgyakat, ami nagyon tetszett nekik. Ezután mindenki elkészítette saját Kintsugi rajzát.
Március: Apró örömök élvezete
A gyerekekkel márciusban az apró örömökről beszélgetve mindenki elkészítette a saját napfogóját. a Megbeszéltük azt is, milyen fontos számunkra a víz, milyen örömöt jelent egy balatoni kirándulás, vagy csak egy kis szappanbuborékfújás. A vízzel való gazdálkodásról előadást is hallgattunk, mivel iskolánkba látogattak a Nyírségvíz Zrt. munkatársai, akik részletesen bemutatták a víztisztítás folyamatát, a víz jelentőségét és védelmét.
Április: Megbocsátás
Az órát idézettel kezdtem: „Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot, és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.” (Lewis B. Smedes), majd beszélgettünk a megbocsátásról és az előítéletekről. Ezt követően mindenki kapott egy papírt, melyre két hihetetlennek tűnő igaz és egy hamis állítást kellett írnia magáról. Ezt a játékot már régebben is játszottam a tanulókkal, de most sem csalódtam benne. Sokkal többet meg lehet így tudni a gyerekekről, mintha csak beszélgetnénk. Áprilisban a pályaválasztásra megismerhettük a Parno Graszt zenekar hangtechnikusát is és két szülőt is elhívtam, akik a pályaválasztásukról régebbi terveikről és munkahelyük alakulásáról beszélgettek a gyerekekkel. Ez is elősegítette, hogy más szemmel nézzék a felnőtteket.
Május: Testmozgás
A májusi boldogságóránk különleges helyszínen telt, mivel a Határtalanul pályázat keretében Erdélybe látogattunk. A mozgás örömét itt élvezhették ki a gyerekek, mikor a Békás-szoroson átgyalogoltunk és megcsodáltuk a Gyilkos tavat is. Felejthetetlen élményben volt részük.
Június: Fenntartható boldogság
A júniusi programot áttekintve nagyon megtetszett Ubuntu története, melyet megtaláltam videó formájában is angol nyelven felirattal: https://www.youtube.com/watch?v=GjVwsgL2i98 Letöltve: 2025.06.09. Ezután megbeszéltük, miről szólt ez a kis rajzfilm, megvitattuk, mennyiben más a mi kultúránk, hogyan reagáltak volna ők hasonló helyzetben és miért jó az a megoldás, amit az afrikai gyerekek választottak.
Beszélgettünk a gyerekekkel a tartós boldogságszint emelkedésről amelynek Sonja Lyubomirsky szerint öt hatóereje van: a pozitív érzelmek; az optimális időzítés és változatosság; a társas támogatás; a motiváció, erőfeszítés és elköteleződés; végül az ötödik a szokássá válás. Végül átbeszéltük az év eseményeit.
Készítette: Pappné Szőllősi Gabriella
Buji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Buj, 2025. 06.17.